عصر خودرو

ساخت کارخانه سیمان در ونزوئلا مقدمه دوباره صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به این کشور ؛

آمریکای لاتین هدف صادرات خدمات فنی مهندسی ایران می شود؟

عصر بازار- صادرات خدمات فنی مهندسی می‌تواند کمک زیادی به توسعه کشور کند. حالا هم که مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داده که ایران در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی به‌گونه‌ای ارتقا یافته که در کشور ونزوئلا در آمریکای لاتین یک کارخانه سیمان با ظرفیت یک‌میلیون تن احداث کرده و اکنون در چرخه تولید قرار دارد.

آمریکای لاتین هدف صادرات خدمات فنی مهندسی ایران می شود؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از آنا ، براساس گزارش های منتشر شده، سال 93، کارخانه تولید سیمان سروآسول ساخت شرکت ایرانی احداث صنعت، در ونزوئلا افتتاح شد. این کارخانه با نزدیک400 میلیون دلار سرمایه گذاری دولت ونزوئلا و به دست متخصصان ایرانی ساخته شده است.

    طبق گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، عملکرد 10 ماهه 1395 پیرامون صادرات خدمات فنی و مهندسی 2 میلیارد و 84 میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه در سال 1394 که رقم یک میلیارد و 881 میلیون دلار برآورد شده، رشد 11 درصدی داشته است.

    به گفته کرباسیان، ایران قادر است با مشارکت کشورهای آمریکای لاتین در افغانستان (به‌عنوان یک کشور معدنی بکر) نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک اقدام کند و از بازار مصرف این کشور و منطقه نیز بهره گیرد. مواد معدنی کشورهای آمریکای لاتین در منطقه آزاد ایران با ترکیب گاز می‌تواند راهی بازارهای مصرفی شود و درواقع تولید مشترکی صورت گیرد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین ادامه داد: اکنون شرکت واله (برزیل) به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ جهان در زمینه سنگ‌آهن فعال است، با کشور عمان یکی از همسایگان جنوبی ایران همکاری دارد و سنگ‌آهن را به این کشور ارسال و در آنجا تبدیل به گندله، و سپس به بازارهای دیگر صادر می‌کند و جمهوری اسلامی نیز آماده همکاری مشترک در مناطق آزاد با کشورهای آمریکای لاتین است.

    همکاری تهران کاراکاس

    در دولت اصلاحات هم رفت‌وآمدهایی بین دو کشور حاکم بود. سال 83 شرکت تراکتورسازی ایران با مشارکت شرکت CVG از کشور ونزوئلا، فاز اول خط مونتاژ و تولید تراکتور با ظرفیت 5000 دستگاه در کشور ونزوئلا را به بهره‌برداری رساند. سال 2006 هم شرکت کیسون یکی از شرکت‌های انبوه‌ساز بزرگ ایرانی طی قراردادی اقتصادی که بین دو کشور منعقد شد، مأمور شد تا 10 هزار واحد مسکونی در ونزوئلا بسازد. به‌این‌ترتیب هم پروژه‌هایی که کیسون در دست اجرا داشت به قول محمدرضا انصاری، مدیرعامل این شرکت، سریع‌ترین پروژه بتن‌آرمه جهان لقب گرفت. ایرانی‌ها توانستند در ساخت‌وسازهای ونزوئلا در هر 57 دقیقه ساخت یک واحد مسکونی را به پایان برسانند. بر اساس اطلاعاتی که مدیرعامل این شرکت انبوه‌سازی در یک کنفرانس اعلام کرد، 1000 متخصص ایرانی (در ونزوئلا و ایران) در این پروژه مشغول به کار بودند.

    احمد سبحانی، سفیر اسبق ایران در ونزوئلا درباره روابط تهران کاراکاس گفته است: در زمان دولت اصلاحات با توجه به روی کار آمدن مرحوم چاوز روابط خوبی بین ایران و ونزوئلا ایجاد شد. چندین بار آقای چاوز به ایران آمد و همچنین رئیس‌جمهور وقت ایران به آن کشور سفر کرد. در همان دولت کارخانه تراکتورسازی در ونزوئلا افتتاح شد؛ بنابراین آنچه می‌خواهم بگویم این است که روابط ایران و ونزوئلا مربوط به این دولت و آن دولت نیست. این روابط به‌طورکلی سیاست کشور بوده است و هر دولتی هم به‌نوبه خود آن را ادامه داده است. علاوه بر کارخانه تراکتورسازی، حتی اولین قرارداد ساخت ماشین پراید و سمند در ونزوئلا در دولت اصلاحات بنیان گذاشته شد.

    وی ادامه داد: این روابط در دولت احمدی‌نژاد ادامه یافت و گسترش پیدا کرد. باروی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، قرارداد 10 هزار واحد آپارتمانی که قبلاً بسته‌شده بود به بهره‌برداری رسید و یک قرارداد 10 هزار واحدی و 7 هزار واحدی دیگر هم بسته شد.» همچنین به گفته او همین قراردادها صادرات خدمات فنی مهندسی و کالای غیرنفتی بود که درمجموع حدود 4 میلیارد دلار برآورد می‌شود، صادراتی که بخش خصوصی در آن دخیل بود.

    بااین‌حال به‌تازگی ونزوئلا درگیر مسائل داخلی شده است و دولت آن‌قدر پول ندارد تا بتواند بدهی‌های خود را بپردازد. رسانه‌های جهان ونزوئلا را در صدر اخبار خود قرار داده‌اند و تورم‌های چندهزار درصدی و کمبود غذا چالش‌هایی را در این کشور ایجاد کرده است. فوربز در ادامه روندهای ناآرامی در ونزوئلا نوشت: بحران سیاسی در ونزوئلا توسط مشکلات اقتصادی و امنیتی تشدید شده است. این کشور با سیستم بی‌معنی کنترل ارز تا به الان ناکارآمدترین اقتصاد امریکای لاتین شده است. نرخ تورم در این کشور به بالای 1600 درصد رسیده است. نرخ قتل 91.8 در 100 هزار نفر به‌اندازه کافی بالا است که ونزوئلا را دومین کشور خشن دنیا معرفی کند. به‌این‌ترتیب کاراکاس، پایتخت ونزوئلا خشن‌ترین پایتخت جهان لقب گرفته است. نرخ قتل در این شهر 130 در 100 هزار نفر است.

    البته حتی بااین‌حال روابط ایران و ونزوئلا و بهبود وضعیت این کشور می‌تواند برای ایران خوشایند باشد. چراکه به قول سبحانی، ایران و ونزوئلا هنوز هم در اوپک باهم شریک هستند. هر دو کشور مواضع مشترکی در اوپک و سازمان‌های بین‌المللی دارند. حداقل ارتباط ایران و ونزوئلا می‌تواند این باشد که اگر وضعیت اقتصادی این کشور بهبود پیدا کند، ایران می‌تواند صادرات خدمات فنی مهندسی‌اش را به این کشور از سر بگیرد و بهبود دهد.

    برچسب ها