عصر خودرو

نتیجه رفت و آمد هیات‌های تجاری چه بود؟

سرمایه‌گذاران خارجی فرصت‌های کسب‌وکار در ایران را رصد می‌کنند

عصر بازار: به گفته اعضای اتاق بازرگانی حضور هیات‌های تجاری در کشورمان اکنون فقط برای شناسایی بازار ایران است و ورود جدی آنان به زمان برداشته شدن تحریم‌ها و اراده دولت برای تثبیت قوانین بستگی دارد.

سرمایه‌گذاران خارجی فرصت‌های کسب‌وکار در ایران را رصد می‌کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، از روزی که تحریم‌ها برداشته شد، سیل ورود هیات‌های تجاری خارجی به ایران آغاز شده‌است. سیلی که در راس آن‌ کشورهای مانند انگلستان، ‌آلمان، ‌اتریش، لهستان،‌ ژاپن و کره دیده می‌شود. این سرمایه‌گذاران در رفت و آمد‌هایی که به ایران داشتند،‌ با فعالان اقتصادی دولتی و بخش خصوصی کشور، ‌گفت‌و‌گوهایی به منظور بررسی بازار ایران انجام داده اند و به نظر می رسد که ورود سرمایه‌ای آن ها در انتظار اجرایی شدن برجام است. به همین منظور در گفت‌و‌گو با فعالان بخش خصوصی، به بررسی این موضوع پرداخته‌ شده است.

    فریال مستوفی، ‌رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: هم اکنون ورود هیات‌های تجاری خارجی به ایران، ‌به منظور شاخت و آگاهی است. سرمایه‌گذاری نیاز به پپیش زمینه‌هایی دارد که با توجه به این که هنوز تحریم‌ها وجود دارند، ما این زمینه‌ها را نداریم.

    او افزود: نکته مورد توجه این است که ایران در جریان ورود سرمایه‌گذاران خارجی،‌ قرار نیست تبدیل به یک مصرف کننده شود. بلکه باید منبع مالی همراه با انتقال تکنولوژی و مدیریت همراه شود که اگر سرمایه‌گذار در واحد تولیدی سرمایه گذاری کرد و احیانا دوباره مشکلاتی شبیه به برقراری تحریم‌ها پیش آمد،‌ به راحتی نتواند سرمایه را خارج کند.

    عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: به همین منظور بخش خصوصی و دولت باید برای ورود هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری،‌ فضا را آماده کنند که این سرمایه برای ورود به بازار ایران ترغیب شوند، اما در نهایت منجر به تولید صادرات محور باشد.

    مستوفی گفت: ایران پتانسیل بالایی از لحاظ دسترسی به آب‌های آزاد و داشتن منابع معدنی و زیرزمینی دارد. از سوی دیگر نیروی کار جوان تحصیلکرده دارد و مجموع این عوامل نیز می‌تواند به ترغیب سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار ایران کمک کند.

    او افزود: نکته قابل توجه این است که سرمایه گذار برای ورود نیاز به امنیت دارد. مهم ترین مورد در ایجاد امنیت مورد نیاز، ثبات قوانین و مقررات است. ابتدا باید در هدف گذاری دولت، ‌تثبیت قوانین دیده شود و سپس در انتظار ورود جدی سرمایه گذاران باشیم. تا وقتی اراده دولت در این موضوع مشاهده نشود، نمی‌توان زمانی برای ورود پول خارجی‌ها به کشور پیش‌بینی کرد.

    در همین رابطه محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: ورود هیات های خارجی به ایران اکنون به دلیل این است که سال های زیادی با اقتصاد ایران ارتباط نداشتند و اکنون تمایل زیادی برای ورود به بازار ایران دارند. اما اکنون برای قضاوت درمورد نتیجه زود است.

    عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خاطرنشان کرد: هیات‌های تجاری که از کشورهای اروپایی و آسیایی آمده‌اند، در حال بررسی برای سرمایه گذاری در زمینه‌های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و گردشگری و همچنین خودروسازی و قطعه سازی هستند. به نظر می‌رسد از روزی که تحریم‌ها برداشته شود،‌ حداقل 5 تا 6 ماه زمان مورد نیاز باشد تا بتوان نتایج این سرمایه گذاری‌ها را با عدد و رقم بیان کرد.

    این نوع اظهار نظرهای فعالان بخش خصوصی، می‌تواند نشانه آن باشد که رفت و آمد هیات‌های تجاری در سایه حصول توافق و تصویب آن، خبر از رسیدن روزهای پر رونق در اقتصاد ایران است. روزهایی که به نظر می رسد قرار است با ورود سرمایه های کلان کشورهایی شبیه آلمان در صنایع بالادستی پتروشیمی، ورود مجدد فرانسوی ها به خودروسازی و شرکت های تکنولوژیک ژاپنی در بازار ایران، رنگ و بوی رشد اقتصادی به خود بگیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها