عصر خودرو

مسیر فرابورسی جذب سرمایه‌ خارجی

عصر بازار- نشست سالانه و کمیته کاری فدراسیون بورس‌های اروپایی- آسیایی موسوم به فیاس (FEAS) روز دوشنبه و سه شنبه به میزبانی فرابورس ایران برگزار شد.

مسیر فرابورسی جذب سرمایه‌ خارجی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، نشست سالانه FEAS با حضور نمایندگانی از کشورهای قزاقستان، ترکیه، ارمنستان، قبرس، انگلستان، عمان و سوریه در تهران تشکیل شد. در جلسه عمومی این نشست که دیروز برگزار شد درخصوص بررسی صورت‌های مالی و گزارش‌های حسابرسی FEAS تصمیم‌گیری شد و در نهایت این صورت‌های مالی مورد تایید قرار گرفت. برنامه‌ریزی برای تغییر ساختار فدراسیون و تقویت اساسنامه از دیگر موضوعات مورد بررسی در این جلسه بود. در پایان نشست سالانه مزبور نیز اعضای این فدراسیون درخصوص صورت‌جلسه‌های مهمی رای‌گیری شد که در نتیجه آن فرابورس ایران و بورس قبرس به‌عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون بورس‌های اروپایی_آسیایی برگزیده شدند. همچنین بورس ارمنستان به‌عنوان دبیر کل فیاس انتخاب شد و دفتر این فدراسیون به ایروان پایتخت ارمنستان انتقال پیدا کرد.

    اعضای FEAS را بهتر بشناسیم

     فدراسیون بورس‌های اروپا- آسیایی که به اختصار FEAS نامیده می‌شود، در تاریخ 16 مه ‌1995 با هدف ایجاد یک محیط منصفانه، کارآ و شفاف در بازار بین اعضای فدراسیون تاسیس شد و همواره تلاش کرده است، تا در حد امکان، موانع داد‌و‌ستد و تبادل دانش و تجربه را بین اعضای گروه تسهیل کند. همچنین تقویت سطح همکاری، توسعه بازارهای اوراق بهادار کشورهای عضو، ارتقای روابط بین‌المللی و ارائه فرصت‌های پذیرش و داد و ستد اوراق بهادار منتشر شده در سطح منطقه، یکپارچه‌سازی قوانین و مقررات و استفاده از فناوری جدید برای داد‌و‌ستد و امور پایاپای در بازارهای اوراق بهادار نیز از دیگر اهداف تشکیل فدراسیون بوده است. فیاس دارای 50 عضو اصلی و وابسته است که از 30 کشور در این فدراسیون حضور دارند. اعضای ایرانی (اصلی و وابسته) این فدراسیون شامل بورس تهران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران، کانون کارگزاران، سپرده‌گذاری مرکزی و مدیریت فناوری بورس تهران است. در ضمن فیاس بعد از فدراسیون جهانی بورس‌‌ها (WFE)، از اهمیت بالایی برخوردار است.

    در بیست‌و‌سومین نشست چه گذشت؟

    در آغاز نشست روز گذشته، هیات رئیسه فیاس ضمن اشاره به اهمیت برگزاری چنین نشست‌هایی به گسترش تعاملات بین‌المللی میان بورس‌ها اشاره کرد و گفت: تمامی تلاش‌های صورت گرفته از سوی فرابورس ایران برای برگزاری این نشست و گردهم‌آمدن اعضای فیاس به‌منظور اخذ تصمیمات مهم‌ در حوزه فعالیت‌های مشترک است.

    زمینه مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها

    امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در این جلسه به تشریح اهمیت نشست فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی (FEAS) و حضور اعضای این فدراسیون در ایران پرداخت و گفت: در این اجلاس نمایندگان بورس‌های کشورهای مختلف در مورد وضعیت بازارها، جوامع و فرهنگ‌های یکدیگر به رایزنی و گفت‌وگو می‌نشینند و فدراسیون‌هایی همچون فیاس برای سازماندهی این موارد تلاش می‌کنند. وی در ادامه با اشاره به اهداف اصلی فرابورس در این جلسه گفت: فرابورس با اهداف و ماموریت‌های استراتژیک خود سعی دارد تجربیات ارزشمندی را که در طول این سال‌ها از حضور و مشارکت در بازار سرمایه کسب کرده است، به کار گیرد تا جذابیت بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بیش از بیش پررنگ سازد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: این اجلاس می‌تواند زمینه خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها از طریق سایر کشورها را نیز فراهم کند. هامونی در ادامه تاکید کرد: همان‌طور که قبلا نیز به دفعات مطرح کرده‌ایم ما می‌خواهیم دغدغه‌های عمیق‌مان را نسبت به فدراسیون فیاس و ظرفیت‌های موجود آن مطرح کنیم. ما همچنین متوجه شدیم بین همه اعضای فیاس چنین دغدغه‌هایی وجود دارد. بنابراین امیدوارانه به دنبال آینده‌ای روشن برای این سازمان هستیم. وی ادامه داد: ما معتقدیم فیاس مانند سازمان‌های بین‌المللی دیگر به دنبال توسعه بازارها و برقراری ارتباط بین جوامع و فرهنگ‌های مختلف است. این امر ممکن است بلندپروازانه به نظر برسد؛ اما با نگاه به گذشته سازمان‌های دیگر همچون فیاس گویای این مطلب است که این‌چنین سازمان‌هایی هنوز پابرجا هستند و اعضای آن به سازمان افتخار می‌کنند و آن را رو به جلو حرکت می‌دهند تا پیشرفت کند. مدیر عامل فرابورس در ادامه تصریح کرد: به همین خاطر بازارها و فرهنگ‌های مختلف می‌توانند در یک اکوسیستم متصل به هم به فعالیت ادامه دهند.

