عصر خودرو

رشد کالای عمده صادراتی به اتحادیه اروپا در سال ۹۵

عصر بازار- کشورمان مراودات طولانی مدت تجاری با اتحادیه اروپا داشته است و لغو تحریم ها باعث رونق این مراودات شده است تا جایی که شاهد رشد ۲۸ تا ۱۰۰ درصدی ارزش ۲۰ کالای عمده صادراتی به اتحادیه اروپا در سال گذشته هستیم.

رشد کالای عمده صادراتی به اتحادیه اروپا در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شبستان ، اتحادیه اروپا یک اتحادیه اقتصادی-سیاسی است که از 28 کشور اروپایی تشکیل شده‌است. منشأ اتحادیه اروپا به جامعه اقتصادی اروپا که در سال 1957 با توافقنامه رم بین 6 کشور اروپایی شکل گرفت و یک اتحادیه اقتصادی بود بازمی‌گردد. از آن تاریخ با اضافه شدن اعضای جدید، اتحادیه اروپا بزرگ‌تر شد. در سال 1993، توافق ماستریخت چارچوب قانونی کنونی اتحادیه را پایه‌گذاری کرد. اتحادیه اروپا در سال 1999 واحد پول مشترکی به نام یورو را معرفی کرد که تاکنون در 19 کشور جایگزین پول‌های ملی شده‌است. اتحادیه اروپا با 500 میلیون شهروند در سال 2011 میلادی به تولید ناخالص داخلی 17٫6 تریلیون دلار دست یافت.

    بنابراین گزارش، 21 کشور از اعضای اتحادیه اروپا عضو ناتو می‌باشند. اتحادیه در حال حاضر بازار واحد مشترکی دارد که موارد زیر را در بر می‌گیرد: اتحادیه گمرکی، واحد پول –یورو- که تحت اداره بانک مرکزی اروپاست (تا کنون 17 کشور آن را پذیرفته‌اند)، سیاست مشترک کشاورزی، سیاست مشترک تجارت و سیاست مشترک شیلات.کشورمان مراودات طولانی مدت تجاری با اتحادیه اروپا داشته است و لغو تحریم ها باعث رونق این مراودات شده است تا جایی که شاهد رشد 28 تا 100 درصدی ارزش 20 کالای عمده صادراتی به اتحادیه اروپا در سال گذشته هستیم.

    این گزارش می افزاید: میرهادی سیدی، سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران در این زمینه گفته است: "20 کالای عمده صادراتی ایران به اتحادیه اروپا در سال 1395 رشد 28 تا 100 درصدی ارزش را در مقایسه با پنج سال پیش از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) تجربه کردند. در صدر این فهرست، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت (فقط گرم نورد شده) قرار دارد که ارزش صادراتی پارسال آنها به اتحادیه اروپا 66 میلیون دلار شد، در حالی که متوسط ارزش صادراتی آنها در پنج ساله پیش از برجام (بین سال های 1390 تا 1394)، 17 میلیون دلار ثبت شده بود. این محصولات با رشد 58 درصدی نسبت به مدت پنج ساله یاد شده اکنون به انگلیس، ایتالیا، بلژیک، لهستان و اسپانیا صادر می شود.

    در این فهرست، صدور آهن و فولاد غیرممزوج به اشکال ابتدایی (غیر از شمش) در رتبه دوم قرار دارد که با افزایش 87 درصدی ارزش صادراتی در سال 1395 نسبت به میانگین سال های 1390 تا 1394 به ارزش 50 میلیون دلار به ایتالیا صادر شد. میعانات گازی با رشد 100 درصدی و ارزش 41 میلیون دلار به مالتا و هلند، سایر روغن های سبک و فرآورده ها بجز بنزین با رشد 100 درصدی و ارزش 25 میلیون دلاری به هلند و متانول (الکل متیلیک) با رشد 28 درصدی و ارزش 16 میلیون دلاری به ایتالیا، در مکان های سوم تا پنجم صادراتی فهرست کالاهای صادر شده به اتحادیه اروپا قرار داشتند."

    یادآور می شود: با اجرای برجام موانع تجاری صادرات ایران به سایر کشورها بتدریج برطرف شد. برجام توانسته است امکان صادرات به بازارهای متنوع تر و همچنین بازارهای سنتی را (که دچار کاهش صادرات در زمان تحریم ها شده بود) دوباره برقرار کند.

    برچسب ها