عصر خودرو

افت یک درصدی آیفکس در ۴ روز

عصر بازار- نماگر فرابورس ایران روز گذشته برای چهارمین روز متوالی به روند نزولی ادامه داد و افت ۹/ ۱ واحدی را تجربه کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی معاملات چهار روز کاری گذشته نماگر فرابورس حدود یک درصد از ارتفاع خود را از دست داده است.

افت یک درصدی آیفکس در ۴ روز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، پالایش نفت شیراز و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا بیشترین تاثیر منفی در محاسبه آیفکس را داشتند. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت‌های تولید برق عسلویه مپنا، تولید برق ماهتاب کهنوج و پالایش نفت لاوان با معاملات مثبت خود مانع از افت بیشتر شاخص این بازار شد. در نهایت نیز شاخص کل فرابورس با ریزش 2/ 0درصدی نسبت به روز یکشنبه در سطح 915 واحدی قرار گرفت.

    رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

    فرابورس ایران روز دو‌شنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود 7/ 1 میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت آتیه‌داده‌پرداز بیشترین حمایت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از 950 هزار سهم «اپرداز» به ارزش 2/ 2 میلیارد تومان از پرتفوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن «چکاپا» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش 401 میلیون تومان بود. در مقابل اما نماد معاملاتی بانک حکمت ایرانیان شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها را تجربه کرد. بر این اساس دیروز 5/ 1 میلیون سهم از نماد «حکمت» به ارزش 193 میلیون تومان از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقوقی منتقل شد. در این روز، معامله بیش از 201 میلیون ورقه سهام به ارزش افزون بر 89 میلیارد تومان در فرابورس ایران رقم خورد که 37 درصد از حجم و 27 درصد از ارزش کل معاملات در بازارهای اول و دوم دست‌به‌دست شد. بر این اساس در بازارهای اول و دوم نزدیک 76 میلیون سهم به ارزش افزون بر 24 میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این در حالی است که نمادهای «ذوب» بیشترین حجم معاملات را با دادوستد 26 میلیون سهمی به خود اختصاص داد. بیشترین ارزش معاملات نیز به میزان 5‌میلیارد تومان در اختیار نماد معاملاتی «اپرداز» قرار گرفت.

     

    آخرین تغییرات بازار اسناد خزانه اسلامی

    همچنین روز گذشته شاهد معامله 345 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در 307 نوبت معاملاتی به ارزش بیش از 32 میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی 91 تا 96 هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. دیروز معاملات «اخزا»ها در شرایطی دنبال شد که تمامی این نمادها به جز «اخزا7» با افت قیمتی به معاملات روزانه خود پایان دادند. بیشترین افت قیمت در این روز نیز به مرحله یازدهم اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا11» اختصاص پیدا کرد. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش اندک نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی نسبت به روز یکشنبه دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با رشد 3/ 0‌واحد درصدی نسبت به روز یکشنبه، 54/ 23 درصد قرار گرفت. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط هفته گذشته رشد 09/ 0 واحد درصدی و در مقایسه با میانگین ماه گذشته کاهش 32/ 0 واحد درصدی را تجربه کرده است.

    افزایش قیمت «تسه»‌ها با افزایش تقاضای مسکن

    روز گذشته در بازار اوراق تسهیلات مسکن بیشتر سررسیدها در محدوده مثبت نوسان کردند. بر این اساس فرابورس دوشنبه شاهد معامله 62 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود 6/ 4 میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود و «تسه»ها به نوسان در بازه 73‌تا 76 هزار تومان ادامه دادند. به نظر می‌رسد افزایش تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن در کنار افزایش سقف وام تسهیلات از طریق اوراق به 140 میلیون تومان برای زوج‌ها و 90 میلیون تومان برای وام انفرادی و همچنین مصوبه افزایش سقف وام نخبگان از سقف 100 میلیون تومانی به 160 میلیون تومان «تسه»ها را مورد حمایت قرار داده است. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با رشد 34/ 0 درصدی (نسبت به روز یکشنبه) مواجه شد و به 74 هزار و 695 تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت در میان این اوراق با افت 6/ 0 درصدی به «تسه9406» رسید و در مقابل سررسید اسفند 94 اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین رشد قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی وام از 4/ 21 درصد در هفته‌های ابتدایی اردیبهشت به 8/ 21 درصد افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید 15 میلیون و 20 هزار تومان صرف خرید این اوراق کنند.

    برچسب ها