عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا :

واکنش های بازار سرمایه طبیعی است

عصر بازار- مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا، واکنش های بازار سرمایه به اتفاقات پیرامونی را طبیعی دانست و گفت: بازار سرمایه از جمله بازارهایی است که نسبت به سایر بازارها پویاتر است و به اخبار مختلف سیاسی و اقتصادی عکس العمل های سریع تری نشان می دهد.

واکنش های بازار سرمایه طبیعی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بهنام چاوشی گفت:این جزء ویژگی و ماهیت بازار سرمایه است که نقدشوندگی در آن سریع اتفاق می افتد؛ الان هم با توجه به اینکه ما انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم قطعاً بازار سرمایه تحلیل های خودش را دارد و کسانی که در بازار سرمایه فعالیت می کنند تحلیل های مختلفی از این موضوع دارند.

    رئیس سابق اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بازار سرمایه و بخش زیادی از تحلیل های آن با تعیین تکلیف شدن وضعیت انتخابات به ثبات می رسد. بنابراین اگر حتی عده ای در این بازار فروشنده باشند، منطقی است و قاعدتا با رفع ابهامات، آن سرمایه گذارانی که پولشان را نقد کرده بودند مجدد تصمیم به سرمایه گذاری می گیرند و به بازار ورود پیدا می کنند.

    چاوشی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تغییرات دامنه نوسان در بازار سرمایه گفت: فلسفه وجودی دامنه نوسان همان گونه که تمام فعّالان بازار می دانند پیشگیری از رویدادهایی است که در زمان بالا رفتن ریسک بازار و یکطرفه شدن عرضه یا تقاضا و بروز اخبار و شایعات، رخ می دهد؛ به ویژه آنکه بازار سرمایه ما با توجه به حجم معاملات بازاری کم عمق است.

    وی ادامه داد: معمولاً در بورس های بزرگ دنیا که عمق بازار زیادی دارند، دامنه نوسان نداریم. پس به طور مطلق نمی توان گفت که دامنه نوسان وجود نداشته باشد اما این هم که وجود دامنه نوسان باعث می شود بازار در جاهایی کارایی خود را از دست بدهد حرف درستی است.

    مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا اظهار داشت: قطعاً باید روی دامنه نوسان کار کرد و با مدل و برنامه ای مشخص، آن را به سمتی برد که قیمت ها را غیر واقعی نکند.

    چاوشی در ادامه با اشاره به سابقه تشکیل ETF ها گفت: از آنجا که سرمایه گذاران باید بر اساس NAV صندوق ها در آنجا سرمایه گذاری کنند مقررات این صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در زمان طراحی، به گونه ای تنظیم شد که ETFها حد نوسان نداشته باشند. یعنی ما الان در بورس و فرابورس در مورد ETF   ها آن صندوق هایی که پذیرفته شدند و دارند معامله می کنند حد نوسان ندارند و می توانند نامحدود بالا و پایین بروند.

    وی افزود: اینکه الان اینها نامحدود بالا و پایین نمی شوند، هم به خاطر وجود بازار گردان است و هم اینکه NAV آنها دارد بر اساس پرتفویشان محاسبه می شود ولی به هرحال پرتفوی داخل صندوق ، حد نوسان قیمت را دارد.

    چاوشی با اشاره به تجربه برداشتن حد نوسان روی ETF ها اظهار داشت: در مقاطع یک طرفه شدن بازار هم بعضاً در یکی دوسال گذشته مجموعه اتفاقاتی داشتیم که بازار ناگهان نوسان کرد و ETF ها نوسان کردند؛ منتها بعد از اینکه آن اخبار برطرف شد، قیمتشان دوباره برگشت.

    مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا با استقبال از رفع برخی محدودیت های بازار از جمله حجم مبنا هم گفت: در مورد حجم مبنا فلسفه وجودی این بوده است که اگر قیمت ها بالا و پایین می شود متناسب با آن حجم معاملاتی باشد که انجام می شود . منتهی در مورد سهم های مختلف و شرایط مختلف بعضاً مقررات باید اصلاح شود.

    چاوشی افزود: بنابراین چون بازار سرمایه کشور بازاری نوپا و در حال ارتقا و توسعه است، هر روز باید مقررات آن را رصد کنیم تا اگر اقتضائات زمان ایجاب کند با بررسی نقاط ضعف و قوت، مقررات را اصلاح و شرایط را به زمان حال تغییر دهیم .

     

    برچسب ها