عصر خودرو

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا در نشست تخصصی معارفه صندوق پشتوانه طلای لوتوس:

"صندوق طلا" گزینه ای امن و جذاب برای سرمایه گذاران

عصر بازار- هر فردی که نزد خود داریی به صورت سکه یا شمش دارد می تواند با تبدیل کردن آن به اوراق گواهی و بدون هیچ نگرانی به معامله بپردازد، بنابراین دغدغه ای برای امنیت دارایی خود نخواهد داشت.

"صندوق طلا" گزینه ای امن و جذاب برای سرمایه گذاران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران امروز در اولین نشست تخصصی معارفه صندوق پشتوانه طلای لوتوس در رابطه با راه اندازی اولین صندوق کالایی در بورس کالا گفت: صندوق های کالایی ابزارهای جدید مالی هستند که این امکان را به سرمایه گذاران می دهند تا به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و نگرانی از متضرر شدن، اوراق این صندوق ها را خریداری کرده و در عین حال نگهداری از آن کالا را بر عهده نداشته باشند؛ این صندوق ها بخش قابل ملاحظه ای از وجوه گردآوری شده را به سرمایه گذاری در کالای خاص اختصاص می دهند.

    علیرضا ناصر پور افزود: با توجه به ریسک های موجود در اکثر سیستم های معاملاتی و نوسانات غیرقابل پیش بینی در آن ها ،خرید و نگهداری طلا یکی از راه های سرمایه گذاری امن محسوب می شود که با توجه به این موضوع که مهارت کافی خاصی را نیز می طلبد سرمایه گذاری در صندوق طلا و یا هر کالای با ارزش دیگر، تمام ریسک ها را پوشش می دهد.

    وی ادامه داد: به این ترتیب از آنجا که طلا همواره به عنوان یکی از پایه‌های اقتصاد دنیا مطرح بوده، ریسک معاملات آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است از طرفی نیز ابزارهای معاملاتی روی سکه طلا قابل دسترس تر از سایر کالاهاست برهمین اساس اولین صندوق قابل معامله را با طلا آغاز کردیم و در صورت موفقیت سایر کالاها را به این صندوق ها اضافه خواهیم کرد.

    ناصر پور تاکید کرد: نکته مهم و قابل توجه این است که معاملات سکه طلا در محیطی شفاف و به دور از واسطه‌گری در بستری امن همچون بورس کالای ایران انجام می‌شود.

    به گفته مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران این صندوق برای اولین بار روی محصول طلا توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان به ثبت رسیده است ، از نوع صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس کالا که موضوع فعالیت آن سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سکه طلا، اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا و سپرده و گواهی سپرده بانکی است.

    وی اضافه کرد: به این ترتیب در خصوص گواهی سکه طلا می توان گفت  هر فردی که نزد خود داریی به صورت سکه یا شمش دارد می تواند با تبدیل کردن آن به اوراق گواهی و بدون هیچ نگرانی به معامله بپردازد، بنابراین دغدغه ای برای امنیت دارایی خود نخواهد داشت و در صورت تمایل به فروش سکه های خود نیازی به مراجعه به انبار بورس و دریافت سکه و مراجعه به بازار نبوده و صرفا با ارتباط با کارگزار مورد نظر خود امکان فروش سکه و دریافت وجه معامله در سریع ترین زمان ممکن را خواهد داشت.

    ناصر پور در رابطه با گواهی سپرده کالایی گفت: گواهی سپرده کالایی می تواند پشتوانه دریافت تسهیلات از طریق نظام بانکی صورت می گیرد، همچنین تضمین به منظور انجام معامله در بورس کالا توسط ابزار تحویل در قراردادهای آتی و از آن مهمتر وضعیت مشخص موجودی کالاها در انبارها برای سرمایه گذاران است.

    وی در پایان به مزیت صندوق طلا اشاره کرد و گفت: بخشی از سرمایه صندوق طلا در بازار مشتقه طلا یعنی آتی و آپشن که در بورس کالا فعال است مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین با توجه به وجود اهرم و امکان پوشش ریسک قیمت، سرمایه گذاری روی طلا به شیوه ای جدید و با سود مناسب و حفظ حداقلی ارزش انجام می شود، احتمال کاهش خسارت، ریسک و نقد شوندگی بالای صندوق از دیگر مزایایی است که انگیزه معاملات را افزایش می دهد.

    برچسب ها