عصر خودرو

افتتاح کارخانه تولید کاغذ از سنگ در آذربایجان شرقی

عصر بازار- نخستین کارخانه تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم در شندآباد شهرستان شبستر با حضور استاندار آذربایجان شرقی و مسوولان استانی افتتاح شد.

افتتاح کارخانه تولید کاغذ از سنگ در آذربایجان شرقی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، سرمایه گذار و مدیرعامل کارخانه تولید کاغذ از سنگ شامگاه در مراسم افتتاح این واحد تولیدی اظهار کرد: دانش فنی این طرح تنها در اختیار چهار کشور است و توانسته ایم این دانش فنی را به آذربایجان شرقی منتقل و 70 درصد دستگاه های لازم برای تولید این نوع کاغذ را هم از نظر دانش فنی و فرمولاسیون بومی سازی کنیم.
    حمیدرضا ایلخانی ادامه داد: کاغذی که در این کارخانه تولید می شود در نوع خود منحصر به فرد در خاورمیانه است.
    وی افزود: 80 درصد مواد تشکیل دهنده این کاغذ کربنات کلسیم است که به همین دلیل بازیافت آن آسان و مقاومت بالایی در مقابل رطوبت دارد.
    ایلخانی اضافه کرد: قیمت تمام شده این کاغذ 70 درصد قیمت تمام شده کاغذهای معمولی است و مهم ترین مزیت آن این است که دیگر نیازی به قطع درختان نیست.
    وی گفت: ظرفیت فاز اول این کارخانه سه هزار تن در سال است و 76 میلیارد ریال برای فاز نخست آن سرمایه گذاری شده است.
    80 درصد ماده تشکیل‌دهنده کاغذ سنگی از کربنات کلسیم (Rich Mineral Paper (RMP) و 20درصد بقیه از مواد پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن هاست.
    بیشترین سنگ موجود روی کره زمین پایه آهکی دارد و ایران مملو از این نوع سنگ‌هاست که به همین دلیل کارخانه های سیمان زیادی در ایران بنا شده که می‌توان کربنات کلسیم را از آن استخراج کرد.
    پروژه تولید کاغذ از سنگ تحولی شگرف در تولید کاغذ از طریق فناوری جدید در عصر مدرن است. این فناوری دوستدار محیط زیست بوده و باعث کاهش بسیار زیاد مصرف انرژی می‌گردد و از نظر اقتصادی 100 درصد قابل بازیافت است.
    شهرستان شبستر در 78کیلومتری غرب تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع است.

    برچسب ها