عصر خودرو

راشاتودی:

نرخ بیکاری در اروپا بالاتر از آمارهای رسمی است

عصر بازار- در کشورهای اروپایی تعداد بیکاران و افرادی که با هدف افزایش ساعات کاری به دنبال شغل جدید هستند، بسیار بیشتر از آن است که در آمارهای رسمی گزارش می شود.

نرخ بیکاری در اروپا بالاتر از آمارهای رسمی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، طبق آخرین مطالعات انجام گرفته توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا، در کشورهای اروپایی تعداد بیکاران و افرادی که با هدف افزایش ساعات کاری به دنبال شغل جدید هستند، بسیار بیشتر از آن است که در آمارهای رسمی گزارش میشود.

    در گزارش‌های رسمی میزان بیکاری در کشورهای اروپایی، حدود 9.5 درصد گزارش میشود. اما نتایج تحقیقاتی که اخیرا توسط بانک مرکزی اروپا انجام گرفته نشان داد که میزان بیکاری در این کشورها در حدود 15 درصد است. علاوه بر این اگر افراد شاغلی که میزان ساعات کاری آن‌ها کافی نیست و همچنان به دنبال پیدا کردن شغل دیگری هستند را به این آمار اضافه کنیم، این آمار به 18 درصد نیز میرسد.

    در این معیار به دلیل آنکه افراد جویای کاری که کار مناسبی ندارند و یا میزان ساعات کاری کمی دارند، در نظر گرفته میشود، آمار بیکاری به طور گسترده تر محاسبه می‌شود. در کشورهای ایتالیا و فرانسه آمار بیکاری همچنان رو به افزایش است. ولی در کشورهایی همچون اسپانیا و بسیاری از دیگر کشورهای منطقه یورو، گرچه آمارها نشان از بهبود نسبی آمار بیکاری دارد، ولی همچنان میزان بیکاری به قدری بالاست که به سطح زمان پیش از بحران اقتصادی سال 2008 نرسیده است.

    آمارهای رسمی نشان میدهد که از زمان بحران مالی سال 2008 تاکنون، بیش از 5 میلیون شغل در کشورهای حوزه یورو ایجاد شده است؛ با اینحال بانک مرکزی اروپا کیفیت شغل‌های ایجاد شده را چندان مناسب ارزیابی نمیکند و همین مسئله موجب شده است در عمل بسیاری از افرادی که دارای شغل هستند نیز به دنبال شغل جدید و با کیفیت باشند.

    نتایج تحقیق جدید بانک مرکزی اروپا نشان میدهد که بسیاری از افراد به دلیل ناامیدی از پیدا کردن شغل، به مانند گذشته برای پیدا کردن شغل جدید در بازار کار تلاش نمی‌کنند؛ این مسئله نیز در عمل موجب میشود میزان افراد جویای کار کمتر از میزان واقعی نشان داده شود. علاوه بر این بسیاری از افرادی که در حال حاضر مشغول کار هستند، از کیفیت و میزان کار خود رضایت ندارند و تمایل دارند شغل دیگری را پیدا نمایند. در نظر نگرفتن این دو دسته از افراد در آمارهای رسمی، موجب شده است آمارهای رسمی که از بیکاری در کشورهای اروپایی گزارش می‌شود، کمتر از میزانی باشد که به طور واقعی در این کشورها وجود دارد.

    از طرف دیگر نرخ بالای بیکاری، عدم رضایت از شغل فعلی و یا کم بودن ساعات کاری فعلی، موجب میشود اعمال سیاست‌های تشویقی برای کارگران نیز تأثیر چندانی بر زندگی آن‌ها نداشته باشد. به عنوان نمونه چنانچه در چنین شرایطی سیاست افزایش حقوق و دستمزد کارگران از سوی دولت اجرایی شود، به دلیل نرخ بیکاری بالا، بخش زیادی از کارگران از این افزایش دستمزد بی بهره خواهند بود.

    در کشورهایی که میزان بیکاری، عدم رضایت از شغل فعلی و یا کمبودن ساعات کاری فعلی، در مجموع به حدود یک سوم نیروی کار کل کشور میرسد، چانه زنی بر روی دستمزدی که کارفرمایان به کارگران خود پرداخت می‌کنند، نه امکان پذیر است و نه میتواند تأثیری بسزا در تغییر وضعیت کارگران داشته باشد. به عنوان مثال تخمین زده شده که مجموع میزان بیکاری، عدم رضایت از شغل فعلی و یا کمبودن ساعات کاری فعلی، در کشور ایتالیا بیش از 30 درصد است.

    علاوه بر این بانک مرکزی اروپا در مورد افزایش میزان شغل‌های موقت و پاره وقت در کشورهای اروپایی هشدار داده و ابراز نگرانی کرده است. طبق آمارهای بانک مرکزی اروپا، از زمان بحران مالی سال 2008 تاکنون تعداد شغل‌های موقت و پاره وقت در کشورهای اروپایی 4 میلیون افزایش یافته است.

    طبق نتایج مطالعات اخیر این بانک، کارفرمایان کشورهای اروپایی ترجیح میدهند به جای پیشنهاد کارهای بیشتر و افزایش ساعات کاری کارگران فعلی خود، به استخدام نیروی کار جدید تحت قراردادهای موقت و یا به صورت پاره وقت اقدام نمایند؛ یکی از دلایل اصلی تمایل کارفرمایان به استخدام نیروی کار موقت و پاره وقت کمتر شدن هزینه آن‌ها در صورت عدم جذب نیروی کار دائمی است.

    برچسب ها