عصر خودرو

نگاه تیم اقتصادی دولت به سوی خارجی‌هاست

عصر بازار- یک کارشناس ارشد اقتصادی با بیان اینکه بخش واقعی اقتصاد رشدی حدود ۱.۵ درصد داشته است، گفت: نگاه تیم اقتصادی دولت برون گرا و به امید سرمایه گذاری خارجی‌هاست.

نگاه تیم اقتصادی دولت به سوی خارجی‌هاست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، علی اکبر مهرابی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین  دستاوردهای دولت فعلی برجام بوده است، اظهارداشت: با این حال انتظاراتی که مسئولان از برجام داشتند، محقق نشد.

    این کارشناس ارشد اقتصادی  با اشاره به رشد اقتصادی بیش از 7 درصدی که مطرح می‌شود، عنوان کرد: حدود 6 درصد این رشد مربوط به نفت بوده و  در حقیقت تولید واقعی ما بین یک تا یک و نیم درصد افزایش یافته است.

    وی اضافه کرد: نقدینگی هم رشد بسیار بالایی دارد و این پول‌های سرگردان، برای اقتصاد کشور مشکل زا هستند؛  رکودی که الان شاهد آن هستیم هم حاصل این مجموعه است و هم حاصل این است که دولت تمام تمرکز خود را در کنار برجام بر کاهش تورم معطوف ساخته است.

    مهرابی با بیان اینکه در همه اقتصادهای مرسوم دنیا، رکود حاصل کاهش شدید تورم است، افزود: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، در تورمی که دولتی‌ها  محاسبه کرده‌اند اشکالاتی وجود دارد، به عنوان مثال اگر ما بخواهیم مسکن را با دیگر عوامل رکود جمع بزنیم هر طوری که محاسبه کنیم تورم بالا نمی‌رود برای اینکه مسکن منهای 16 درصد (اینگونه که گفته می‌شود) افت داشته است. 

    وی ادامه داد: بنابراین بنده نمی‌دانم شاخص‌هایی که الان دولت برای محاسبه تورم به کار می‌گیرد چه شاخص‌هایی هستند؟ اگر مسکن در هر مجموعه شاخصی وارد شود آن شاخص را پایین می‌آورد ولی عوامل دیگر از جمله  اجاره‌ها سال به سال افزایش پیدا می‌کند.

    مهرابی تصریح کرد: بنابراین می‌توانیم ادعا کنیم که تورم پایین آمده درحالی که در زندگی روزمره می بینیم که قیمت بسیاری از اجناس گران شده است و بنده نمی‌دانم این موارد جزو محاسبات دولت هست یا خیر.

    این کارشناس ارشد اقتصادی تاکید کرد: رشد اقتصادی با حجم تولید محاسبه می‌شود، ما در بحث نفت تولیدمان افزایش یافته، صادرات نیز انجام داده‌ایم اما صلاح مملکت ما نه این بوده و نه هست که رشد اقتصادی‌مان را فقط با نفت بسنجیم؛ منظور این نیست که رشد نفت امر نامطلوبی است، اما رشد اقتصادی که ناشی از رشد بخش واقعی اقتصاد، ناشی از رشد تولید و فعالیتهای مولد باشد، یک رشد مطلوب است که متاسفانه رشد اقتصادی ما از این جنس نبوده است. ما در این زمینه‌ها با رکود مواجه هستیم بسیاری از کارخانجات تولیدشان کاهش پیدا کرده است.

    مهرابی افزود: دو راه برای محاسبه رشد اقتصادی وجود دارد، یکی حجم و وزن کالاهایی است که تولید می‌شود یا تعداد آنها (کمی) و دوم معادل ریالی آنهاست. اگر معادل ریالی‌شان را بخواهیم حساب کنیم، افزایش حجم نقدینگی را هم در نظر بگیریم رشد کلاً بی معنا می‌شود.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وضعیت اقتصادی در صورت ادامه کار این دولت قابل پیش بینی نخواهد بود، گفت:  ممکن است دولت کارش را ادامه دهد و برنامه‌هایی که پیاده می‌کند سبب ایجاد تحرک و  رشد اقتصادی شود اما قطعاً به اهدافی که برای 1404 تعریف شده، نخواهیم رسید و این برنامه‌ها با حرکت‌های فعلی محقق نخواهند شد.  چراکه نگاه تیم اقتصادی دولت اساساً برون گراست نه درون گرا. در همه کشورها همیشه بازار داخلی مهمتر از بازار صادراتی است،اما مقامات دولتی بیشتر به امید سرمایه گذاری دیگران هستند، در مناظرات هم عنوان کردند که سرمایه خارجی باید بیاید، اما مشکل اینجاست که سرمایه خارجی نمی‌آید شرایط در همه جای دنیا الان بهم ریخته است، عنوان می‌کنند که گردشگر خارجی باید بیاید؛ این خیلی خوب است اما اگر نیاید تکلیف ما چیست؟ چکار باید بکنیم؟ ‌

    برچسب ها