عصر خودرو

مجامع بورسی

عصر بازار- در حال حاضر شرکت‌های بورسی به تدریج مجامع خود را برگزار می‌کنند و در این بین برخی از شرکت‌ها، سودهای نقدی با درصدهای بالا و برخی دیگر سود نقدی پایین‌تر تقسیم می‌کنند.

مجامع بورسی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، در این میان شرکت‌هایی هم هستند که به دلیل زیان عملکردی خود در مجامع سودی تقسیم نمی‌کنند. اما سوال اصلی برای سرمایه‌گذار این است که در مجامع شرکت کنند یا خیر و آیا شرکت در مجامع توصیه می‌شود یا نه.
    به طور کلی مجامع شرکت‌های بورسی را از دو منظر می‌توان مورد بررسی قرار داد که بحث اول مربوط به تقسیم سود نقدی و بحث دیگر مربوط به اخبار مهمی است که در مجامع توسط مدیریت شرکت اعلام می‌شود و می‌تواند چشم اندازی کلی نسبت به آینده شرکت و اثرات آن بر میزان سودآوری را به اطلاع سهامداران برساند.
    در خصوص تقسیم سود نقدی در شرکت‌ها دقیقا رویه مانند گذشته است و انتظار خاصی برای تقسیم سود نقدی در شرکت‌ها وجود ندارد. تقسیم نکردن سود نقدی به این معنی نیست که شرکت‌های ایرانی همانند شرکت‌های دیگر در دنیا از عدم تقسیم سود نقدی برای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش سرمایه استفاده کنند بلکه به این معنی است که شرکت‌ها نقدینگی کافی برای تقسیم سود نقدی در مجامع را ندارند. البته برای برخی از شرکت‌ها در گروه پتروشیمی که همواره تقسیم سود نقدی داشته‌اند امسال نیز انتظار تقسیم سود نقدی وجود دارد ولی در خصوص برخی دیگر مانند گروه خودرویی باز هم تقسیم سود خاصی را در مجامع به دلیل زیان‌های انباشته این گروه نباید انتظار داشت. در گروه بانکی امسال به دلیل اصلاح ساختار به وجود آمده در صورت‌های مالی، شاهد عملکرد نامناسب این گروه بوده‌ایم و انتظاری برای تقسیم سود حتی برای شرکت‌های سودده این گروه وجود ندارد. در گروه بانکی در دوره‌های گذشته تقسیم سود عموما از محل سودهای کاغذی که شناسایی شده بود، بین سهامداران توزیع می‌شد اما بعد از اصلاح ساختار مالی و از بین رفتن سودهای موهومی موجود، 2 تا 3 سال است که تقسیم سود آنچنانی در این گروه وجود ندارد. ( طبق قانون، شرکت‌ها موظف هستند در صورت داشتن سود، حداقل 10 درصد را بین سهامداران خود تقسیم کنند و این برای کلیه گروه‌های بازار عمومیت دارد). در خصوص گروه دارویی به دلیل ثبات سودآوری شرکت‌ها در هر سال و تعدیل‌های مثبت به دلیل روند مناسب عملیاتی آنها، همواره انتظار تقسیم سود نقدی بسیار بالایی برای سهامداران وجود دارد ولی عموما برای گروه‌های دارویی تقسیم سود نقدی سریعا اتفاق نمی‌افتد و باید یک انتظار بین 4 تا 8 ماه برای دریافت سود در نظر داشت.
    اما در خصوص اخباری که در مجامع منتشر می‌شود، به نظر می‌رسد گروه خودرویی و بانکی جزو پرخبرترین مجامع باشند. به عنوان مثال در مجامع ایران خودرو و ساپیا می‌توان به اخبار مثبت مانند معرفی محصولات جدید و انتظار ظرفیت تولید عملی آن برای سال جاری، راه اندازی خطوط جدید تولید و قراردادهای مشترک با شرکای خارجی اشاره کرد. هر چند در گزارش‌های سه ماهه ابتدایی سال شاهد اخبار خاصی نبودیم و بودجه شرکت‌ها به صورت متعادل دنبال شد البته در خصوص خودروسازها وضعیت تولید و فروش به نسبت بهتر شده است اما اینکه انتظار بالایی از این گروه در مجامع داشته باشیم، درست نیست. درباره اخبار موجود در مجامع بانکی می‌توان از اقدام برای افتتاح شعب جدید در کشورهای مختلف و یا ارتباط مالی آنها نام برد. البته بهینه کردن ساختار صورت مالی و... می‌تواند در مجامع این گروه حاشیه ساز باشد. در بقیه گروه‌ها هم انتظار اخباری که بتواند در کل جنبه با اهمیت داشته باشد، وجود ندارد.
    حال نسخه‌ای که برای سرمایه‌گذاران می‌توان پیچید، از آن جهت با اهمیت است که در مجامع شرکت کنند یا خیر. شرکت در مجامع از آن نظر دارای اهمیت است که شرکت مورد نظر اولا سود نقدی بالایی را تقسیم کند و ثانیا سهم در قیمت مناسب وارد مجمع شود چرا که سهم در آن حالت با p/e معقولی وارد مجمع شده و در صورت اخبار مثبت منتشر شده، انتظار بازگشایی خوبی هم از نماد می‌رود. در کل سرمایه‌گذار خرد برای حضور در مجمع باید شرایط بازار را نیز در نظر بگیرد. اگر بازار صعودی باشد، انتظار بازگشایی مناسبی بعد از مجامع وجود دارد ولی اگر بازار رکودی و نزولی باشد، نمی‌توان شرکت در مجمع را به عنوان یک امتیاز در نظر گرفت.

    نویسنده: مهدی افضلیان-مدیر آموزش و توسعه کارگزاری آگاه
    برچسب ها