عصر خودرو

اولین نشست تخصصی معارفه صندوق طلا برگزار شد؛

فرصتی ناب برای سرمایه‌گذاران با همکاری بورس کالا و لوتوس پارسیان

عصر بازار- تأمین سرمایه ها به طور مداوم در حال بررسی نیازهای سرمایه‌گذاری بازار هستند تا با ارائه ابزارهای جدید بتواند اکوسیستم سرمایه‌گذاری در ایران را به حداکثر برسانند، به همین منظور اولین صندوق سرمایه‌گذاری کالایی با محوریت سرمایه‌گذاری بر روی طلا تأسیس شده است.

فرصتی ناب برای سرمایه‌گذاران با همکاری بورس کالا و لوتوس پارسیان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، اولین نشست تخصصی معارفه صندوق پشتوانه طلای لوتوس بیست‌وششم اردیبهشت ماه برگزار شد. در این نشست، احمد امینی‌خواه از متخصصان بخش سرمایه‌گذاری‌های جایگزین تأمین سرمایه لوتوس پارسیان توضیحات مفصلی راجع به اولین صندوق طلای بازار سرمایه کشور ارائه داد.
    امینی‌خواه گفت: تأمین سرمایه ها به طور مداوم در حال بررسی نیازهای سرمایه‌گذاری بازار هستند تا با ارائه ابزارهای جدید بتواند اکوسیستم سرمایه‌گذاری در ایران را به حداکثر برسانند، به همین منظور اولین صندوق سرمایه‌گذاری کالایی با محوریت سرمایه‌گذاری بر روی طلا تأسیس شده است.

