عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه :

چرا بازده قابل‌قبول در صنایع بنیادی بازارسهام عاید سهامدار نمی‌شود؟

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: انتظارات سرمایه گذاران منطبق بر پیش بینی ها نبوده و عمدتا در صنایع اصلی و بنیادی بازار، بازده قابل قبولی عاید آنها نمی گردد. وجود چنین تجربیات در کنار عدم وجود ساختارهای متناسب بازار، تمایل سرمایه گذاران را به سمت رفتارهای هیجانی، کوتاه مدت و سفته بازانه بیشتر کرده است.

چرا بازده قابل‌قبول در صنایع بنیادی بازارسهام عاید سهامدار نمی‌شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، عبداله رحیم لوی بنیس با اشاره به اینکه در دو سال گذشته فضای رکود سختی را در بازار سرمایه شاهد بودیم گفت: بخش عمده بازار سرمایه از تحلیل های بنیادی دقیق و عمیقی برخوردار نیست و این امر  باعث شده فضای سرمایه گذاری و معاملاتی به گونه ای باشد که عمده بازیگران بزرگ و نهادهای سرمایه گذاری توجه خود را به تامین مالی و نقدینگی از بازار متمرکز کرده و سرمایه گذاران خرد و صندوقها نیز به سمت معاملات کوتاه مدت  سوق پیدا کنند.این امر خود را در روند معاملات و نوسان های بی دلیل در برخی سهام نشان می دهد.

    وی افزود: از سوی دیگر وجود یکسری نقصان در ساختارهای حقوقی این بازار و همچنین عدم درک منطقی  برخی مدیران ارشد از وضعیت بازار سرمایه  باعث گردید شاهد تغییرات زیادی در این حوزه و شرکت های مختلف باشیم.

    مدیرعامل کارگزاری بانک انصار به نگاه و برنامه ریزی بلند مدت در بازار سرمایه اشاره کرد و گفـت : نتیجه سرمایه گذاری کوتاه مدت در بورس پر رنگ تر شدن نوسان گیرها است که این امر عاملی  برای گسترش سفته بازی نیز محسوب می شود.

    رحیم لوی با بیان اینکه  سرمایه گذاری در بازار سرمایه باید با نگاه بلندمدت  صورت گیرد،تصریح کرد: فراهم نکردن شرایط و امکان سرمایه گذاری بلند مدت برای مدیران بخش های مختلف خصوصی و دولتی در بازار سرمایه موجب شده تا این مدیران پرتفویی را در بازار سرمایه شکل دهند و بازدهی اش را پنچ سال بعد توقع داشته باشند و متاسفانه بواسطه عدم ثبات ساختارها و سیاستهای اقتصادی ، انتظارات سرمایه گذاران منطبق بر پیش بینی ها نبوده و عمدتا در صنایع اصلی و بنیادی بازار، بازده قابل قبولی عاید آنها نمی گردد. وجود چنین تجربیات در کنار عدم وجود ساختارهای متناسب بازار، تمایل سرمایه گذاران را به سمت رفتارهای هیجانی، کوتاه مدت و سفته بازانه بیشتر کرده است.

    وی در پایان با بیان اینکه  این روزها برخی تلاش می کنند  تا عملکرد دولت در بازار سرمایه را شکست خورده جلوه دهند؛خاطرنشان کرد: القای این نگاه جدا از بی اخلاقی، به ادامه شرایط بی رخوتی بازار دامن می زند که  برای بازار سرمایه کشور ما خوب نیست. انتظار از تحلیلگران و کارشناسان بازار این است که در تحلیل خود جامع شرایط را لحاظ نمایند.

    برچسب ها