عصر خودرو

حضور خودروسازهای فرانسوی در ایران در غیاب آمریکا و آلمان

عصر بازار- خودروسازهای فرانسوی در ایران پس از لغو تحریم ها در غیاب خودروسازان آمریکایی و آلمانی حضور دارند .

حضور خودروسازهای فرانسوی در ایران در غیاب آمریکا و آلمان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از آریا، در شرایطی که ابهام در مورد رفتار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد تحریم‌ها بر ضد تهران همچنان خودروسازان آمریکایی همچنین آلمانی را معلق نگه داشته است، شرکت‌های خودروسازی «پ اس اَ، پژو سیتروئن» و «رنو» در غیاب آمریکایی‌ها، از موقعیت خوبی برای بهره بردن از بازگشایی بازار خودرو ایران برخوردارند.
    حسن روحانی رئیس جمهور ایران که در انتخابات ریاست جمهوری نوزده مه (29 اردیبهشت) برای یک دوره دیگر نامزد شده است، هجوم خودروسازان فرانسوی را به عنوان شاهدی بر کارساز بودن تنش‌‍‌زدایی و گشایش اقتصادی کشور برای رأی دهندگان معرفی کرد. فولکس واگن و ب ام و نیز تمایل زیادی به حضور در ایران دارند اما منابع بخش خودروسازی آلمان به خبرگزاری رویترز گفتند که این شرکت‌ها به علت مشخص نبودن آینده و آسیب‌پذیری بالا در صورت تدابیر تلافی جویانه آمریکا فعلا دست نگه داشته‌اند.
    منبعی نزدیک به فولکس واگن اعلام کرد: «ما به ظرفیت بالقوه بازار ایران آگاهیم اما نمی توانیم به خود اجازه کوچک‌ترین ریسکی را بدهیم.» این شرکت آلمانی از اظهارنظر در مورد گفتگوهای جاری در مورد سرمایه‌گذاری‌های خاص خودداری کرد.

