عصر خودرو

افزایش ۶ دلاری قیمت نفت

عصر بازار- بازار نفت پس از گذراندن یک دوره سخت، بالاخره پس از اخباری مانند حمایت روسیه و عراق و عربستان از توافق کاهش تولید نفت و همچنین انتخابات ایران، خود را از میان مشکلات و سختی ها بالا کشید. قیمت نفت طی این اتفاقات حدود ۶ دلار بالا رفت که این موضوع پس از توافق اولیه اوپک برای کاهش شش ماهه تولید نفت، بی سابقه بوده است.

افزایش ۶ دلاری قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از عصر اقتصاد ،بر اساس داده های موجود قیمت نفت پس از گمانه زنی های اولیه توافق روسیه و عربستان  برای تمدید توافق کاهش تولید، حدود 2 درصد افزایش یافت و این روند با برگزاری نشست مشترک بین روسیه و عربستان بیشتر نیز صعود کرد.

    گفتنی است عربستان سعودی و روسیه از توافق جدید برای کاهش تولید نفت به مدت 9 ماه دیگر حمایت کردند که به گفته تحلیلگران به بالابردن قیمت ‌ها کمک کند اما همچنین این رویداد اتحاد روبه رشد میان این دو کشور را منعکس می‌ کند.

    وزیران نفت عربستان سعودی و روسیه هفته گذشته اعلام کردند با کشورهای دیگر درباره توافق برای تمدید برنامه کاهش تولید کنونی میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به مدت 9 ماه دیگر (که حدود سه ماه طولانی ‌تر از انتظار بازار است)، مشورت خواهند کرد.

    توافق برای ادامه کاهش 1.8 میلیون بشکه در روز از تولید گروهی، احتمالا تولیدکنندگان شیل آمریکا را برای افزایش بیشتر تولیدشان تشویق می‌کند، اما این توافقی است که هر دو کشور روسیه و عربستان سعودی آن را از نظر سیاسی به مصلحت خود می‌دانند و برای فاینانس داخلی حیاتی می‌بینند.

    خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان و الکساندر نواک، همتای روسی در بیانیه مشترکی که پس از دیدارشان منتشر شد، اعلام کردند برای تمدید توافق به مدت 9 ماه دیگر تا مارس سال 2018 توافق کرده ‌اند.

    این وزیران متعهد شدند هر اقدامی لازم است برای کاهش ذخایر نفت به سطح متوسط 5 ساله بکارگیرند و ابراز خوش بینی کردند که علاوه بر کسانی که در توافق کنونی حضور دارند، حمایت سایر تولیدکنندگان را جلب کنند.

    وزیر انرژی عربستان در کنفرانسی به همراه نواک گفت: کاهش قابل ملاحظه‌ای در ذخایر وجود داشته اما هنوز ذخایر به متوسط پنج ساله نرسیده است و ما به این نتیجه رسیدیم که توافق باید تمدید شود.

     دانیل یرگین، نایب رییس شرکت تحقیقاتی "آی اچ اس مارکیت" به شبکه سی ان بی سی گفت: برای سعودی ‌ها مانند همه صادرکنندگان دیگر، قیمت ‌های پایین نفت ممکن است استرس عظیمی را ایجاد کند و آنها واقعا می‌ خواهند این موضوع را حل کنند. روس‌ ها هم شاهد کاهش سریع منابع صندوق سرمایه‌ دولتی بودند و درآمدهای نفتی، بخش بزرگی از بودجه دولت را تشکیل می ‌دهد.

    علاوه بر این شایان ذکر است که توافق این دو کشور برای تمدید برنامه کاهش تولید، تنها چند روز پیش از این‌ که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، در نخستین سفر خارجی خود از عربستان سعودی دیدار کند، اعلام شد.

    الکساند نوواک، وزیر انرژی روسیه و خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، در یک کنفرانس مشترک پس از دیدار کشورهای گروه G-20 در پکن برگزار کردند T حمایتشان برای تمدید توافق کاهش تولید را ابراز کردند.

    عربستان سعودی فشار ناشی از قیمت ‌های پایین نفت را احساس کرده است. با این همه چند هفته قبل اقدام برای متوقف کردن برخی مزایا به کارکنان دولتی را لغو کرد که به گفته تحلیلگران، تلاش احتمالی برای جلوگیری از نا آرامی است.

    عربستان سعودی همچنین تحت برنامه افق 2030 به قیمت‌های بالای نفت برای متنوع کردن اقتصاد خود و فاصله گرفتن از اتکا به نفت نیاز دارد. بخش مهم این برنامه، عرضه  عمومی اولیه سهام شرکت انرژی دولتی سعودی آرامکو است که به گفته تحلیلگران با قیمت بالاتر نفت موفق‌تر خواهد بود.

