عصر خودرو

سیف تاکید کرد ؛

از ورود هرگونه شوک به حوزه تولید باید جلوگیری کرد

عصر بازار- رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: نباید بگذاریم به تولید شوک وارد شود، زیرا کار برای تولیدکننده به حد کافی سخت شده لذا بانک مرکزی تلاش می‌کند آرامش بازار را حفظ کند.

از ورود هرگونه شوک به حوزه تولید باید جلوگیری کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، ولی‌الله سیف در جلسه شورای بانک‌های استان قزوین که شب گذشته در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: بانک‌ها قرار نیست از بیرون کمک بگیرند بلکه با مدیریت خودشان و جلب سپرده‌های مردم باید بتوانند هم به سود منطقی برسند و خود را اداره کنند، هم سپرده‌گذاران را راضی نگه‌دارند و هم به تولید و اشتغال کمک کنند که این کارها فنی و پیچیده و مشکل است.

    رئیس‌کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک‌ها به‌عنوان بنگاه اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شوند که بخش دولتی آن را با سهم 40 درصدی دولت تأمین کرده‌ایم و دنبال سود هم نیستیم و مابقی از سپرده‌ها تأمین می‌شود.

    سیف تصریح کرد: اگر اجازه ندهیم که بانک‌ها سود ببرند صنعت بانکداری تعطیل می‌شود، لذا باید زمینه حضور بخش خصوصی را فراهم کنیم و دولت را به سمت کوچک‌سازی رهنمون شویم.

    وی مطرح کرد: اصلاح ساختار مدیریتی در بانک‌ها ضروری است تا به افزایش بهره‌وری در این سیستم منجر شود و امروز باید گفت نظام بانکی در معرض تحول است و اقدامات ما باید به تغییر اساسی منجر شود.

    رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در بانک مرکزی برای اصلاح ساختار بانک‌ها برنامه داریم و این موضوع در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی می‌شود و به مسیری می‌رویم که تعادل در نظام بانکی برقرار شود.

    وی تشریح کرد: با کمک مجلس باید به سمتی برویم که دولت بتواند حساب‌شده از تولید حمایت کند و بهره‌های بانکی متناسب با وضعیت واحدها از تولیدکنندگان دریافت شود و اگر تعادل مناسب در سیستم بانکی ایجاد نشود در سایر بخش‌های نیز تاثیرگزار است.

    سیف تصریح کرد: درگذشته از روش‌های غیر کارشناسی آسیب‌دیده‌ایم و امروز باید با علم و نگاه کارشناسی و توجه به منابع محدود تسهیلات را به‌صورت بهینه اختصاص دهیم تا نیازها تأمین شود.

    وی مطرح کرد: مطالبات معوق و بدهی دولت و دارایی‌های راکد از مهم‌ترین منابع مالی است و باید همه منابع راکد در اختیار بانک‌ها را که بخشی از آن واحدهای صنعتی و تولیدی تملک شده است فعال کرده و به منبع واقعی تبدیل کنیم.

    رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: اگر واحدی بتواند سرپا بماند و توجیه اقتصادی داشته باشد باید همکاری کنیم تا به فروش رسیده و به تولید برسد تا هم بدهی بانک پرداخت شود و هم از راکد ماندن منابع جلوگیری شود.

    وی اضافه کرد: در فضای شفاف باید فعالیت‌های اقتصادی هم شفاف شود و بدانیم تملک واحدها برای طلب یک دارایی منجمد محسوب می‌شود که نمی‌تواند مشکلات ما را حل کند لذا واگذاری و فروش این منابع با لحاظ کردن 25 درصد مالکانه برای بانک‌ها باید در اولویت قرار گیرد.

    سیف گفت: در سال جاری رویکرد مهم ما آزادسازی اموالی است که قفل‌شده و قابل‌استفاده نیست و با کمک استانداران باید در این زمینه فعال شویم و این کار را از استان قزوین آغاز می‌کنیم.

    رئیس‌کل بانک مرکزی در قزوین اضافه کرد: خوشبختانه در استان قزوین نگاه علمی و کارشناسی به مسائل اقتصادی وجود دارد و اگر واقع بینانه حرکت کنیم هم بانک‌ها و هم مشتریان و هم تولیدکنندگان راضی می‌شوند.


    سیف در همایش تجلیل از فعالان اقتصاد مقاومتی در استان قزوین اظهار کرد: واقعیت این است که شرایط سال، نوسانات اقتصادی، بازار پرتلاطم و فضایی که سرمایه گذار جرأت سرمایه‌گذاری را نداشت به خوبی به یاد داریم.

    وی افزود: مقدمه اینکه سرمایه‌گذار بتواند سرمایه‌گذاری کند این است که افق تصمیم گیری خود را ببیند و بتواند در فضایی آرام، مطمئن و بدون تلاطم به فکر سرمایه‌گذاری باشد.

    سیف عنوان کرد: کشور ما نیاز به اشتغال و تولید دارد و با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در آن موجود است می‌تواند جاذبه بسیار بالایی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی داشته باشد.

    این مسئول تأکید کرد: جمهوری اسلامی می‌تواند بازار 400  میلیون نفری خاورمیانه را با ظرفیت‌های خوب خود در اختیار بگیرد و منابعی همچون منابع زیرزمینی سرشار، نیروی انسانی پراستعداد، جوان و همچنین تحصیل کرده ابزاری است که کشور را به یک رکن و قطب جاذب سرمایه گذاری تبدیل می‌کند.

