عصر خودرو

رشد سکه شدت گرفت;

۴گانه انتظارات در بازار ارز

عصر بازار- در آخرین روز هفته گذشته، سکه سومین رشد متوالی خود را تجربه کرد و دلار پس از ۲ افزایش متوالی در مسیر کاهشی قرار گرفت.

۴گانه انتظارات در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز پنج‌شنبه، دلار در ساعات ابتدایی روز به نزدیکی مرز روانی 3 هزار و 800 تومان نزدیک شد، ولی در ادامه روز این ارز نه‌تنها توان رشد بیشتری را از خود نشان نداد، بلکه در مسیر کاهشی قرار گرفت. قیمتی که در نهایت ساعت 3 بعدازظهر برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 786 تومان بود که یک تومان پایین‌تر از روز چهارشنبه بود. افت شاخص ارزی در حالی رخ داد که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، 29 تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود. با توجه به رشد دلار در طول هفته، میزان بازدهی آن در آخرین هفته اردیبهشت ماه به 5 دهم درصد رسید. این ارز دو هفته پیش کاهش 2 دهم درصدی را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، در آخرین روز هفته، برخی معامله‌گران ارزی سعی کردند با ادامه جوسازی پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری دامنه نوسان را بالا ببرند، ولی در ادامه با پایین آمدن هیجان، قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت.

    بسیاری از معامله‌گران روند بهای دلار در اولین روز هفته را به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری وابسته دانسته‌اند. در این میان، 4 گروه در بازار حضور دارند که انتظارات متفاوتی دارند. یک گروه معتقدند ادامه وضع موجود موجب خواهد شد که قیمت نوسان چندانی را تجربه نکند، این در حالی است که دسته دیگری معتقدند با تغییر در وضع فعلی دامنه نوسانات شدت خواهد گرفت. درحالیکه این دو دسته، نتیجه انتخابات را در روند قیمت موثر دانسته‌اند، دو گروه دیگر عقاید متمایزتری دارند. یک عده باور دارند، فارغ از آنکه چه کسی به‌عنوان رئیس‌جمهوری منتخب معرفی شود، قیمت دلار پس از انتخابات در مسیر افزایشی قرار گرفت. این در حالی است که عده دیگری باوردارند که نتیجه انتخابات در کوتاه‌مدت بر روند قیمت اثری نخواهند داشت. در این میان، رئیس کل بانک مرکزی نیز در یادداشتی تلگرامی عنوان کرد: «خوشبختانه بازار ارز از وضعیت با ثبات و پایداری برخوردار است ودر شرایط موجود هیچ عاملی نمی‌تواند تاثیر مهم و معنی‌داری در شرایط با ثبات بازار ارز داشته باشد». روز پنج‌شنبه برخلاف افت دلار، سکه سومین افزایش متوالی را تجربه کرد و با3هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 224هزار تومان رسید.

    افزایش نوسان

    یک دسته از معامله‌گران اعتقاد داشتند، در صورت تغییر وضعیت فعلی قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. به گفته آنها، ممکن است معامله‌گران در واکنش به ابهام سیاست‌های دولت جدید فضای بازار را هیجانی کنند و با افزایش خریدها قیمت را در مسیر صعودی قرار دهند. همچنین عده‌ای دیگر عنوان کردند، بخشی از معامله‌گران بازار باور دارند، افزایش میزان یارانه‌ها موجب افزایش قیمت دلار خواهد شد. در این میان، گروه دیگری باور داشتند، پس از انتخابات قیمت دلار بدون وابستگی به اعلام نتایج انتخابات در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت و قیمت از کانال 3هزار و 700 تومان بالا خواهد آمد. به گفته این دسته، در 2 ماه ابتدایی سال 96، قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد و بیشتر در کانال 3 هزار و 700 تومان درجا زد. به باور این عده، عرضه بازارساز مهم‌ترین عاملی بود که مانع از نوسانات افزایشی شد. آنها بر این باورند که با کاهش عرضه پس از انتخابات، قیمت در فاز افزایشی قرار خواهد گرفت.

     

    ادامه تغییرات محدود

    دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند، در صورتی که وضع موجود تغییری نکند، قیمت دلار مانند گذشته به نوسانات محدود خود ادامه خواهد داد. به باور آنها در 4 سال گذشته آرامش نسبی بر معاملات بازار ارز حاکم بود و کسانی که برای رفع نیازهای خود نیاز به تهیه دلار داشته‌اند، با آسودگی بیشتر اقدام به خرید یا فروش کردند. در واقع به‏دلیل محدود بودن نوسانات، معامله‏گری هراس آن را نداشت که به‏دلیل نامعلومی شرایط بازار، رفتارهای نسنجیده از خود بروز دهد. شاخص بازار ارز در دولت یازدهم در بیشتر مقاطع سال با یک رشد آرام مسیر حرکت خود را ادامه داد و در نهایت در سال 96 در کانال 3هزارو 700 تومان آرام گرفت. شدت نوسانات در دو ماه گذشته به اندازه‏ای محدود شد که قیمت به‏ندرت نوسان دورقمی را به ثبت رساند.

