عصر خودرو

نخستین مدیرعامل فرابورس ایران:

بازار سرمایه نیازمند ابزارهای دوگانه است

عصر بازار-بازار سرمایه در مقطع فعلی با تنوع ابزارهای مالی، امکان رشد، توسعه و عمق بخشی در تمامی سطوح را داراست.

بازار سرمایه نیازمند ابزارهای دوگانه است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مصطفی امید قائمی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان با بیان مطلب فوق گفت: در حوزه توسعه ابزارهای مالی بازار سرمایه روند خوبی دارد، در حال حاضر ابزارهای مالی مانند سهام، اوراق مشارکت، اوراق صکوک و امثال این ابزار در بازار سرمایه خوب و موفق عمل کرده اند.

    وی با تاکید بر اینکه صندوق های سرمایه گذاری پیشرفت خوبی در این سالها داشته اند، گفت: صندوق های سرمایه گذاری در همین مدت کوتاه توانستند در میان سرمایه گذاران جا باز کنند اما هنوز برای نفوذ و شناساندن این ابزار در میان عموم مردم زمان نیاز است.

    نخستین مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار سرمایه برای افزایش جذابیت به ابزارهای جدید نیازمند است، اظهار داشت: هم اکنون بازار سرمایه نیازمند ابزارهای دوگانه است. ابزارهای جدیدی که عملکردشان بین اوراق مشارکت و سهام باشد به عنوان مثال اوراق مشارکت قابل تبدیل یا سهام ممتاز.

    به گفته امید قائمی ابزارهای دوگانه جان تازه ای به بازار سرمایه می دهند و باعث حرکت مثبت بازار می شوند؛ چراکه با ورود چنین ابزارهایی با کاربردهای دوگانه، مخاطبین ریسک گریز و ریسک پذیر جذب بازار می شوند.

    وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر زمان ورود ابزارهای جدید برای تعیین مسیری جدید در بازار سرمایه است، افزود: ورود ابزارهای دوگانه می تواند موجب جذب مخاطبین جدید به بازار سرمایه شود.

    مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان درباره بازنگری ریزساختارهای بازار سرمایه و حذف برخی محدودیت های قانونی گفت: در حال حاضر شرکت های سرمایه گذاری به صورت اختیاری می توانند EPS اعلام کنند اما به این موضوع عمل نمی کنند و برای سرمایه گذار نیز امکان محاسبه سود وجود ندارد.

    وی معتقد است اگر قرار بر اختیاری کردن اعلام پیش بینی سود باشد باید شرکت های حاضر در بازار سرمایه صورت های مالی خود را بر اساس استانداردهای IFRS تهیه کنند تا سرمایه گذار بتواند با بررسی صورت های مالی پیش بینی سود شرکت را محاسبه کند.

    امیدقائمی با تاکید بر اینکه برای اختیاری کردن اعلام پیش بینی سود باید حداکثر شفافیت در صورت های مالی شرکت ها اعمال شود، افزود: با شفاف شدن صورت های مالی سرمایه گذار می تواند اقدام به محاسبه سود و زیان شرکت کند و در این شرایط اختیاری کردن اعلام EPS می تواند در جهت شفاف سازی بازار سرمایه و به نفع سرمایه گذار باشد.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان درباره حذف دامنه نوسان و پویا شدن حجم مبنا نیز گفت: به طور کلی حذف محدودیت های معاملاتی بازار سرمایه اقدام موثری است که به طور قطع به رشد بازار سرمایه منجر می شود.

    وی معتقد است بازنگری در این قوانین و حذف آنها باید با دقت انجام شود و پس از رفع محدودیت ها، برای افزایش شفافیت باید بازار سرمایه به بازارسازها مجهز شود تا رفع این محدودیت ها منجر به جذب سرمایه گذاران جدید شود.

    برچسب ها