    برای روسیه، قیمت‌های بالاتر نفت به اقتصاد این کشور کمک کرده است. به گفته کرافت، برای نخستین سال است که روسیه از رکود خارج شده و تنها خبر خوب برای این کشور قیمت نفت بوده است، بنابراین تصور نکنید که حمایت روس‌ها از ادامه کاهش تولید تا مارس، اتفاقی بوده است.

    ادوارد مورس، مدیر جهانی تحقیقات کالا در "سیتی گروپ" معتقد است 60 تا 70 درصد احتمال وجود دارد که توافق نفتی جدید شامل کاهش بیشتر تولید از 1.8 میلیون بشکه توافق اولیه در اواخر سال گذشته باشد. وی انتظار دارد بازار مجددا متعادل شده و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تا پایان سال جاری به 62 دلار در هر بشکه صعود کند.

    مدیر "سیتی گروپ" همچنین خاطر نشان کرد: تعجبی ندارد که عربستان سعودی و روسیه برای حل مشکل مشترک قیمت‌ های پایین نفت به یکدیگر نزدیک شده‌ اند. سه غول تولید کننده نفت در جهان وجود دارند. دو تن از این غول‌ها، کشورهای نفتی هستند که به درآمدهای نفت برای اهداف بودجه دولتی نیاز دارند. اما یکی از آنها که در آمریکا است چنین نیست. آنها منافع مشترکی در افزایش درآمدهایشان دارند.

    با این‌همه وی پیش‌ بینی کرد: یکی از این دو کشور این رابطه را ابتدا پایان می‌دهد که احتمالا روسیه خواهد بود که در زمینه حجم کاهش در برابر قیمت نفت با دوراهی بیشتری رو به ‌رو است.

    عربستان سعودی بزرگترین سهم کاهش تولید را که در توافق دسامبر اعلام و در ژانویه اجرایی شد، پذیرفته است.

    به گفته مورس، اگر قرار باشد کاهش تولید بیشتر شود، عربستان سهمیه کاهش بزرگ ‌تر را نخواهد پذیرفت.

    از سوی دیگر کریس ویفر، شریک در شرکت ماکرو-ادوایزری می‌گوید: روسیه در پاییز گذشته پیش از این توافق، تولیدش را افزایش داده بود. بنابراین کاهشی که این کشور داشت، چندان مشکل‌ نبوده است. اما افزایش قیمت‌ ها به بودجه این کشور که بر مبنای نفت 40 دلاری تنظیم شده بود، کمک خواهد کرد. اگر نفت به جای 40 دلار، 55 دلار شود، به معنای 25 میلیارد دلار برای بودجه خواهد بود. اما از نظر سیاسی، به معنای آن است که سعودی‌ ها یک لطف به روسیه بدهکار هستند و به معنای آن است که موضع روسیه در سوریه که سعودی‌ ها منتقد آن بودند، دیگر انتقادی نسبت به آن ندارند.

    همچنین شایعاتی مبنی بر علاقه ‌مندی سعودی‌ ها برای سرمایه ‌گذاری‌ در انرژی‌ روسیه وجود دارد. به گفته ویفر، روس‌ه ا نه تنها از اوپک، بلکه عمدتا از عربستان سعودی حمایت می‌ کنند.

    تمدید کاهش تولید، خواسته محمد بن سلمان، نایب ولیعهد عربستان سعودی بوده است. وی می‌ خواهد عرضه عمومی اولیه سهام آرامکو موفقیت‌ آمیز باشد و برای این منظور به نفت 55 دلاری نیاز دارد به همین دلیل است که این توافق حاصل شده است. برای روسیه این سیاست خوبی بوده است. بن سلمان همچنین مغز متفکر برنامه افق 2030 سعودی برای متنوع کردن اقتصاد از نفت قرار دارد.

    به گفته کرافت، زمان تمدید تولید اوپک با انتخابات ریاست جمهوری روسیه در مارس آینده مصادف است که دلیل دیگری است که چرا روسیه مشتاق به بستن توافق جدید است.

    در همین حال رییس جمهور روسیه اظهار کرد تمدید توافق کاهش تولید برای 9 ماه دیگر، قیمتهای نفت باثبات را تضمین خواهد کرد.

    ولادیمیر پوتین در سخنانی در پکن گفت: تمدید کاهش تولید، کار درستی بوده است و من با مدیران شرکت ‌ها دیدار کرده ام و ما از این پیشنهاد حمایت می ‌کنیم.

    بر اساس گزارش رویترز، پوتین پس از اینکه وزیران انرژی روسیه و عربستان که بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان است، اعلام کردند برای تمدید توافق کاهش تولید به مدت 9 ماه تا مارس سال 2018 توافق کرده اند، این اظهارات را مطرح کرد.