    چرا طلا و چرا اونس

    او با بیان اینکه در ابتدا می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به اونس به عنوان پول واقعی، گفت: با بررسی اقتصاد جهانی درمی‌یابیم که شاخص‌های اقتصادی تا حد زیادی ناپایدار هستند. وقتی نسبت پی بر ای بازار سهام شاخص امریکا در حدود 18 است یعنی سه واحد بالاتر از میانگین تاریخی آن که حدود 15 بوده است؛ وقتی آقای ترامپ در حوزه سیاست ابهامات و مشکلات زیادی دارد و او کسی است که می‌خواست سیاست‌های حمایتی اجرا کند و هزینه زیادی در زیرساخت‌های امریکا انجام بده، این عوامل را باید به عنوان شاخص‌های تأثیرگذار بر امکان ایجاد انتظارات تورمی و فاکتورهای ترس در بازار دانست.
    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در طرف مقابل چین را داریم که با آنکه اقتصاد آن در حال رشد 6.5 تا 7 درصدی است، اما وقتی در اصل این رشد بررسی می‌کنیم، حجم عظیمی از مشوق‌های دولتی و حجم بالایی اعتبار وجود دارد که به این سیستم و این کشور تزریق می‌شود. اگر نسبت بدهی به GDP این کشور را ببینیم، حدود 150درصد است که اگر اعتبارات بخش خصوصی به آن اضافه شود، از محدوده 200 درصد عبور می‌کند. این درحالی است که بارها و بارها صندوق جهانی پول اعلام کرده است که این سرعت رشد اعتبار و این ساختار بدهی پایدار نیست و هر لحظه اگر مشوق‌ها دچار مشکل شود، تبدیل به بحران بدهی می‌شود.
    امینی‌خواه افزود: اگر از هر زاویه‌ای نگاه کنیم، آنچه واضح است اینکه فشار خون این اقتصاد بالاست؛ حال اینکه آیا این فشار خون حتماً منجر به بیماری می‌شود و اقتصاد دچار مشکل و بحران می‌شود مشخص نیست اما آنچه پزشک به بیمار فشار خون تجویز می‌کند این است که همیشه قرص زیرزبانی همراه داشته باشد و این شرط عقل است. و این در واقع همان کاری است که انس و طلای جهانی برای سرمایه‌گذاران انجام می‌دهد.
    این فعال بازار تأکید کرد: حال اگر به این بیمار که فشار خون بالایی دارد، کلسترول هم اضافه کنیم، می‌شود اقتصاد ایران. ما در ایران سالی 20 درصد رشد نقدینگی داریم. رشد دارایی‌های مسموم در بانک‌ها بالاست. دارایی‌ها به دلایل مختلف وثایق ناکافی دارند، نقدشوندگی پایین دارند و نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور خیلی بالاست. مشخص نیست آیا به میزان هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذار خارجی به کشور وارد خواهد شد و اقتصاد را از رکودخارج خواهد کرد یا خیر؛ اما آنچه مشخص است اینکه اگر اقتصاد ایران با همین روال پیش رود، در نهایت یا سپرده‌ها نکول خواهند شد، یا بانک‌ها اعلام ورشکستگی خواهند کرد و یا اینکه بانک مرکزی برای نجات آنها اقداماتی انجام دهد که باز هم در نهایت انتظارات تورمی را بالا می‌برد.