    نمونه پژو 2008

    خودروهای جدید همواره توان به دست آوردن سهم عمده را در یک بازار که برای سال‌ها از مدل‌های مدرن محروم بوده و تعرفه گمرکی 40 درصدی بر خودروهای وارداتی در آن برتری را به خودروهای مونتاژ داخل می دهد، دارد. مهدی منفرد که نمایشگاه او در تهران بیشتر خودروهای ساخت شرکت ایران خودرو را عرضه می کند، می گوید شاهد «انفجار» تقاضا بوده است. وی که تلفنی با خبرگزاری رویترز گفتگو می کرد، افزود: «مردم توجه کمتری به پول خود دارند و پس انداز خود را برای خودرو صرف می کنند.»
    رئیس جمهور روحانی، از آغاز تولید پژو 2008 به عنوان گواهی بر نفع توافق هسته‌ای که ژوییه 2015 امضا شد، استقبال کرد. تولید خودروهای پژو 2008 در ایران اوایل ماه مه آغاز شد. توافق هسته‌ای که بین ایران و شش قدرت جهانی (آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و وآلمان) امضا شد، محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران را به مدت دست‌کم 10 سال در ازای لغو تحریم‌های بین المللی مرتبط با هسته‌ای بر ضد این کشور پیش‌بینی می کند.
    رئیس جمهور کنونی ایران در شبکه‌های اجتماعی در کنار عکسی که از او در یک خودرو 2008 در روز آغاز تولید آن منتشر شده بود، اعلام کرد: «وقتی ما این توافقنامه را امضا کردیم، مخالفان گفتند که این یک تکه کاغذ است که هرگز اجرا نخواهد شد.»
    وی افزود: «اما اکنون ما می توانیم ببینیم که تحریم‌هایی که بر صنعت خودروسازی تأثیر گذاشته بود، برداشته شده است، توافقنامه‌های همکاری با سرمایه‌گذاری مشترک منعقد شدند و خودروهای جدید اکنون ساخته می شوند.»
    بر اساس داده‌های دفتر «آی اچ اس» اتوموتیو، فروش خودرو در ایران در سه ماهه نخست سال (2017)، 50 درصد افزایش داشته که عمدتا ناشی از فروش خودروهای پژو، رنو و سایپا بوده است. خودروسازان فرانسوی که صاحبان تاریخی بازار خودرو ایران هستند، به محض آنکه تحریم‌ها برداشته شد، به سرعت توافقنامه‌های تولید جدید با ایران خودرو و سایپا امضا کردند. آلمانی‌ها اما با غیبت خود می درخشند زیرا بر خلاف فرانسوی‌ها، بازار آمریکا برای فولکس واگن، بی ام و و دایملر بسیار مهم است. خودروسازان آلمانی در صورت تحریم‌های آمریکایی بر ضد ایران ضربه زیادی خواهند خورد. فولکس واگن که قصد دارد خودرو محلی ماموت خودرو تولید کند، به گفته منبعی نزدیک به این شرکت، گفتگوهایش را با این کشور به علت ابهامات فراوان به حال تعلیق درآورد.
    این منبع گفت: «هر شرکت که در ایران فعال است یا قصد ورود به این بازار را دارد باید از خود بپرسد که در صورت تغییر اساسی خط مشی واشنگتن چه اتفاقی خواهد افتاد.»
    ب ام و نیز به نوبه خود فرصت‌های تولید، واردات و توزیع را در این کشور بررسی کرد اما بعد اعلام کرد که زمان برای ورود به بازار ایران مناسب نیست. منبعی نزدیک به این شرکت اعلام کرد: «به محض آنکه ما ببنیم که جنرال موتورز و فورد در ایران مستقر شدند، ما نیز طرح‌های خود را در این کشور دوباره فعال خواهیم کرد اما قبل از آن نه.»
    چند هزار خودرو مدل بالای آلمانی عمدتا ب ام و و مرسدس هر سال به ایران وارد می شوند اما از طریق دبی و کشورهای ثالث. موضوع دیگری که قضیه را پیچیده‌تر می کند این است که خودروهای اسپورت که در بین ثروتمندان ایران طرفداران زیادی دارند، اغلب ساخت کارخانه‌های مرسدس و بی ام و در امریکا هستند یا در آنها از قطعات «ساخت آمریکا» استفاده شده است. اگر چه بیشتر تحریم‌ها پس از توافقنامه هسته‌ای برداشته شدند، اما واشنگتن محدودیت‌های خود را بر تراکنش‌های مالی با ایران حفظ کرد و همین امر از سرگیری کامل معامله با ایران را دشوار کرده است. به رغم تحریم‌های ایران، تولید ایران سال گذشته افزایش یافت و به یک میلیون و 230 هزار دستگاه رسید در حالی که درسال 2013، 796 هزار دستگاه بود.
    آی اچ اس پیش‌بینی می کند تولید خودرو در ایران در سال 2017 به یک میلیون و 340 هزار دستگاه و در سال 2018 به یک میلیون و 490 هزار دستگاه برسد و به اوج خود در سال 2011 که بیش از یک میلیون و 650 هزار دستگاه بود نزدیک شود. رنو به نوبه خود خودرو ارزان قیمت ساندرو را در کنار تندر (لوگان سابق) وارد بازار ایران کرد و قصد دارد کارخانه جدیدی برای رساندن ظرفیت تولید سالانه خود به 350 هزار دستگاه در سال برساند. تولید رنو در ایران در حال حاضر 200 هزار دستگاه است.
    بر اساس آمار آی اچ اس، شماره گذاری خودروهای رنو در ایران در سه ماهه نخست 2017 دو برابر شد و به 47 هزار مورد رسید و ایران را به ششمین بازار رنو در جهان تبدیل کرد در حالی که شماره گذاری خودروهای پژو پیش از ورود 2008 همچنین دیگر مدل‌های این شرکت مانند سیتروئن (که قرار است سال 2018 به بازار بیاید) به بازار 18 درصد افزایش یافت. شرکت کره‌ای هیوندای به نوبه خود مدل اکسنت را در ایران تولید می کند که پس از آن اقدام به تولید آی 20 و آی 30 خواهد کرد. شرکت‌های چینی مانند چری قصد دارند به نوبه خود از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری خود دفاع کنند. این شرکت‌ها موفق شدند در زمان تحریم‌ها در ایران به فعالیت خود ادامه دهند.

    برچسب ها