عصر خودرو

اوپکی‌ها باید بهبود شرایط زجر بکشند

عصر بازار- تحلیلگران می گویند،اگر اوپک می خواهد شرایط بازار را بهبود ببخشد،باید کاهش تولید خود در بازار را دو برابر کند.

اوپکی‌ها باید بهبود شرایط زجر بکشند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، شرایط امروز اوپک به گونه ای است که باید قبل از اجرای برنامه «ادامه کاهش تولید» برای تاثیر بر بازار راهکار ارائه کند؛ بررسی ها نشان می دهد اوپک نیاز دارد دو برابر بیشتر از میزانی که از ژانویه کاهش داد، این بار تولید خود را کاهش دهد تا قیمت ها  افزایش یابد؛ به عبارتی نیاز است 1.2 میلیون بشکه در روز تولید خود را کاهش دهد.

    برخی پیش بینی ها حکایت از کاهش تولید 300 هزار بشکه ای در روز دارد. اگر تولید اوپک به  31.92 میلیون بشکه در روز برسد، با در فرض درست بودن پیش بینی ها، تقاضا برای نفت کشورهای غیر اوپکی، سبب می شود که  بازار به ثبات برسد.

    اوپک در ماه آوریل 31.74 میلیون بشکه در روز تولید داشته و  اگر این روند تا شش ماه دیگر ادامه یابد،در نیمه دوم سال حدود 722 هزار بشکه در روز از تولید کاهش می یابد و این اتفاق موجب می شود که 120 میلیون بشکه در روز از ذخایر نفتی در نه ماه -که از آخر مارچ شروع می شود- کاهش یابد. اوپک در حال حاضر 276 میلیون بشکه در چهارماه اول سال اضافه تولید داشته و این اضافه تولید توسط کشورهای توسعه یافته اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به بازار عرضه شده است.

    توافق اوپکی ها بیش از پیش بینی تاثیرات خوبی بر بازار گذاشته است اما به همین ترتیب باید نقص های آن را بیشتر درنظر گرفت.

    از طرف دیگر ادامه کاهش در نیمه دوم سخت تر خواهد بود.کاهش مجدد تولید فداکاری های زیادی را با خود همراه دارد. مثلا صادرات را باید کم کنند و در عین حال تولید نفت را باید به شدت کاهش دهند. باید گفته شود با تمام این ریسک ها شاید این توافق برای بار دوم نتیجه ندهد.

    تولید آفریقای شمالی افزایش یافته به طوری که کشورهایی مانند لبنان و نجریه دوباره به روند تولید خود بازگشتند. گزارش ها نشان می دهد که اوپک نیاز دارد تولید خود را به 30.88 میلیون بشکه در روز کاهش دهد به عبارتی باید 900 هزار بشکه دیگر کاهش دهد.

    اگر اوپک می خواهد مازاد تولید در بازار را از بین ببرد، اعضای این کارتل باید کمی زجر بکشند.

     

    برچسب ها