    او ادامه داد: در هر سناریویی یا فاکتور ترس را در سیستم داریم و یا فاکتور تورم و هر دو فاکتور عامل تقویت قیمت سکه و انتظارات تورمی برای ایران خواهد بود و همین امر نشان می‌دهد که طلا در ایران می‌تواند به صورت بالقوه یکی از پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری برای بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه‌ای ها باشد. جدا از اینکه طلا در صندوق ما باشد یا نباشد، طلا یک خاصیت ذاتی دارد و آن سه مورد است که شامل پوشش تورمی، پوشش نوسانات ارز و تنوع‌بخشی می‌شود.
    این مشاور سرمایه‌گذاری‌های جایگزین گفت: ما روی رفتار طلا در مقابل دیگر دارایی‌های ریسکی بررسی داشتیم. نتیجه این بررسی‌ها نشان می‌دهد که سکه نسبت به شاخص مسکن حدود 17 درصد بازدهی دارد و آن هم با لگ بهینه دو ماهه که تقریباً می‌توان گفت بی معناست. همینطور نسبت به شاخص کل تقریباً همبستگی حدود 14 درصد دارد و این یعنی ارتباط قوی‌ای بین شاخص سهام و سکه طلا وجود ندارد و بنابراین ابزار بسیار مناسبی برای تنوع‌بخشی به سبدهای سرمایه‌گذاری است.
    او ادامه داد: در مورد پوشش تورم هم همینطور. در حالی که در ایران همبستگی بین دلار و تورم حدود 82 درصد است، همبستگی بین طلا و تورم حدود 69.8 درصد است. یعنی اینکه طلا مانند ارز می‌تواند تورم را پوشش دهد حال با درصد کمتر. درست است که درصد همبستگی طلا کمتر است ولی مشکلات در زمینه معاملات ارز بیشتر است. اول اینکه ریسک ارز بزرگتر است ولی دامنه نوسان طلا کمتر است و به همین دلیل دامنه کلیت سبد را کاهش می‌دهد.
    امینی‌خواه اشاره کرد: بر خلاف تصور رایج، کسانی که در ایران طلا را با انس جهانی معامله می‌کنند، در موارد زیادی ضررهای بزرگی را متحمل می‌شوند. یکی از دلایل آن این است که همبستگی بسیار کمی بین انس جهانی و طلای ایران وجود دارد و در بهترین حالت حدود 38 درصد بوده است. و این در حالی است که طلای ایران همبستگی بسیار بالایی (حدود 82 درصد) با دلار دارد و این یعنی گزینه سرمایه‌گذاری در طلا برای هر بازرگان، تولیدکننده و یا هر فردی که انتظار این را دارد که در مقابل نوسانات نرخ ارز پوشش داده شود، گزینه فوق‌العاده است.
    نماینده تأمین سرمایه لوتوس پارسیان گفت: بر این مبنا صندوق کالایی را بر مبنای طلا تأسیس کردیم. یکی از نکات مثبتی که در طلا وجود دارد این است که در حال حاضر معاملات آتی و آپشن طلا و گواهی سپرده آن در بورس کالای ایران وجود دارد. یعنی اکوسیستم طلا در بورس کالا کامل است و بلوک‌های مختلفی که باید ایجاد می‌شد تا این صندوق روی آن راه بیفتد، مثل تسویه، خزانه کردن و انتشار گواهی سپرده کامل است و خوشبختانه ما در تأمین سرمایه لوتوس پارسیان توانستیم به عنوان اولین شرکت این بلوک‌ها را در کنار هم بگذاریم و اولین صندوق کالایی را با دارایی پایه سکه طلا راه‌اندازی کنیم.