    وی با بیان اینکه امروز به برجام ظلم شده است، تأکید کرد: اولین طلیعه این دستاورد بزرگ را می‌توانیم در رشد اقتصادی 11.6 درصدی که در 9 ماهه ابتدایی سال 1395 رخ داد ببینیم.

    رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: با برنامه غربی‌ها قرار بر این بود تا صادرات کشور رو به کاهش حرکت کرده و به روزی 200 هزار بشکه در روز برسد، اما امروز به برکت برجام دو برابر شده و وزیر نفت هم توانست جایگاه ایران در بازار نفت اوپک را نیز تثبیت کند.

    وی یکی دیگر ازدستاوردهای برجام را قرار گرفتن کشور در مسیر خروج از رکود دانست و عنوان کرد: رشد منفی اقتصادی در دو سال پیاپی رکود را به دنبال دارد و این رکود، خود تورم 40 درصدی را نیز به دنبال داشت.

    رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: علاج رکود تورمی با پیچیدگی‌های بسیار زیادی روبرو است و وقتی کشور دچار این مشکل می‌شود، دیگر سیاست‌های انبساطی مالی راه حل مناسبی نخواهد بود به همین دلیل ابتدا باید تورم را رفع و سپس به دنبال رفع رکود بود.

    وی سال 1395 را یک سال استثنائی برای کشور دانست و گفت: بعد از 26 سال، شاهد نرخ تک رقمی تورم در کشور بودیم و این کاهش تورم از سوی دیگر با رشد اقتصادی نیز همراه بود.

    سیف بیان کرد: یکی دیگر از مسائل التهاب آفرین، تلاطم‌هایی بود که در بازار ارز به‌وجود آمد و باعث نوسان شدید شد، اما دولت یازدهم با یک نگاه کارشناسی به مسائل اقتصاد کلان نگاه می‌کند.

    وی تأکید کرد: با دولت قرار گذاشته‌ایم که به سمتی حرکت نکنیم که برای رفع کسری بودجه به نظام بانکی نگاه کنیم و نظام بانکی را قله‌ای می‌دانیم که در اختیار تولید باید قرار بگیرد.

    رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه هدف ما این است که نظام بانکی به طور صد در صد در اختیار بخش تولید قرار بگیرد افزود: انباشت 4 دهه تکالیف و استفاده غیراصولی از نظام بانکی این نظام را دچار چالش کرده و امروز باید تلاش کنیم تا نظام بانکی تقویت شود و در خدمت نظام تولیدِ منتج به اشتغالزایی قرار بگیرد.

    وی گفت: قدرت اعطای تسهیلات در نظام بانکی به شدت تحلیل رفته و نظام بانکی با محدودیت اعطای تسهیلات به دلیل مشکلاتی همچون عطش دریافت تسهیلات با مشکل روبرو شده است.

    سیف عنوان کرد: دلیل اصلی این عطش دریافت تسهیلات، مدیریت ضعیف و همچنین انباشت سیاست‌های غلطی است که در دولت قبل در بانک مرکزی به نظام بانکی تحمیل شده است.

    وی با بیان اینکه ترازنامه نظام بانکی به دو قسمت دارایی جاری و دارایی منجمد تقسیم می شود، اضافه کرد: اگر درصد تراز دارایی منجمد بالا باشد نظام بانکی زمین‌گیر خواهد شد.

    رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: امروز نظام بانکی در این بخش دارای وضعیت قابل قبولی نیست و بخشی از این وضعیت بد نیز به واسطه حجم بالای معوقات بانکی است.

    وی با اشاره به اینکه 14.7 درصد مطالبات بانکی مرتبط با معوقات بوده است، گفت: امروز این رقم به 10 درصد رسیده و این یک دستاورد بزرگ محسوب می شود.

    سیف اظهار کرد: در سال گذشته و اخیراً  با حمایت رئیس‌جمهوری و تصویب مجلس سرمایه بانک‌های دولتی 2 و نیم برابر شد.

    وی افزود: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های تحریم در رابطه با نظام بانکی، قطع ارتباط نظام بانکی کشورمان با نظام بانکداری بین المللی و عقب ماندگی کشورمان از قوانین و به روزرسانی‌هایی بود که در این مدت در دنیا اتفاق افتاده بود.

    رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: برای آنکه فضای عقب ماندگی کشورمان کم شود و به روز شویم باید ساختارها و استانداردهای مالی و همچنین دستورالعمل‌های مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم در کشور پیاده می‌شد که امروز این کار نیز در حال انجام است.

    وی با بیان اینکه قطع ارتباط با نظام بانکی بین المللی ما را از سمت تجارت خارجی به سمت صرافی‌ها سوق می‌داد، اظهار کرد: امروز به واسطه برجام این روند معکوس شده است و این امر مبارکی است.

    سیف عنوان کرد: نگاه دولت یازدهم کار کارشناسی و دور شدن از شعارهایی است که منجر به اتلاف سرمایه می‌شود.

    وی همچنین با اشاره به اینکه در گذشته به افراد بی‌تجربه‌ای اجازه تأسیس مؤسسات قرض الحسنه داده می‌شد، گفت: انحلال 8 تعاونی ابلاغ شده و تا به امروز در رابطه با 7 مورد آن تعیین تکلیف شده است.

    رئیس کل بانک مرکزی در پایان با بیان اینکه اقتصادی مقاوم است که در برابر شوک‌ها و تکانه‌ها مقاومت کند، یادآور شد: شوک نفتی خیلی از کشورهای بزرگ دنیا را با بحران روبرو کرد، اما در این کشور با سیاست‌هایی که اتخاذ شد شاهد نوسانی نبودیم و این نشان اتخاذ یک سیاست صحیح است.

    برچسب ها