    هامونی با اظهار این مطلب که ما عمیقا اعتقاد داریم که کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، گفت: در این راستا فرابورس ایران نیز به دنبال چنین موقعیت‌هایی است تا اعضای دیگری به فیاس اضافه شوند؛ همان گونه که اعضای کنونی را تشویق می‌کنیم تا فعالانه آنچه را که در چنین بستری قادر به انجام دادن آن هستند به اشتراک بگذارند. به گفته هامونی، فیاس می‌تواند از موقعیت فعلی‌ای که دارد بیش از پیش برای بورس‌ها و اعضای بازارهای مالی که در اقتصادهای کوچک‌تر فعال هستند، نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. فیاس نوعی همکاری و بستر به اشتراک‌گذاری دانش است که به‌طور مستقیم اعضا را به سمت توانمندسازی اعضای نوظهور آن سوق می‌دهد. وی در ادامه به رویداد بین‌المللی فین‌استارز و علاقه‌مندی فرابورس به تجمیع شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مالی از سراسر کشورها اشاره کرد و گفت: ما اعضای برجسته فیاس را تشویق به برگزاری یک رویداد فین‌استارز بین‌المللی می‌کنیم. این حرکت می‌تواند به تحقق اهداف موثرتر و حمایت از ایده‌های در سطح جهانی منجر شود.

    هامونی در ادامه با تاکید به برگزاری این موضوع ادامه داد: ما با داشتن تجربه پیاده‌سازی این روش در ایران، از آمادگی لازم برای به اشتراک‌گذاری تجارب و منابع‌مان در این خصوص برخوردار هستیم. به گفته هامونی، چنین پروژه‌های چندجانبه‌ای نه تنها ارتباط میان اعضای فیاس را محکم‌تر خواهد کرد، بلکه مسیری کاربردی و موثرتر برای ارتقای فیاس ترسیم می‌کند. وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که این نشست با تبادل دانش و اطلاعات میان اعضای فیاس و همچنین برنامه‌ریزی طولانی‌مدت و مدیریت یکپارچه، اعضای بورس‌های عضور این فدراسیون را به یک الگوی منطقه‌ای و جهانی برای سایر بورس‌ها تبدیل کند.

    اهمیت فیاس در بین‌المللی شدن

    حسن قالیباف اصل، مدیر عامل شرکت بورس تهران نیز در نشست مزبور به اهمیت بالای فیاس اشاره کرد و گفت: فدراسیون بورس‌های اروپایی آسیایی 50 عضو اصلی از 30 کشور مختلف دنیا برخوردار است و در راستای افزایش تعامل میان بورس‌ها این نشست می‌تواند به بین‌المللی شدن بورس تهران و نیز حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور کمک بسیاری کند. وی در ادامه افزود: فدراسیون با برخورداری از اعضای بسیار مهم، خدمات فنی و کارشناسانه‌ای به اعضا ارائه می‌دهد. این در حالی است که با دارا بودن کمیته‌های کاری متنوع، مطالعات گسترده‌ای در کشورهای عضو انجام ‌می‌دهد. قالیباف در ادامه افزود: به این ترتیب نیازهای اعضا را با تبادل اطلاعات و آموزش‌های تخصصی در بورس‌های مربوطه مرتفع می‌کند. همچنین با معرفی کارشناسان خود به بورس آن کشور، آموزش‌های لازم را به آنها ارائه می‌دهد. به گفته قالیباف، فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی فیاس(FEAS) بعد از فدراسیون جهانی بورس‌‌ها (WFE)، از اهمیت بالایی برخوردار است. این اهمیت از لحاظ تعداد اعضا و همچنین کشورهای عضو است.

    برچسب ها