عصر خودرو

واگذاری مجدد کانال ۸۰ هزار واحدی

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با افت شاخص کل در پی تشدید فشار فروش سهامداران و احتیاط معامله‌گران در سه روز کاری مانده به انتخابات مواجه بود.

واگذاری مجدد کانال ۸۰ هزار واحدی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز شاخص کل با کاهش 179واحدی معادل 2/ 0 درصد مواجه شد تا مجددا مرز روانی 80هزار واحدی را رها کند. شاخص کل در پایان معاملات دیروز به رقم 79هزار و 963واحد رسید. نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تهران بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص کل را به جا گذاشت. این در حالی بود که نماد معاملاتی شرکت‌های ارتباطات سیار، پتروشیمی جم و فولاد خراسان با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل مانع رشد بیشتر این متغیر شدند. در بازار دیروز اکثر توجه‌ها به سمت انتخابات و تحولات آتی آن معطوف بود. ابقا یا تغییر دولت و همچنین ترکیب بازیگران اصلی صحنه آتی اقتصاد کشور و همچنین سیاست‌های آتی دولت در برابر متغیرهای کلان نظیر نرخ ارز، تورم و نرخ سود بانکی مواردی هستند که بازار در انتظار روشن شدن آنها پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. در این شرایط به نظر می‌رسد اکثر بازیگران بازار، تصمیم‌گیری‌های خود را به بعد از اعلام اولیه نتایج انتخابات معطوف کنند تا در شرایط روشن‌تری به تصمیم‌گیری بپردازند. از این رو انتظار می‌رود تا ابتدای هفته آینده شرایط بازار متعادل، کم حجم و ضعیف باشد. در بازار دیروز در گروه واسطه‌گری مالی مجموعه سرمایه‌گذاری ایران و مالکان جدید شرکت سرمایه‌گذاری نیرو، هیات‌مدیره جدید این شرکت را منصوب کرد.

    براساس این تصمیم عیسی حسین پناه، مدیر اسبق بورس‌های سازمان بورس و عضو غیر موظف هیات مدیره شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه را به‌عنوان عضو هیات مدیره و مدیر عامل این شرکت بورسی انتخاب کرده است. عیسی حسین‌پناه قبل از ورود به سازمان بورس مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا بود. مجتبی صمیمی، محمود رضا خواجه نصیری، سعید خرقانی و رضا زنگنه دیگر اعضای هیات مدیره این شرکت هستند، در همین حال شنیده‌ها حکایت از قصد مالکان شرکت برای تشکیل هلدینگ نیروگاهی در قالب سرمایه‌گذاری نیرو دارد. در گروه فلزی شرکت توکافولاد عرضه 15/ 6 درصد سهام حق تقدم استفاده نشده افزایش سرمایه اخیر این شرکت را در نرخ 200ریال به‌صورت عمده اعلام کرد. این عرضه 27اردیبهشت انجام خواهد شد.

    دیروز نمادهای قندی با اصلاح قیمتی مواجه بودند. در گروه غذایی، مارگارین پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه تقسیم سود نقدی 300 ریالی، مجمع فوق‌العاده تصویب افزایش سرمایه 133 درصدی (شامل 78درصد از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران، 55 درصدی از محل سود انباشته) و علاوه بر این افزایش سرمایه مذکور 67 درصد افزایش سرمایه دیگر (در اختیار هیات‌مدیره) با رشد 5 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت. در گروه ساختمانی دیروز سرمایه‌گذاری ساختمان در اطلاعیه‌ای خاطر‌نشان کرد به دلیل تقسیم سود سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین زیان 6 ماهه این شرکت از 209ریال به 158ریال کاهش یافته است. در گروه معدنی همچنان کارشناسان با نگرانی وضعیت بازار جهانی سنگ‌آهن را دنبال می‌کنند؛ در بازار جهانی همچنان بهای سنگ‌آهن در حال کاهش است. با اجتناب خریداران سنگ‌آهن چین از معامله باز هم قیمت این ماده اولیه پایین آمد. به گزارش «ایفنا» آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا 40 سنت افت داشت و 55/ 60 دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شد. قیمت قرارداد ژوئن نیز در بورس سنگاپور 1/ 1 دلار افت داشت و 4/ 60 دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شد. ضعف تقاضا بازار را راکد نگه داشته است و خریدارها منتظر روشن‌تر شدن روند بازار هستند.

    در گروه بانکی بانک دی سهامداران خود را برای انتخاب اعضای هیات مدیره فراخوانده است. در گروه حمل‌ونقل‌ شرکت آسیا سیر ارس در فرابورس درج شد. «حآسا» با سرمایه 80 میلیارد تومانی در گروه حمل و نقل انبارداری و ارتباطات و زیرگروه حمل و نقل از طریق خطوط راه آهن درج شده و آخرین اطلاعات مالی این شرکت آماده در سامانه کدال مربوط به سال مالی 94 است که سود هر سهم سال مالی اسفند 94 را مبلغ 9587 ریال اعلام کرده است. شرکت توکاریل با مالکیت 9/ 99 درصدی سهامدار عمده شرکت آسیا سیر ارس محسوب می‌شود. در گروه انفورماتیکی دیروز آسان پرداخت با اعلام زمان برگزاری مجمع سالانه در روز هفتم خرداد ماه و انتشار شایعه تقسیم 2هزار ریالی با رشد قیمت و تشکیل صف خرید شکننده‌ای مواجه بود. در گروه خودرویی آستان قدس رضوی در نظر دارد با عرضه 51/ 34 درصد از سهام موتورسازان تراکتور‌سازی ایران، از ترکیب سهامداری این شرکت بورسی خارج شود.‌ به این ترتیب سه‌شنبه 9 خرداد، 70 میلیون و 440 هزار سهم «خموتور» به قیمت پایه هر سهم 370 تومان به ارزش 26 میلیارد تومان روانه میز فروش می‌شود. صدرنشینی بازار روز یکشنبه با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای قند شیرین خراسان، ماشین‌سازی نیرو محرکه، گروه صنایع بهشهر ایران، سیمان هگمتان، پست بانک، مارگارین و گسترش صنایع و خدمات کشاورزی بود. در مقابل نمادهای قند مرودشت، سیمان غرب، قند اصفهان، پگاه آذربایجان غربی، لاستیکی سهند، کابل البرز و نیرو ترانس با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

    دیروز دو شرکت صنایع خاک چینی ایران و شرکت کشتیرانی آریا زمان برگزاری مجمع سالانه خود را اعلام کردند. مجمع عمومی «کخاک» ساعت 10 صبح روز یکشنبه، 7 خرداد ماه سال جاری در محل تهران، مجموعه فرهنگی و ورزشی و تفریحی تلاش، برگزار می‌شود. سهامداران «حاریا» نیز می‌توانند جهت شرکت در مجمع عمومی این شرکت که در ساعت 10 روز چهارشنبه، 3 خرداد ماه سال جاری در محل هتل لاله تهران برگزار می‌شود، گرد هم آیند. همچنین دیروز سرمایه‌گذاران برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق مشارکت کارکنان نفت، واحدهای صندوق کیان، پارند پایدار سپهر و اوراق صکوک سایپا بیشترین تقاضا را ثبت کردند. در مقابل سنگین‌ترین صفوف فروش در واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق مشارکت ملی نفت ایران، سهام سیمان بجنورد، اوراق مشارکت کارکنان نفت، اوراق صکوک بناگستر کرانه، واحدهای صندوق امین یکم و سهام کابل البرز شکل گرفت.

    در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف تحت تاثیر احتیاط معامله‌گران بود که در پایان آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 240میلیارد تومان و در فرابورس به 128میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها