عصر خودرو

رییس مرکز ملی فرش خبر داد

رفع تحریم صادرات فرش به آمریکا

عصر بازار- در میان افت و خیزهایی که در سال‌های گذشته بازار فرش تجربه کرده، رییس مرکز ملی فرش بهترین اتفاق در این حوزه را رفع تحریم صادرات این محصول به آمریکا می‌داند.

رفع تحریم صادرات فرش به آمریکا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، حمید کارگر ، با بیان این‌که باید وجوه مثبت افت و خیزهای حوزه فرش را در نظر گرفت، اظهار کرد: در میان وقایعی‌ که حوزه فرش در این سال‌ها تجربه کرد، مهم‌ترین آن رفع تحریم صادرات فرش به آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین کشور واردکننده فرش در دنیا بود.

    وی ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه تا پیش از این باعث شده بود بزرگ‌ترین بازار فرش جهان را از دست دهیم اما با کوششی که دولت برای به ثمر نشستن برجام به خرج داد در بند 22 این توافق به صراحت به لغو تحریم‌های صادرات فرش دستباف اشاره شد؛ به‌ طوری که در سال 1395 بیش از 90 میلیون دلار از ایران به مقصد آمریکا فرش دستباف صادر شد.

    رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به تاثیرات عملکرد دولت یازدهم تصریح کرد: در این دوره چهارساله شاهد بودیم که مواد اولیه بافت فرش دستباف نه تنها با گرانی مواجه نشده است، بلکه در مواردی کاهش قیمت را نیز تجربه کرد؛ به گونه‌ای که در مواردی مانند پنبه، ابریشم و پشم شاهد افزایش‌های ناگهانی قیمت مانند آنچه در دولت‌های پیش رخ می‌داد نبودیم.

    کارگر دیگر دستاورد حوزه فرش در دولت یازدهم را دفاع از نام و نشان فرش دستباف ایرانی عنوان کرد و افزود: 22 منطقه فرش دستباف ایران در (WIPO) سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت قانونی رسیده است.

    وی ادامه داد: در این زمینه از دیگر ثبت‌های قانونی هم استفاده شد و به عنوان مثال شهر تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش به ثبت جهانی رسید.

    رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین با اشاره به اینکه حوزه آموزش از جمله موضوعات مورد فعالیت مرکز ملی فرش بود، اظهار کرد: در دوره گذشته تاکنون 1055 دوره عمومی بافت فرش و ارتقای مهارت بافندگان برگزار شد که در مجموع چهار میلیون و 476 هزار و 567 نفر ساعت آموزش صورت گرفت و در حوزه دوره‌های آموزشی تخصصی نیز دوره‌هایی برای مربیان، طراحان و نقاشان، رفوگران و بازاریابان این حوزه برگزار شد که تعداد آنها به 157 عدد و 160 هزار و 760 دوره ساعت نفر آموزش رسید.

    نقدینگی در حوزه فرش به سمت کارآفرینی هدایت شد

    کارگر در ادامه با بیان این‌که موضوع ارائه‌ تسهیلات به فعالان حوزه تولید فرش یکی از اقدامات موثر در دولت یازدهم بود، تصریح کرد: قبل از این دولت عموما نقدینگی و تسهیلاتی که تزریق می‌شد به کارگاه‌های زودبازده می‌رسید یا به صورت نقدینگی مستقیم به قالیبافان ارائه می‌شد که در مجموع با انحرافاتی در نحوه هزینه‌کرد مواجه بود که از آن ثمره چندانی حاصل حوزه فرش نشد، اما در چهار سال گذشته با تفاهمی که میان صندوق کارآفرینی امید و سازمان ملی فرش ایران صورت گرفت نزدیک به 50 میلیارد تومان وام ارزان‌قیمت چهار درصد به کارآفرینان حوزه فرش ارائه شد.

    هنوز تعدادی از قالیبافان بیمه ندارند

    وی افزود: موضوع دیگر که باید به آن توجه شود بهبود اوضاع معیشتی فعالان قالیباف است و با توجه به این‌که هنوز بخشی تحت پوشش بیمه اجتماعی نیستند لازم است دولت اعتباری را برای ایجاد پوشش بیمه‌ای برای نفت در نظر بگیرد.

    باید بازارهای سنتی احیاء شوند

    رییس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر این‌که نباید از بازارهای سنتی غافل شد، عنوان کرد: با آنکه صادرات ایران به آمریکا در حوزه فرش افزایش مناسبی داشته است، اما متاسفانه بخشی از بازارهای سنتی را نادیده گرفتیم. در حالی که نباید از آنها غافل می‌شدیم و نیاز است با تبلیغات گسترده و ابزارهایی مثل شرکت یا برگزاری نمایشگاه‌ها و اعزام یا پذیرش هیات‌های تجاری بتوانیم بازارهای سنتی مانند آلمان، کشورهای عربی و برخی کشورهای اروپایی را مجددا احیاء کنیم.

    کارگر افزود: این در حالی است که بازار سنتی ما نیز به دلایلی با رکود مواجه است و رونق خرید فرش دستباف از میان رفته است و این انتظار وجود دارد که دولت نسبت به حمایت برای فروش فرش دستباف در داخل و البته بهبود اوضاع معیشتی مردم اقدامات موثری را انجام دهد.

    برچسب ها