    به این ترتیب گروهی در بازار باور دارند در صورتی که وضعیت فعلی ادامه پیدا کند، قیمت دلار به نوسانات محدود خود ادامه خواهد داد. از سوی دیگر، بخشی از معامله‌گران باور دارند، دلار در کوتاه‌مدت به انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان نخواهد داد و بازیگران بازارساز با عرضه ارز مانع از افزایش نوسان خواهند شد. به گفته آنها، بازیگران بازارساز برای جلوگیری از ایجاد فضای ایجاد هیجانی در بازار سعی خواهند کرد با عرضه ارز نوسانات قیمت را مدیریت کنند. رئیس کل بانک مرکزی نیز سه روز پیش در یادداشتی تلگرامی عنوان کرد که «افرادی می‌خواهند با شایعه‌پراکنی به ذهن مردم اینگونه القا کنند که قیمت ارز بعد از انتخابات افزایش خواهد یافت تا از این طریق بازار را دچار سفته بازی و عدم تعادل و نوسان کنند. خوشبختانه بازار ارز از وضعیت باثبات و پایداری برخوردار است و اینگونه القائات در شرایط و وضعیت با ثبات آن تغییری ایجاد نمی‌کند». وی در بخش دیگری از پیام خود اشاره کرد: «در شرایط موجود هیچ عاملی نمی‌تواند تاثیر مهم و معنی‌داری در شرایط باثبات بازار ارز داشته باشد و اگر قرار باشد تزلزلی در ثبات و آرامش این بازار ایجاد شود در روزهای هیجانی قبل از انتخابات قاعدتا زمینه بروز بیشتری دارد که خوشبختانه در همین روزها نیز مانند سال های اخیر شاهد استمرار آرامش و ثبات در اقتصاد و بازار هستیم.»

     

    تغییر مسیر دلار

    دلار که 2 هفته پیش 2/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در آخرین هفته اردیبهشت ماه 5/ 0 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. شاخص بازار ارز هفته گذشته را با 3 کاهش متوالی آغاز کرد. روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه دلار در مجموع 9 تومان از ارزش خود را از دست داد و روی قیمت 3 هزار و 758 تومان قرار گرفت. با این حال، از روز سه‌شنبه روند قیمت دلار تغییر کرد و این ارز در مسیر افزایشی قرار گرفت. روز سه‌شنبه، دلار با 19 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 777 تومان رسید. این بیشترین میزان رشد ارز در سال 96 بود. به گفته فعالان، شایعات مختلفی در بازار درباره افزایش دامنه نوسان وجود داشت. یکی از شایعه‏ها آن بود که یکی از موسسات مالی وابسته به نهادهای عمومی وارد بازار شد و با افزایش خریدهای خود قیمت را تحت‏تاثیر قرار داد. این شایعه از آنجا پررنگ‏تر شد که نرخ حواله درهم برخلاف دلار در بازار داخلی افزایش چندانی را تجربه نکرده بود. در واقع، عده‏ای اعتقاد داشتند افزایش بهای دلار بدون همراهی رشد قیمت درهم نشانه آن است که این افزایش بیشتر ناشی از تحرکات بازار داخلی بود. حتی عده‏ای از معامله‏گران به‏دلیل تغییر محدود نرخ حواله درهم، وارد بازار ارز نشدند و عنوان کردند که به احتمال زیاد رشد دلار مقطعی خواهد بود. گروهی دیگر در بازار، نوسان روز سه‏شنبه را ناشی از جوسازی معامله‏گران در آستانه انتخابات ریاست‏جمهوری دانستند. به گفته این دسته، بخشی از معامله‏گران با افزایش خریدهای خود در معاملات آتی و جوسازی پیرامون برخی حاشیه‏ها، قیمت دلار را بالا آوردند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، میزان خرید برخی معامله‏گران آتی در روز سه‏شنبه به یک میلیون دلار رسید.

    روز چهارشنبه روند رو به رشد دلار ادامه یافت و این ارز با 10 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 787 تومان رسید. روز چهارشنبه در حالی دلار در بازار داخلی افزایش قیمت داشت که در بازارهای جهانی سقوط شدیدی را تجربه کرد. به گفته فعالان، یکی از عوامل رشد دلار در معاملات نقدی، همین تحرکات بازیگران فردایی بود که سعی داشتند با ایجاد جو روانی در آستانه انتخابات ریاست‏جمهوری نوسان‏گیری کنند. با وجود 2 رشد پیاپی، روز پنج‌شنبه دلار تغییر مسیر داد و با افت یک تومانی به قیمت 3 هزار و 786 تومان رسید.

    برچسب ها