    معرفی صندوق طلا و ساز و کار و ارکان صندوق

    او اضافه کرد: صندوق به این صورت طراحی شده است که مجمع صندوق بالاترین رکن ناظر آن است و حسابرس و متولی و مدیر صندوق از دیگر ارکان آن هستند. آنچه در این صندوق بسیار اهمیت دارد، وجود بازارگردان به عنوان ضامن نقدشوندگی است که برای بسیاری از سرمایه‌گذاران حقوقی و نیز سرمایه‌گذارانی که قصد دارند در مبالغ بالا سرمایه‌گذاری کنند، مزیت مهمی است.
    این کارشناس بازار تشریح کرد: معاملات مالی این صندوق به این ترتیب است که سرمایه‌گذاران وجه نقد را پرداخت می‌کنند، بازارگردان وجه را به صندوق واریز می‌کند و در مقابل واحدهای صندوق صادر می‌شود. مدیر صندوق به عنوان رکن اجرایی، با توجه به تحلیل‌ها و مدیریت ریسک و محدودیت‌هایی که در اساسنامه و امیدنامه وجود دارد، تخصیص دارایی را انجام می‌دهد و منابع را به اوراق و دارایی‌ها اختصاص داده و مدیریت می‌کند.
    وی خاطر نشان کرد: ما در تأمین سرمایه لوتوس پارسیان برای مدیریت صندوق طلای لوتوس اکوسیستمی طراحی کردیم که در آن فرایند جریان اطلاعات و معاملات مشخص است. اول مدیریت چند پارامتر اصلی را بررسی می‌کند از جمله اینکه ابتدا ارزش در معرض خطر را بررسی کرده و متناسب با آن بازدهی را تعیین می‌کند. حجم صندوق و بازاریابی‌ای که باید حجم معاملات صندوق را ضمانت کند را بررسی کرده و در نهایت در قالب یک گزارش به مدیریت ریسک انتقال می‌دهد. مدیریت ریسک کسی است که با استفاده از پیش‌بینی قیمت‌ها (حال به هر طریقی؛ سنجی یا تقویم اقتصادی) بازار را بررسی می‌کند و سعی می‌کند که احتمال شوک‌ها، دامنه‌های نوسان، بازه بالا و پایین طلا را پیش‌بینی کند و در نهایت دستورالعمل‌هایی را ایجاد می‌کند که در آن محدودیت‌هایی را برای معامله‌گر به وجود می‌آورد.
    امینی ادامه داد: تحلیل‌گر هم با توجه به آینده و بینشی که نسبت به طلا دارد، یکسری پیشنهاداتی می‌دهد و فرصت‌های آربیتراژی و فرصت‌هایی که در بازار به وجود می‌آید را به معامله‌گر ما انتقال می‌دهد. معامله‌گر ما یکسری محدودیت‌ها دارد و یکسری بینش‌هایی که از تحلیلگر می‌آید. معامله‌گر ما دو دسته است؛ یکی آنکه به قولی در کف بازار است و مسئول تبدیل سکه‌ها به گواهی سپرده یا معکوس به قیمت و بهای تمام شده مناسب است. یک معامله‌گر هم داریم که مسئول اوراق مشتقه و ناظر بر این بازار است و ارتباط تنگاتنگی با بازارگردان دارد.
    این فعال حرفه‌ای خاطرنشان کرد: درمجموع اکوسیستم صندوق طلا و اینکه چطور اطلاعات عبور می‌کند و چطور نهادهای ناظر بر آن نظارت می‌کنند، محدودیت‌ها از کجا می‌آیند و مدیریت ریسک به چه ترتیبی خواهد بود، به ترتیبی که گفته شد از مدیریت تا معامله‌گر صندوق تعریف می‌شود. صندوق طلا فقط می‌تواند بر روی گواهی سکه، اوراق مشتقه و تا حدی برای حفظ نقدینگی بر روی اوراق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری داشته باشد. ما در اساسنامه و امیدنامه محدودیت‌هایی دیده‌ایم که به نوعی برای ما امکانات هم هست. اینکه حداقل 70 درصد منابع این صندوق باید گواهی سکه باشد. اوراق مشتقه سکه حداکثر 20 درصد باشد و حداکثر نقدینگی که می‌تواند در صندوق باشد 10 درصد است.

