عصر خودرو

قیمت خرید تضمینی دانه های روغنی دو برابر نرخ گندم تعیین شد

عصر بازار- مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در دولت یازدهم برای افزایش تولید دانه های روغنی و حمایت از تولید کنندگان این بخش، قیمت خرید تضمینی این محصول دو برابر قیمت گندم تعیین شد.

قیمت خرید تضمینی دانه های روغنی دو برابر نرخ گندم تعیین شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، 'علیرضا مهاجر' افزود: شرکت بازرگانی دولتی ایران نرخ خرید تضمینی هرکیلوگرم دانه روغنی را دو هزار و 783 هزارتومان تعیین کرد که این رقم دو برابر قیمت خرید تضمینی گندم است.
    وی با بیان این که ما بیشترین وابستگی دانه های روغنی را به خارج از کشور و کمترین ضریب امنیت غذایی را در این خصوص داریم اظهارداشت: در یک طرح 10 ساله یعنی افق 1404 مقرر شده با افزایش تولید دانه های روغنی 70 درصد نیاز به روغن خام و 60 درصد نیاز به کنجاله دام و طیور کشور را تامین کنیم.
    به گفته وی، این طرح از سال 94 پیش بینی و در سال 95 شروع شد.
    وی با بیان این که افزایش سطح زیرکشت دانه های روغنی تضمین کننده پایداری تولید گندم است افزود: اگر دانه های روغنی نداشته باشیم باز در خودکفایی گندم دچار مشکل خواهیم شد.
    ** اختصاص 25 درصد سطح زیرکشت غلات به کشت دانه های روغنی
    مهاجر افزود: برای پایداری تولید گندم کشور در طول برنامه 10 ساله بین 20 تا 25 درصد سطح زیرکشت غلات به کشت دانه های روغنی اختصاص می یابد.
    **جلوگیری از خروج چهار میلیارد دلاری ارز برای تامین دانه های روغنی
    به گفته مجری طرح دانه های روغنی؛ توسعه کشت دانه های روغنی می تواند از خروج چهار میلیارد دلار ارز به طور قطع جلوگیری کند.
    وی اضافه کرد: در سال 94 کمترین میزان تولید دانه های روغنی را طول 40 سال گذشته داشتیم در صورتی که ما در سال 86 به بالاترین حجم تولید در دانه های روغنی رسیده بودیم.
    وی تصریح کرد: در سال 95 بیش از 125 هزارتن دانه روغنی در سطح زیرکشت 125 هزار هکتار تولید شد.
    مهاجر پیش بینی کرد برای سال زراعی 96 - 97 تولید دانه های روغنی شامل کلزا، سویا، آفتابگردان، گلرنگ به 400 هزارتن برسد.
    وی درباره ضریب امنیت غذایی گفت: ضریب امنیت غذایی دانه های روغنی حدود 5 درصد بود که به طور قطع با اجرای طرح مذکور این ضریب به 12 درصد افزایش می یابد.

    ** افزایش سه برابری تولید کلزا نسبت به سال گذشته
    وی تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم به نظر می رسد در سال 96 نسبت به سال گذشته حداقل سه برابر تولید کلزا داشته باشیم که در مجموع تولیدات دانه های روغنی دو برابر خواهد شد.
    به گفته وی، در سال زراعی 96- 95 تولید کلزا 70 هزارتن در سطح زیرکشت 128 هزار هکتار بود که در نظرداریم سطح زیرکشت کلزا را سال زراعی 96 -97 به 300 هزارهکتار سطح افزایش دهیم که تولید ما به 200 هزارتن یعنی سه برابر تولید سال گذشته خواهد رسید.
    مجری طرح دانه های روغنی کابینه یازدهم با بیان این که توسعه کشت دانه های روغنی مورد تاکید مقام معظم رهبری است افزود: بنابراین علاوه بر حمایت های وزارت جهاد کشاورزی به کمک سایر دستگاه های ذیربط نیز نیاز داریم تا این هدف هرچه سریعتر محقق شود.
    ** تمرکز کشت دانه های روغنی در 5 استان کشور
    وی اضافه کرد: تمرکز توسعه اراضی کشت دانه های روغنی در استان های گلستان، خوزستان، اردبیل، فارس و مازندران را در دستور کار داریم و این مهم به تدریج در تمامی استان های کشور تعمیم داده خواهد شد.

     کارشناسان بخش کشاورزی براین باورند که کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می شود.

    برچسب ها