عصر خودرو

سال ۲۰۲۱؛

تجارت ۲ میلیارد دلاری ایران و آفریقای جنوبی

عصر بازار- در سال های اخیر توسعه روابط اقتصادی- بازرگانی با آفریقای جنوبی جزو اولویت‌های دولت قرار دارد و برای رشد حجم تجارت میان دو کشور برنامه ریزی هایی صورت گرفته است و بناست حجم تجارت دو کشور تا سال ۲۰۲۱ میلادی به ۲ میلیارد دلار برسد.

تجارت ۲ میلیارد دلاری ایران و آفریقای جنوبی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شبستان ، ایران و آفریقای جنوبی از دیرباز رابطه دوستانه و سطح بالایی داشتند و در دوران تحریم پشتیبان یکدیگر بودند از یک سو تهران در زمان تحریم انرژی از سوی کشورهای صادرکننده نفت در کنار پرتوریا بود و افریقای جنوبی نیز در زمان تحریم با تهران روابط خوبی داشت. کشورهای جهان به ویژه کشورهای صادرکننده نفت، آفریقای جنوبی را تحریم کردند به همین دلیل ایران مهم‌ترین تامین‌کننده این محصول برای آفریقای جنوبی بود و قرارداد نفتی میان شرکت نفت ساسول و شرکت نفت ملی ایران بسته شد. فروش نفت ایران به آفریقای جنوبی با وجود قطعنامه سازمان ملل، سبب انزوای ایران در میان کشورهای خط مقدم و کشورهای اسلامی این قاره شد.

    بنابراین گزارش، روابط خارجی ایران و آفریقای جنوبی فراز و نشیب های فراوانی داشته است، در سالهای اخیر توسعه روابط اقتصادی- بازرگانی با قاره آفریقا جزو اولویت‌های دولت تدبیر و امید قرار دارد، بنابراین توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای این قاره در دستور کار قرار گرفته و کشور آفریقای جنوبی به عنوان یکی از کشورهای هدف در این برنامه مد نظر قرار گرفته است و برای رشد حجم تجارت میان دو کشور برنامه ریزی هایی صورت گرفته است و بناست حجم تجارت دو کشور تا سال 2021 میلادی به 2 میلیارد دلار برسد.

    این گزارش می افزاید: در این زمینه شهرام خاصی پور، مدیرکل عربی- آفریقایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: "دستیابی به تجارت 2 میلیارد دلاری بین ایران و آفریقای جنوبی تا سال 2021 برنامه ریزی شده است. توسعه روابط تجاری با آفریقای جنوبی از اهمیت خاصی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده و این کشور از کشورهای هدف ایران برای توسعه روابط در حوزه آفریقاست. ایران به عنوان اقتصادی بزرگ (هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان) با تولید ناخالص داخلی یک تریلیون دلاری و باثبات ترین کشور حوزه خاورمیانه به بازار بزرگ 400 میلیون نفری کشورهای همسایه دسترسی دارد. همکاری های دوجانبه و توسعه همکاری های در بازارهای ثالث از 2 کشور انتظار می رود."

    یادآور می شود: آفریقای جنوبی یکی از اقتصادهای بزرگ جهان و عضو گروه بریکس (گروه بین‌المللی متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) است که از موقعیت مهمی در بازار آفریقا برخوردار است. عضویت آفریقای جنوبی در سادک (جامعه توسعه جنوب آفریقا) با جمعیت 250 میلیون نفری، دسترسی این کشور را به بازارهای بزرگ میسر کرده است. سطح مبادلات تجاری میان آفریقای جنوبی و ایران به سبب تحریم های اقتصادی سال 2011 غرب علیه ایران از 27.5 میلیارد رند (2 میلیارد و 55 میلیون دلار) آن سال تا 583 میلیون رند (45 میلیون و 700 هزار دلار) در سال 2016 کاهش یافت.

    برچسب ها