عصر خودرو

کاهش تولید نفت اوپک ادامه می یابد

عصر بازار- در آستانه برگزاری نخستین نشست سالانه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال ۲۰۱۷ میلادی به بررسی احتمالی ادامه برنامه کاهش تولید نفت تولیدکنندگان بزرگ جهان پرداخته ایم.

کاهش تولید نفت اوپک ادامه می یابد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، تولیدکنندگان نفت جهان به سرکردگی اوپک در حالی در وین کنار یکدیگر گرد خواهند آمد که از ژانویه 2017 برنامه ای برای کاهش یک میلیون و 800 هزار بشکه ای تولید نفت خود پیاده کرده اند تا به این شکل سایه مازاد عرضه نفت را از بازار بردارند.

    رضا وثوقی، تحلیلگر بازارهای نفت، گفت: "تمدید برنامه کاهش تولید نفت به طور حتم اتفاق خواهد افتادچراکه تجربه کشورها در این مدت نشان داد که همگرایی آنها می تواند موجب ضامن اقتصادی تولیدکنندگان نفت به ویژه اعضای اوپک شود."

    این کارشناس ادامه داد: "از سوی دیگر آمریکا تلاش می کند ظرفیت و تولید نفت خود را بالا ببرد، ضمن آنکه با توجه به شرایط اقتصادی ونزوئلا هر تصمیمی از این کشور از جمله خارج شدن از اوپک از آنها بعید نیست. به همین دلیل اعضای اوپک اینبار با وسواس بیشتری برنامه کاهش تولید نفت را دنبال خواهند کرد."

    وی همچنین عنوان کرد که روسیه نیز در این میان تلاش می کند خود را به عنوان مهره ای در تعیین قیمت نفت مطرح کندو به همین خاطر تعامل بیشتری با اوپکی ها دارد.

    رضا وثوقی در مورد تاثیر تصمیم اوپک بر قیمت نفت، گفت: "قیمت نفت بلافاصله افزایش نخواهد یافت چراکه تصمیم اوپک تنها عامل تاثیرگذار بر قیمت نیست. باید توجه کرد که در سه ماهه منتهی به سپتامبر به طور معمول محموله های نفتی کاهش می یابند، این به معنی کاهش تقاضا خواهد بود که موجب کاهش قیمت در کوتاه مدت می شود."

    وی گفت: "از طرفی، تعداد دکل های حفاری آمریکا در حال افزایش است، تولید این کشور بالا رفته و اینها مانعی برای افزایش قیمت نفت است. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد اینست که اوپکی ها به دنبال افزایش قیمت نفت نیستند بلکه می خواهند از افت بیشتر قیمت جلوگیری نمایند."

    این تحلیلگر مسائل نفتی تاکید کرد: "با توجه به اینکه تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک بیشتر شده است، از مهمترین اهداف اعضای اوپک جلوگیری از کاهش قیمت نفت نفت است تا به این شکل بتواند همچنان نبض بازار را در اختیار داشته باشد."

    وثوقی عنوان کرد که باید توجه کرد که مسائل ژئوپلتیکی در شرایط کنونی جهان می تواند تاثیر بسزایی در قیمت جهانی نفت داشته باشد. وی گفت: "موضوع جنجال برانگیز دخالت روسیه در در انتخابات اخیر آمریکا می تواند جایگاه ترامپ را متزلزل کند، همچنین مناقشه احتمالی در کره شمالی نیز بر امنیت تامین نیازهای انرژی کشورهای مصرف کننده نفت تاثیر می گذارد."

    وی همچنین گفت: "ایران تمایل دارد که توافق اوپک تمدید شود تا به این شکل بتواند قیمتی را که در برنامه های خود برای افزایش ظرفیت تولید نفت در نظر دارد، تامین کند."

    تحلیلگر نفتی ادامه داد: "ایران هنوز به ظرفیت تولید نفتی که پیش از اعمال تحریم ها داشت نرسیده است اما امید می رود که تا مهرماه بهاین ظرفیت برسیم."

    وثوقی در انتها یادآور شد: "اگر رخداد سیاسی ویژه ای در سطح جهانی رخ ندهد میزان کنونی کاهش تولید اوپک تا آذر ماه (نشست دوم اوپک در سال 2017) ادامه می یابد و در آن زمان احتمالا تغییراتی در ساختار اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت ایجاد می شود. احتمال دارد که اوپک نظام سهمینه بندی تولید نفت را برای اعضای خود دوباره پیاده کند، و شاید تولیدکنندگان نفتی کوچک و حاشیه دریای خزر اتحادیه ای تشکیل دهند."

    برچسب ها