عصر خودرو

آفریقای جنوبی به دنبال جذب مشارکت ایران در یک پروژه پالایشگاهی

عصر بازار- مقامات وزارت انرژی آفریقای جنوبی اعلام کردند این کشور وارد کننده فرآورده های نفتی به دنبال شرکایی احتمالی در بین کشورهای غرب آفریقا و خاورمیانه به خصوص ایران برای مشارکت در یک پروژه پالایشگاهی جدید است.

آفریقای جنوبی به دنبال جذب مشارکت ایران در یک پروژه پالایشگاهی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، مقامات وزارت انرژی آفریقای جنوبی اعلام کردند این کشور وارد کننده فرآورده های نفتی به دنبال شرکایی احتمالی در بین کشورهای غرب آفریقا و خاورمیانه به خصوص ایران برای مشارکت در یک پروژه پالایشگاهی جدید است. مامولوکو کوبایی، وزیر انرژی آفریقای جنوبی به پارلمان این کشور گفته، انتظار می رود کابینه تا ماه دسامبر در باره ساخت یا عدم ساخت این پالایشگاه که نزدیک به یک دهه است نیمه کاره باقی مانده تصمیم گیری کند.

    شرکت ملی نفت آفریقای جنوبی (پتروسا) ایده ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت پالایش 400 هزار بشکه در روز در ساحل شرقی این کشور را مطرح کرده است، اما دولت این کشور در سال 2010 به دلیل عدم وجود اعتبار کافی و شرکای سرمایه گذار، این طرح 10 میلیارد دلاری را کنار گذاشت.

    کوبایی گفت، ساخت این پالایشگاه اکنون فوریت دارد، زیرا واردات نفت آفریقای جنوبی در حال افزایش است.

    وی افزود، دولت یک شراکت بین بخش دولتی و بخش خصوصی که بخش عمده سهام آن متعلق به دولت خواهد بود، را برای توسعه این پالایشگاه ترجیح می دهد.

    «تا زمانی که هر پالایشگاه جدیدی به بهره برداری برسد، کشور بیش از یک سوم نیاز سوخت خود را از خارج وارد خواهد کرد.»

    تسلیو ماکوبلا، یکی از مقامات وزارت انرژی آفریقای جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در بین کشورهایی استکه برای این پروژه مورد توجه است گفت: «در این مرحله هیچ کشوری را از این پروژه مستثنی نکرده ایم.»

    ایران در می 2012، یعنی یک ماه قبل از اینکه به دلیل تحریم های غرب میزان صادرات نفتش کاهش بیابد، حدود 68 هزار بشکه در روز نفت به آفریقای جنوبی صادر کرد.

    پرتوریا که از عربستان، نیجریه و آنگولا هم نفت می خرد بعد از لغو تحریم ها اعلام کرده که خواهان از سر گیری واردات نفت از ایران است.

    برچسب ها