    ارزش افزوده صندوق برای طلا

    امینی‌خواه درباره مزایا سرمایه‌گذاری در صندوق طلا گفت: بر اساس مکانیزم طراحی شده برای صندوق طلا، علاوه بر سه مزیت اصلی که برای طلا بیان شد، یکسری موارد هم صندوق علاوه بر ارزش ذاتی طلا برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند. ابتدا از سه‌گانه معروف این صندوق بگوییم که امنیت، شفافیت و اعتماد است؛ چراکه این صندوق تحت نظارت سازمان بورس است، مشخص است که پشتوانه گواهی سپرده‌ها واقعاً سکه طلا موجود است بنابراین به راحتی می‌توان به آن اعتماد کرد. از نظر امنیت هم باتوجه به مخاطراتی که خرید و حمل و نقل فیزیکی طلا دارد، سرمایه‌گذاری در این صندوق از این جهت نیز دارای مزیت است. به جهت شفافیت نیز با توجه به نظارت مستمر حسابرس و متولی بر عملکرد صندوق، این مزیت نیز حاصل می‌شود.
    او ادامه داد: از طرفی باتوجه به محدودیت‌های خرید ارز و نیز مالیات‌های احتمالی آینده بر مبادلات ارز، سرمایه‌گذاری در این صندوق در مقایسه با سرمایه‌گذاری در ارز، دارای مزیت است چراکه این صندوق معاف از مالیات است و برای سرمایه‌گذارانی که رسوب منابع مالی داشته و یا شرکت‌های تولیدی که ریال دارند و نیازمند تبدیل آن به ارز هستند ولی تا مدتی نیاز به ارز ندارند و یا صادرکنندگانی که ارز دارند، در مورد این افراد اگر نرخ ارز تغییر کند، مشمول مالیات سود تسعیر ارز هستند، درحالی که اگر ریال را به واحدهای صندوق تبدیل کنند، باتوجه به همبستگی بالایی که با ارز دارد، می‌توانند از سود سرمایه (capital gain) ارز استفاده کرده و در عین حال از معافیت‌های مالیات هم برخوردار شوند. و به این ترتیب، برای کسانی که می‌خواهند نسبت به تغییرات نرخ ارز پوشش داشته باشند، استفاده از صندوق خیلی بهینه است علاوه بر آنکه تسویه این صندوق T+1 خواهد بود.
    امینی گفت: مزیت دیگر این صندوق این است که برای بهبود عملکرد خود با بورس کالا رابطه تنگاتنگ دارد و به این ترتیب اجرای استراتژی‌های صندوق می‌تواند بسیار ارزان باشد. همچنین، امکان تأمین مالی‌های خیلی کوتاه مدتی برای شرکت‌ها فراهم می‌شود برای مثال اشخاص یا شرکت‌هایی که سکه طلا دارند و نیازمند فروش در مدت بسیار کوتاهی هستند، امکان خرید توسط صندوق با مبالغ ترجیحی وجود دارد.
    این متخصص سرمایه‌گذاری‌های جایگزین افزود: مزیت دیگر برای بانک‌هاست که به سمت مدیریت ثروت مشتریان خود حرکت می‌کنند؛ آنها برای اینکه بتوانند سبد سرمایه‌گذاری مشتریان خود را متنوع سازند، نیاز دارند که به طلا دسترسی داشته باشند. اما برای یک بانک سخت است که مستقیم شمش خریداری کند و برای مثال تخصیص دهد که یک گرم شمش برای هر مشتری. در همین راستا، این صندوق آماده عقد قراردادهای بلندمدت با بانک‌ها را دارد که بتواند در هر زمان با هر مقدار مناسب، اکسپوژر را برای بانک‌ها ایجاد کند و اگر قرار باشد موضوع مدیریت ثروت و ایجاد اکوسیستم سرمایه‌گذاری برای مشتری‌ها راه‌اندازی شود، ما بتوانیم به عنوان یکی از مشترکان و معتمدان حضور داشته باشیم.
    او تأکید کرد: یکی از نکات بسیار مهمی که ممکن است هزینه بالایی هم به تأمین سرمایه لوتوس پارسیان وارد کند ولی با این حال اصرار داریم که حتماً اتفاق بیفتد، مدیریت فعال (active) روی این صندوق است. مزیت این نوع مدیریت به این ترتیب خواهد بود که بازدهی این صندوق از بازدهی بازار نقد بیشتر خواهد بود.
    امینی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که صندوق ما باید حتماً در آن مزیت داشته باشد، شکاف قیمتی است، گفت: با توجه به بررسی‌ها و استعلام‌هایی که انجام شده، در حال حاضر منصفانه‌ترین شکاف 0.7 درصد است و بقیه بالای یک درصد است. در صندوق طلا با توجه به مذاکراتی که با بورس کالا داشتیم، مجموع کارمزدهای صندوق خیلی پایین‌تر از صرافی خواهد بود و این یک مزیت رقابتی است. همچنین، اسپردی که صرافی‌ها می‌دهند در صورتی که حجم خرید 5 بسته یا 6 بسته 100 تایی سکه امامی باشد با وقتی که بالای 100 بسته باشد، دامنه در حد 2 درصد هم تغییر خواهد کرد ولی ما می‌خواهیم در صندوق این مزیت را نگه داریم که در حجم‌های بزرگ، اسپرد ثابت بماند یعنی حجم زیاد تقاضا و خرید و فروش نتواند شکاف قیمتی را وسیع کند.
    وی سایر مزایای صندوق را به این ترتیب برشمرد: قابلیت وام‌گیری با وثیقه‌گذاری واحدهای این صندوق یکی از مزایایی است که ما در صندوق ایجاد خواهیم کرد و اکنون در مراحل نهایی توافقات هستیم.یکی از کارکردهای این صندوق، عقد قراردادهای بازارگردانی با سرمایه‌گذاران حقوقی است که در اکثر موارد بتوانیم حجم مناسب معامله را داشته باشیم.
    امینی در پایان یادآور شد: ما در تأمین سرمایه لوتوس پارسیان همواره تلاش خواهیم کرد برای مشتریان خود بهترین باشیم. این صندوق یکی از ابزارهای در حال رشد است و ما تلاش داریم این ابزار در راستای نیاز مشتریان سفارشی‌سازی شود. و همواره آماده دریافت پیشنهاد، انتقاد و یا دریافت و بررسی نیاز مشتریان خود و همکاری با آنها هستیم. ما انتظار داریم چنان عملکردمان خوب باشد که انتخاب اول هر سرمایه‌گذار باشیم.

    برچسب ها