عصر خودرو

معاون نعمت زاده اعلام کرد؛

برخی کارخانه‌های واگن سازی ۴۰ درصد ظرفیت خالی دارند ‌

عصر بازار- رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: برخی کارخانه‌های ساخت واگن ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت خالی دارند.

برخی کارخانه‌های واگن سازی ۴۰ درصد ظرفیت خالی دارند ‌
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، منصور معظمی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: صنعت ریلی صنعتی استراتژیک برای کشور است اما با توجه به پراکندگی و توسعه ارتباطات بین‌المللی، صنعت ریلی ما همسو توسعه نیافته است.

    وی ادامه داد: راه‌آهن از نظر هزینه، ایمنی و نرخ تمام شده برای صرفه اقتصادی در هر دو بخش بار و مسافر است.

    معظمی افزود: در برنامه ششم توسعه مجلس طبق تبصره 88 تکلیف کرده است برای سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی این امکان فراهم است که شرکت‌های ایرانی به صورت مشترک از امکانات کشورهای دیگر استفاده کنند.

    وی ادامه داد: سازمان گسترش بنا ندارد که مجموعه‌ای درست کند و خود نگهداری آن را بر عهده بگیرد بلکه باید به بخش خصوصی واگذار کند و یا این کار را با مشارکت خصوصی انجام دهد.

    معظمی اظهارداشت: ظرفیت ریلی کشور در ساخت بلا استفاده مانده است و امروز برخی از کازخانه‌های سازنده واگن 30 تا 40 درصد ظرفیت خالی دارند.

    رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: این سازمان حلقه واسطی بین توان داخل و استفاده از سرمایه‌گذار خارجی است؛ شورای اقتصاد سال گذشته برای ساخت 2 هزار دستگاه واگن مترو مصوبه‌ای داد تا به کمک وزارت کشور انجام شود. در این باره مناقصه برای ساخت 630 دستگاه اعلام شده است و حداکثر تا 4 ماه آینده تبدیل به قرارداد می‌شود.

    وی با تأکید بر اینکه باید سازنده داخل تشویق شود، گفت: تولید صرفاً برای داخل مطلوب نیست بلکه باید در کنار آن صادرات باشد؛ در دنیا 2 نگاه به تولید وجود دارد که یکی تولید برای داخل و دیگری تولید برای صادرات است و ما به دنبال تولید برای صادرات هستیم.

    رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: پس از برجام 6 قرارداد خودرویی منعقد گردید که همه مشارکت داخلی-خارجی است و این در مسئولیت آن شرکت است که 30 درصد آن تولیدات را صادرات کند. قرار نیست بازار ما فقط بازار واردات باشد بلکه بر مشارکت داخلی-خارجی با انتقال دانش باید بخشی از بازار منطقه را هم ما به دست بگیریم.

    وی افزود: مثلاً ما به رنو گفتیم صادرات 30 درصدی با مسئولیت رنو می‌خواهیم و باید خارجی‌ها در تکنولوژی، سرمایه‌گذاری و صادرات به ما کمک کنند.

    معظمی با تاکید بر اینکه فاینانس به تنهایی کافی نیست، گفت: الان 3 شرکت معتبر بین‌المللی پشت درب اتاق سازمان گسترش منتظرند و 1.3 میلیارد یورو فاینانس آورده‌اند اما این به تنهایی به درد ما نمی‌خورد بلکه باید تولیدات داخل ما را هم فعال کنند. روس‌ها می‌آیند اما درصدی سرمایه بیاورند و تولید در داخل انجام شود تا بدین ترتیب مشکل داخل ما نیز رفع شود.

    رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکید کرد: طبق اعلام وزارت اقتصاد و دارایی در دولت یازدهم 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تشکیل شد که 8 میلیارد دلار آن در بخش صنعت و معدن بود که از این رقم 2 میلیارد دلار پس از برجام تشکیل شد.

    وی افزود: اما آنچه به نتیجه رسیده است 1.3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

    رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد: ما به عنوان سازمان گسترش باید حلقه واسط تولیدکننده و مصرف کننده واگن باشیم و ظرفیت واگن‌سازها را پر کنیم تا تولیدات آنها از نظر قیمت مقرون‌به‌صرفه باشد.

    وی بیان کرد: یکی دیگر از عیوب واگن‌ سازهای ما ضعف نقدینگی است اما خوشبین هستیم که با ارتقاء سفارش این واگن‌سازها بیشتر فعال شوند.

    رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: در حوزه ریلی امکان جذب سرمایه را فراهم کردیم و از طرفی ظرفیت واگن‌سازهای داخلی به نحو احسن به کار گرفته شده است.

    این مقام مسئول افزود: با همکاری وزارت صنعت و وزارت اقتصاد تلاش کردیم همه تقاضاهای ساحت واگن در شهرهای کشور تجمیع شود تا به بهترین نحو از ظرفیت واگن‌سازهای داخلی استفاده کنیم.

    به گفته وی اتفاقات خوبی در صنعت ریلی کشور در آینده رخ خواهد داد.

    برچسب ها