عصر خودرو

مقام اتاق تهران:

واگذاری شرکت های قدیمی به بخش خصوصی تنها راه احیای آنهاست

عصر بازار- رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران معتقد است کارخانه های قدیمی و با ریشه صنعتی کشورمان که هم اکنون با مدیریت دولتی رو به رو هستند و مشکلات عدیده دارند برای نجات این از وضعیت و احیا نیازمند واگذاری به بخش خصوصی هستند.

واگذاری شرکت های قدیمی به بخش خصوصی تنها راه احیای آنهاست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «مهدی پورقاضی» روز شنبه افزود: تعدادی از شرکت های بزرگ قدیمی مربوط به پیش از انقلاب مثل ارج، روغن نباتی جهان، داروگر و... از زمانی که مدیریتشان از بخش خصوصی گرفته شد و به دست دولت افتاد در این سی و چند سال رو به تعطیلی و افول رفتند.
    وی در ادامه علت این اتفاق را «نبود تخصص و مدیریت صحیح» برشمرد و گفت: ورشکستگی کنونی این صنایع بیش از اینکه به رکود و شرایط اقتصادی کنونی که مطرح می شود ارتباط داشته باشد، ناشی از مدیریت غلط دولتی است.
    پورقاضی ادامه داد: «به اعتقاد من این مجموعه های ریشه دار قابل احیا هستند و محصولاتشان می تواند با بهترین کیفیت و به روز بار دیگر به بازار برگردانده شود، به شرط اینکه به صورت واقعی به بخش خصوصی واگذار شوند. بخش خصوصی توانمند کشور می تواند رونق را دوباره به این مجموعه های ارزشمند و ریشه ای بازگرداند».
    وی تصریح کرد: نباید شرایط همکاری شرکت های خارجی را با شرکت های داخلی و حضور آنها را به عنوان سرمایه گذار پیچیده کنیم؛ آنچه اکنون شاهدیم پیش شرط گذاشتن های بسیار برای حضور شرکت های خارجی در ایران و همکاری های مشترک است.
    رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران یادآوری کرد: برای مثال اعلام می شود که از شرکت های خارجی باید امتیاز گرفت، حتما باید بخشی از تولیداتشان را صادر کنند، حتما باید انتقال فناوری داشته باشند و... پیش شرط هایی که به نظرم کار را بسیار سخت می کند.
    این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران به منافعشان نگاه می کند و همین قدر که به توسعه صنعتی کشورمان کمک کنند و چرخ اشتغال را در کشور ما به گردش در بیاورند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
    وی تصریح کرد: بطور طبیعی اگر فضا در کشورمان فراهم باشد و هزینه تولید پایین بیاید، شرکت های خارجی تلاش گسترده ای برای صادرات محصولات تولیدی از ایران به کشورهای دیگر خواهند داشت؛ شرط گذاشتن زیاد فقط منجر به تشویق نشدن آن ها به سرمایه گذاری و حضور در کشورمان می شود.
    پورقاضی تاکید کرد: قانون به اندازه کافی در کشور وجود دارد، اما مشکل اصلی این است که قوانین درست اجرایی نشده و در بسیاری موارد سلیقه ای عمل می شود؛ اگر بتوانیم جلوی این اتفاق ها را بگیریم حتما در جذب سرمایه گذاران موفق خواهیم بود.

    برچسب ها