عصر خودرو

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان:

"امنیت فروش" و "پرداخت سریع پول" ارمغان بورس کالا برای کشاورزان

عصر بازار- مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: با توجه به اینکه عمده کشت جو در استان خوزستان مورد مصرف دامدارانی قرار می گیرد که خود کشاورز نیز هستند، حجم عرضه آن در بورس کالای ایران طی سال گذشته از سوی استان خوزستان حدودا ۱۴ تا ۱۵ هزارتن بود.

"امنیت فروش" و "پرداخت سریع پول" ارمغان بورس کالا برای کشاورزان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایانا، مسعود احمدی با بیان اینکه فرآیند معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران، نگرانی اکثر کشاورزان را کاهش داده است، گفت: معاملات بورس کالا در حوزه محصولات کشاورزی توانسته برای کشاورزان تضمین پرداخت سریع پولشان باشد و از این رو نگرانی اکثر کشاورزان خاتمه یافته است.

    وی با اشاره به اینکه در سال 94 طرح قیمت تضمینی ذرت و در سال 95 نیز قیمت تضمینی جو و ذرت در بورس کالای ایران انجام شد، خاطر نشان کرد: در خصوص طرح قیمت تضمینی گندم، صحبت های شده است، اما هنوز در این مورد نیاز به کار کارشناسی وجود دارد؛ چرا که گندم کالایی استراتژیک است و به نسبت سایر محصولات کشاورزی از حساسیت بیشتری برخوردار است.

    مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان مقاوم اول تولید گندم را دارد، تاکید کرد: طرح قیمت تضمینی گندم ابتدا باید از استان هایی با حجم های پایین تولید گندم مثل قم شروع تا نقاط ضعف و قوت این طرح شناسایی شود.

    وی با بیان اینکه امسال تاکنون 50 تن جو استان خوزستان به صورت طرح قیمت تضمینی در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفته است، گفت: معاملات ذرت به صورت گواهی سپرده کالایی و جو نیز هم به صورت گواهی سپرده کالایی و هم به صورت عرضه فیزیکی انجام شده است.

    وی همچنین به شفافیت معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران اشاره و تاکید کرد: قیمت کشف شده برای ذرت و جو در بورس کالای ایران با قیمت بازار همخوانی دارد و از شفافیت کامل برخوردار است.

    سامانه اطلاعات کشاورزان

    به گفته احمدی؛ در حال حاضر سامانه ای برای درج اطلاعات کشاورزان وجود دارد و اطلاعات کشاورزان از مراکز خدمات و مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ارسال و کنترل می شود و برای جهاد کشاورزی استان ها فرستاده می شود و نهایتا این اطلاعات برای بورس ارسال شده و کد بورسی به آنها تعلق می گیرد.

    وی گفت: اطلاعات کشاورزان در این سامانه در حال کامل شدن است، علاوه بر اطلاعات کشاورزان، سطح زیر کشت و حجم تولید و ... نیز در این سامانه درج می شود.

    به گفته احمدی؛ طرح قیمت تضمینی به عنوان طرحی ملی در بورس کالای ایران بسیار موفقیت آمیز بوده است؛ چرا که پول کشاورزان 48 ساعت پس از انجام معاملات به حساب آنها واریز می شود و مابه التفاوت قیمت ها هم توسط دولت 2 هفته بعد به کشاورزان پرداخت می شود.

    وی در ادامه خاطر نشان کرد: طرح قیمت تضمینی در بورس کالای ایران برای کشاورزان امنیت و آرامش خاطر را به ارمغان آورده است و از این رو هم کشاورزان و هم خریداران از این طرح استقبال کرده اند.

    برچسب ها