    زمان اعلام این توافق در آستانه نشست رسمی اوپک در 25 ماه مه و جمله‌ بندی قوی بیانیه مشترک این دو تولیدکننده، بازارها را متعجب کرد و این اقدام راه درازی را در پیش دارد تا تضمین کند که سایر اعضای اوپک و تولیدکنندگان دیگری که در دور نخست توافق مشارکت داشتند، همراهی خواهند کرد.

    عربستان که بزرگترین صادرکننده اوپک است و روسیه که بزرگترین تولیدکننده جهان است، به اتفاق هم، یک پنجم از عرضه جهانی نفت را کنترل می‌ کنند.

    در حالیکه انتظار می‌رفت اوپک و روسیه با تمدید توافق کاهش تولید موافقت کنند، زمان و متن بیانیه باعث شد قیمت‌های نفت بیش از 1.5 درصد در معاملات آسیایی صعود کند.

    تولیدکنندگان نفت با توجه به ماندن قیمت‌ها در نزدیک 50 دلار در هر بشکه و بالا ماندن سطح ذخایر پس از اجرای توافق کنونی، ناچار شدند تمدید مدت اجرای کاهش تولید را بررسی کنند.

    یک منبع آگاه در اوپک به رویترز گفت: ذخایر نفت در واحدهای ذخیره ساز شناور از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون یک سوم کاهش پیدا کرده است.

    به گفته سوکریت ویجایاکار، مدیر شرکت مشاوره انرژی تریفکتا، باید دید آیا همه کشورهای مشارکت‌کننده در این توافق با موضع عربستان و روسیه موافق خواهند بود یا خیر.

    جیمز وود، تحلیلگر سرمایه‌گذاری جهانی در شرکت "ریوکین سکیوریتیز" پیش‌بینی کرد که به رغم تمدید توافق کاهش تولید، عرضه جهانی احتمالا بالا خواهد ماند و همان‌طور که در شش ماهه گذشته مشاهده شد، تولید رو به رشد آمریکا و سطح بالای ذخایر این کشور، حرکت صعودی نفت را محدود نگه داشت و تمدید 9 ماهه در این مرحله بعید است این روند را تغییر دهد.

    در همین حال بانک آمریکایی گلدمن ساکس در گزارشی اعلام کرد: علاوه بر تداوم رشد تولید نفت آمریکا که از اواسط سال 2016 بیش از 10 درصد افزایش یافته و به 9.3 میلیون بشکه در روز رسیده است، تولید سایر اعضای اوپک که از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف بودند شامل لیبی و نیجریه افزایش خواهد یافت. این حجم افزایش تا حدود زیادی هر گونه تاثیر مثبت تمدید کاهش تولید را جبران خواهد کرد. این بانک متوسط قیمت مورد پیش‌ بینی برای نفت برنت در سه ماهه سوم سال 2017 را همچنان در 57 دلار در هر بشکه ثابت نگه داشت.

    نخست وزیر عراق نیز در این خصوص اعلام کرد که این کشور از تمدید توافق اوپک برای کاهش عرضه نفت، حمایت می کند.

    حیدر العبادی، تصریح کرد: این کشور به کاهش تولید نفت در چهارچوب توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پایبند است و همسو با تصمیم این سازمان، از تمدید توافق یاد شده حمایت می کند.

    عبادی گفت: عراق موافق ادامه کاهش تولید نفت از سوی کشورهای عضو اوپک است و ما در این جهت، تلاش می کنیم.

    با تکیه به این رویداد ها قیمت نفت طی روز های اخیر از حدود 48 دلار به ازای هر بشکه به بالای 43 دلار رسید که این امر نه تنها بیشتر کشور ها را ترغیب می کند تا توافق را تمدید کنند، بلکه ممکن است تبدیل به قانونی شود که بر اساس آن سطح تولید نفت جهان برای همیشه متناسب با سطح تقاضا بماند که این موضوع نهایتا بازار نفت را از بازاری رقابتی در راستای تولید به رقابتی برای جذب مشتری مبدل خواهد کرد.

    بر اساس این گزارش قیمت نفت خام برنت در پایان معاملات آخر هفته گذشته به 53 دلار و 61 سنت به ازای هر بشکه رسید که نسبت به روز گذشته اش 2.09 افزایش داشت. همچنین نفت خام وست تگزاس اینترمدییت نیز با 1.99 درصد افزایش به 50 دلار و 33 سنت به ازای هر بشکه رسید.

    اما بازار نفت همچنان در انتظار 25 مه است که نتایج رسمی نشست اعضای اوپک و غیر اوپکی ها اعلام شود و اگر این نتایج مثبت باشد، شاید ثبات را به چشم خود ببیند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو