عصر خودرو

نوسان پیاپی دلار در دو روز

عصر بازار- روز چهارشنبه، دومین روز پیاپی بود که دلار نوسان دو رقمی را تجربه کرد تا وارد محدوده جدیدی شود.

نوسان پیاپی دلار در دو روز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز با 10 تومان رشد وارد محدوده 3 هزار و 780 تومان شد و به قیمت 3 هزار و 787 تومان رسید. این در حالی بود که در معاملات فردایی، بهای این ارز حتی به نزدیکی مرز 3 هزار و 800 تومان رسید. روز گذشته، دلار در معاملات فردایی تا نقطه 3 هزار و 795 تومان رشد کرد. روز چهارشنبه در حالی دلار در بازار داخلی افزایش قیمت داشت که در بازارهای جهانی سقوط شدیدی را تجربه کرد( دیگر گزارش همین صفحه را بخوانید). به گفته فعالان، یکی از عوامل رشد دلار در معاملات نقدی، همین تحرکات بازیگران فردایی بود که سعی داشتند با ایجاد جو روانی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نوسان‌گیری کنند. معامله‌گرانی که به نقش عوامل روانی در رشد بهای دلار اذعان داشتند، معتقدند، رشد بهای دلار در 2 روز گذشته از پشتوانه محکمی برخوردار نبوده است. به گفته آنها روز چهارشنبه، ارزش دلار در بازارهای سلیمانیه عراق و هرات افغانستان بالا نرفته بود و حتی با عبور این ارز از محدوده 3 هزار و 780 تومان فاصله بازارهای داخلی با کشورهای همسایه بسیار کم شد. به گزارش دنیای اقتصاد، همچنین، در پنجمین روز هفته، نرخ حواله درهم نیز تکان شدیدی نخورد تا از این‌سو نیز قیمت دلار در بازار داخلی تحریک نشود. در کنار متغیرهای بیرونی، عده‌ای از بازیگران اعتقاد داشتند که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، تقاضای واقعی چندانی در بازار وجود نداشت. این دلایل موجب می‌شد که عده‌ای تصور کنند، افزایش بهای دلار روز چهارشنبه پشتوانه بنیادی خاصی نداشت و بیشتر به دلیل نوسان‌گیری بخشی از معامله‌گران در مسیر افزایشی قرار گرفت. این ادعا وقتی بیشتر تقویت شد که فاصله قیمت در معاملات فردایی و نقدی در روز چهارشنبه به حدود 10 تومان رسید.

    همسو با رشد بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و وارد کانال یک میلیون و 220 هزار تومان شد. در پنجمین روز هفته، سکه 6 هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای یک میلیون و 221 هزار تومان رسید. جدا از رشد بهای دلار، عبور اونس جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر از محدوده هزار و 240 دلار دیگر عاملی بود که به رشد فلز گرانبهای داخلی کمک کرد. به گفته فعالان، فضای بازار سکه در روز چهارشنبه هیجانی‌تر از روز سه‌شنبه بود.

    دومین نوسان

    دلار که در چهارمین روز هفته با 19 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 777 تومان رسیده بود، روز چهارشنبه 10 تومان افزایش دیگر را تجربه کرد تا روی عدد 3 هزار و 787 تومان قرار بگیرد. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 785 تومان آغاز کرد که 8 تومان بالاتر از قیمت بسته‌شده روز سه‌شنبه بود. در ادامه روز رشد دلار ادامه یافت و حتی در معاملات فردایی، بهای آن به بالای 3 هزار و 790 تومان رسید، هرچند که قیمت در معاملات نقدی در همان محدوده 3 هزار و 780 تومان باقی‌ماند.

     

    شکست خالی فروش

    بخشی از بازیگران بازار رشد بهای دلار را به تقاضای خالی فروشان نسبت دادند. به گفته آنها، زمانی که قیمت دلار در روز سه‌شنبه 19‌تومان رشد کرد، گروهی از معامله‌گران بازار تصور کردند که قیمت این ارز در روز چهارشنبه تعدیل خواهد شد. با این حال این اتفاق رخ نداد تا خالی‌فروشان نیاز پیدا کنند که برای تهیه ارز تعهد داده شده، اقدام به خرید دلار کنند. خالی‌فروش ارزی کسی است که دلاری ندارد وسعی می‌کند از انتظارات کاهشی کسب سود کند. به‌عنوان مثال، از آنجایی که قیمت دلار روز سه‌شنبه به 3 هزار و 777 تومان رسید، اگر بهای این ارز در روز چهارشنبه تا 3 هزار و 773 تومان پایین می‌آمد، خالی فروش در هر دلار 4 تومان سود کسب می‌کرد. با این حال، روز چهارشنبه برخلاف انتظار آنها قیمت افزایشی شد تا ناچار به تهیه دلار شوند. در حالی که عده‌ای نوسانات قیمت دلار در روز چهارشنبه را ناشی از تحرکات بازیگران فردایی و ضرر خالی فروش‌ها دانستند، گروه دیگری اعتقاد داشتند برخی معامله‌گران سعی کردند با جوسازی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قیمت را افزایش دهند.

    شروع در کانال بالاتر

    روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را در کانال بالاتر و با قیمت یک میلیون و 220 هزار تومان آغاز کرد. این قیمت 5 هزار تومان بالاتر از روز سه‌شنبه بود. به گفته فعالان، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز رشد را فراهم آورد. به گفته آنها، رشد قیمت دلار عاملی دیگری بود که سکه‌بازان را یاری کرد. افزایش این دو متغیر موجب شد که سکه‌بازان با اطمینان بیشتری در موقعیت خرید قرار بگیرند؛ این موضوع موجب شد که قیمت سکه تا یک میلیون و 223 هزار تومان بالا برود، هر چند که در نهایت با قیمت یک میلیون و 221 هزار تومان به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، ادامه رشد قیمت سکه در روزهای آینده به روند بهای اونس جهانی بستگی خواهد داشت. اونس روز جمعه تا ساعت 3 بعدازظهر از محدوده هزار و 240 دلار عبور کرده بود.

    برچسب ها