عصر خودرو

رئیس کل بانک مرکزی :

رشد ۱۵۰ تومانی نرخ رسمی یورو در برابر ثبات دلار

عصر بازار- باتوجه به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره لزوم تغییر ارز گزارش‌گری و افزایش ۱۵۰ تومانی نرخ رسمی یورو در برابر رشد ۲ تومانی دلار از ابتدای سال، به نظر می‌رسد، بانک مرکزی در حال تغییر مبنای ارز از دلار به یورو است.

رشد ۱۵۰ تومانی نرخ رسمی یورو در برابر ثبات دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، رئیس کل بانک مرکزی چند ماه پیش از تغییر ارز خبر داده و گفته بود: گرفتاری ایران با دلار از زمان تحریم‌های اولیه وجود داشت و این روند ادامه دارد اما در خصوص دیگر ارزها با هیچ محدودیتی رو به رو نیستیم. در حال حاضر واحدهای بانکی ایران در اغلب کشورهای دنیا از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا فعال شده‌اند. در این میان عدم تمایل بانک‌های انگلیسی به همکاری با ایران هم هیچ ارتباط معناداری با تحریم‌ها ندارد و این بی‌میلی تنها ناشی از ریسکی است که خود آنها ارزیابی می‌کنند.

    وی با تاکید بر نقش اندک دلار در تجارت خارجی ایران افزود: در چنین شرایطی منطقی نیست دلار مبنای گزارش‌دهی اقتصادی ایران باشد. نگاهی به بازار ارز و نرخ یورو هم نشان می‌دهد که ارزش واحد پول اتحادیه اروپا در برابر ریال ایران، آذر امسال در مقایسه با مرداد 1392 قریب به 1.2 درصد کاهش یافته است.

    سیف ادامه داد: یکی از اقداماتی که در این خصوص و با توجه به شرایط گفته شده باید انجام شود تغییر واحد ارز گزارشگری ایران است. به عبارت دیگر ما باید ارزی را مبنای گزارش دهی قرار دهیم که از ثبات بیشتری برخوردار است و در تجارت خارجی ما کاربرد بیشتری دارد.

     بررسی روند تغییرات نرخ رسمی ارزها نشان می‌دهد، در سال 95 دلار از 3024 تومان به 3242 تومان و یورو از 3393.5 تومان به 3485 تومان رسید. در واقع در سال گذشته بهای رسمی دلار 218 تومان و یورو 91.5 تومان افزایش یافت.

    اما از ابتدای سال جاری تاکنون نرخ رسمی یورو 149 تومان و 5 ریال و دلار فقط 2 تومان افزایش یافته است. در واقع دلار دو ماه ابتدای سال 96 درجا زده و یورو افزایش قیمت داشته است.

    بنابراین بانک مرکزی بیش از آنکه به دنبال کم کردن فاصله نرخ رسمی دلار باشد، در حال کم کردن فاصله نرخ رسمی یورو با بازار است.

    هم‌اکنون بهای یورو در بازار تهران 4264 تومان و نرخ رسمی آن 3634.5 تومان است.

    البته برای یکسان‌سازی نرخ ارز، بانک مرکزی باید نرخ رسمی همه ارزها را به‌گونه‌ای تعیین کند که متناسب با نرخ بازار باشد و نرخ دومی وجود نداشته باشد چراکه در غیر این صورت، نسبت برابری ارزها به‌هم‌ریخته عدم تناسب بین بازار ارز داخلی و بازار ارز بین‌المللی ایجاد می‌کند.

    برچسب ها