عصر خودرو

تحلیل روز؛

گروهی که متعادل و مثبت کار خود را پایان داد

عصر بازار: بازار در اکثر گروه ها کم حجم و منفی شروع شد اما گروه خودرویی به دلیل از دست دادن سطوح حمایتی مهم با فشار فروش مضاعفی مواجه بودند و اکثرا منفی دنبال شدند.

گروهی که متعادل و مثبت کار خود را پایان داد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، در این بین گروه حمل و نقل متعادل و مثبت به کار خود پایان دادند. اما در اواخر بازار با افزایش تقاضا در گروه های خودرویی، لیزینگی و حمل و نقل بازار با تعادل بیشتری مواجه شد و احتمالا فردا شروعی مثبت را تجربه کند. نماد حفارس با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شد و نماد های خچرخش و حپترو با صف خرید به کار خود پایان دادند.

    دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه در دو هفته گذشته قریب به 10 هزار نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی تعدیل و یا تعلیق شده‌اند،گفت: اگر این روند تا پایان سال ادامه پیدا کند 300 هزار نیروی انسانی در این صنعت بیکار می‌شوند. ‌وزیر ارتباطات از ورود خط ریلی سراسری جمهوری آذربایجان به خاک جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال آینده خبر داد. همچنین امروز نمایندگان مجلس در نهایت کلیات طرح برجام را تصویب نمودند.

    حمایت سهامداران عمده در گروه های بانکی، بیمه ای و سرمایه گذاری، معاملات متعادل آنها را در پی داشت. که در این بین معاملات مثبت نمادهای ونوصا، وخاور و وگستر نمایان تر بود. نماد وکار بعد از تعدیل منفی با افت حدود 8.5 درصدی به گردونه معاملات بازگشت.

    اصرار تیم اقتصادی دولت بر وام گیری از موسسات مالی بین المللی باعث به صدا درآمدن مجدد زنگ خطر بحران اقتصادی و کوه بدهی خواهد شد. معاون تحقیق و توسعه بورس از حضور مدیرعامل شرکت شاخص های یورومانی برای انتشار شاخص بین المللی بورس تهران و معرفی ابزارهای جدید و همچنین از درخواست بلومبرگ و رویترز جهت انتشار شاخص بین المللی بورس تهران خبر داد. تلاش چین برای کنار گذاشتن دلار در نشست صندوق بین‌المللی پول چین در نشست صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، تلاش‌های جدیدی را برای وارد کردن یوآن به سبد حق برداشت مخصوص صندوق بین‌المللی پول آغاز کرده است.

    گروه پتروشیمی در سایه ابهامات نرخ خوراک و سوخت، همچنان متعادل و منفی پی گیری شدند که در این بین نماد شسینا همچنان با صف خرید به کار خود پایان داد. در گروه پالایشگاهی نمادهای شاوان و شراز برخلاف شرایط نامطلوب بنیادی و کیفیت نامناسب سود سازی همچنان مورد توجه نوسان گیرها بودند و امروز نیز رشد قیمتی و صف خرید را تجربه نمودند اما هم گروهی ها اکثرا معاملات منفی را تجربه نمودند.

    شرکت کنندگان در میزگرد پیشرفت تجهیزات ساخت داخل صنعت نفت که با هدف بررسی وضعیت ساخت داخلی تجهیزات صنعت نفت، برگزار شد، تاکید کردند با اجرایی شدن برنامه های حمایتی وزارت نفت، جهش بی سابقه ای در انتظار این صنعت خواهد بود. با توجه به شرایط و امکاناتی که جهت اکتشاف میادین نفتی و گازی برای وزارت نفت ایجاد شده، عملیات اکتشاف میادین نفتی در سال 1392 منجر به شناسایی 196.2 میلیون بشکه مایعات و میعانات گازی و همچنین 354.6 میلیارد متر مکعب گاز خشک شد.

    شروع مثبت و اقبال درگروه فلزی و معدنی به دلیل رشد قیمت های جهانی و دلار داخلی ادامه داشت اما در اواسط بازار اکثرا متعادل شدند که در این بین صف خرید اکثر نمادهای گروه روی و نماد کنور چشم نوازی می نمود همچنین تعداد 540ر744ر741 سهم معادل 47ر2 درصد از سهام شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید از طرف بانک توسعه صادرات ایران به صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم 822ر1 ریال در نماد وامید4 عرضه شد و خود سهم همچنان با افت قیمتی و صف فروش دنبال شد.

    خصدرا، فاذر، فلامی، تکمبا و بترانس از معدود نمادهای متعادل و مثبت گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی بودند و بقیه هم گروهی ها اکثرا متعادل و منفی به کار خود پایان دادند.

    صنعت برق ایران به عنوان صنعتی زیربنایی و مهم در توسعه اقتصادی همواره مورد تاکید بوده است، به گونه‌ای که مطالعات جهانی نشان می‌دهد به ازای 1 دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز، لازم است 4دلار در صنعت برق سرمایه‌گذاری شود.

    گروه های ساختمانی و سیمانی، اکثرا متعادل و مثبت دنبال شدند که در این بین جهش قیمتی و صف خرید شدن نمادهای سفارس، سکرما، ثفارس و کرمان و معاملات مثبت ثتران و ثنوسا نمایان تر بود.

    شرکت انگلیسی اینتگراسپک، که به دنبال احداث ساختمان های سازگار با محیط زیست در ایران است، اعلام نمود؛ «(ما) قصد داریم ساخت و سازهای سازگار با محیط زیست و با فن آوری بالا را وارد صنعت ساختمان سازی ایران کنیم.» 

    جهش یکپارچه گروه قندی از اواخر بازار و صف خرید اکثر آنها و همچنین بازگشایی مثبت قند هکمتان علیرغم اعلام تعدیل منفی 36 درصدی از کمبود نقدینگی و سردرگمی بازار سرمایه حکایت دارد. فردا 10 درصد (معادل 7.2 میلیون سهم) تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا با نماد کتوکا در بازار دوم فرا بورس مورد عرضه قرار خواهد گرفت. با توجه به جو بازار و p/e گروه احتمالا در محدوده 550 تا 600 کشف قیمتی شود.

    در گروه دارویی، نماد کی بی سی بعد از اعلام تعدیل مثبت 30 درصدی با رشد حدود 7 درصدی به گردونه معاملات بازگشت.

    در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از نمادهای وکار، شبندر و کگل با افت 109.78 واحدی به ارتفاع 61,287 واحدی رسید که در این بین جابجایی بلوک و معاملات مثبت نمادهای فارس، مبین و شاوان از ریزش بیشتر شاخص کل جلوگیری نمود. افت حدود 15 درصدی ارزش کل معاملات نسبت به آخرین روز هفته گذشته( فارغ از جابجایی بلوک ها و انواع اوراق مشارکت ها) همچنان از ادامه شرایط بحرانی بازار سرمایه و کمبود نقدینگی شدید ویترین اقتصادی کشور حکایت دارد. در انتها با توجه به مفروضات گفته شده و نحوه دادوستدها احتمالا فردا بازاری به مراتب مناسب تر و مثبت تر از امروز بخصوص در گروه های خودرویی، لیزینگی، حمل و نقل، بانکی و بیمه ای مشاهده خواهیم نمود اما همچنان تا زمانی که حجم و ارزش معاملات افزایش مطلوبی نداشته باشد نمی توان به استمرار مثبت ها خوشبین بود.

    پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است اما کارگزاری آبان و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال ضرر و زیان ناشی از انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها