عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه؛

تنها دارایی ارزان شده در کشور، سهام است

عصر بازار: بازار سهام با کمبود وجه نقد مواجه است و امروز کمتر از ۵۰ میلیارد تومان نقدینگی در بازار وجود دارد.

تنها دارایی ارزان شده در کشور، سهام است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه با بیان مطلب فوق،گفت: خیلی از شرکتها که از اتفاقات اخیر مثل کاهش نرخ نفت بهره بردند با کاهش 50 تا 60 درصدی مواجه شدند و حتی برخی سهم ها که خیلی بدبینانه به آنها نگاه می شود از نظر بنیادی در شرایط بدی قرار ندارند.

    وی با بیان اینکه دید بدبینانه ای در بازار حاکم شده است، گفت:ریشه همه این بدبینی ها به نبود نقدینگی بر می گردد. چرا که سود بانکی و انواع اوراق با نرخ های بالای 24 درصد بدون ریسک وجود دارد و نسبت به تورم 12 درصد سود حقیقی است.

    طحانی با بیان اینکه توافق قرن صورت گرفته و تا چند وقت دیگر قابل اجرا می شود، گفت: چشم انداز خیلی مثبت است، و تا حد قابل توجهی رفع ریسک سیستماتیک سیاسی صورت گرفته، اما بازار به این رخدادهای مهم عکس العملی نشان نداده و شادابی در بازار سرمایه و بخش تولید دیده نمی شود و رکود همچنان حاکم است.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بیشتر روی مفاهیم کار می شود و بیشتر اقتصاد سیاسی در جامعه حاکم شده است، گفت: فرمول ها و مولفه های اقتصادی با این شرایط کار نمی کنند به طوریکه تنها کالایی که در بازار ارزان شده، سهام است و کسی به این موضوع دقت نظر ندارد.

    وی توضیح داد: حتی محصولات در  بورس کالا  که با کاهش 40 درصدی روی تابلو می روند، ارزان به دست مصرف کننده نمی رسد چون واسطه ها با نرخ های بهره 25-30 درصدی محصولات را به دست مصرف کننده نهایی می رسانند در نتیجه قیمت تمام شده همان عدد قبلی در می آید.

    طحانی با تأکید بر این نکته که شرایط فعلی اقتصاد فقط به ضرر سرمایه گذارهای واقعی است، اظهار داشت: قشر متوسط جامعه که عمده سرمایه گذاران بورس بودند و در اقتصاد واقعی سرمایه گذاری کردند ضربه اصلی را از شرایط فعلی خوردند.

    وی درباره راه برون رفت از این شرایط گفت: تا زمانی که نرخ بهره بانکی درست نشود تشویق به آمدن در بازار سرمایه خیلی سخت است. حتی با وجود اینکه بر همگان مسلم است که قیمتها ارزان و حتی به تعبیری مفت است اما باید تکلیف  سرمایه گذار روشن شود.

    مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه با اشاره به نامه 4 وزیر به رییس جمهور گفت: این نامه به این معناست که وزیر اقتصاد که پیش از این روی موضوع تورم تأکید فراوان داشته به این نتیجه رسیده که موضوع رکود جدی تر از قبل است و به عبارتی زورآزمایی امروز عرصه اقتصاد ، خروج از بحران رکود است.

    وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه آینه تمام قد اقتصاد کشور است، اظهار داشت: اقتصاد کشور را نمی توان از بازار سرمایه جدا کرد چون وقتی بهترین های اقتصاد در چنین شرایطی قرار دارند طبیعتاً تکلیف صنایع کوچک و متوسط روشن است. بنابراین اقتصاد کشور به بازار سرمایه گره خورده است و برای نجات اقتصاد باید نگاه مسوولان به بورس باشد.

    طحانی خاطر نشان کرد: افراط و تفریط ،اصلی ترین مشکل اغلب دولت ها برای برون رفت از مشکلاتی است که معمولاً خودشان هم آنرا رقم می زنند بنابراین وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می شود اما وضعیت اشتغال و تولید نه تنها تغییری نکرده  بلکه شرایط از گذشته بدتر شده است لازم است به جای اصرار بر سیاست های انقباضی همچون کنترل نقدینگی و تورم راه حال هایی برای خروج از رکود به صورت واقعی انجام گیرد.

    وی با بیان اینکه در صحبت نمی توان ادعای خروج از رکود کرد، گفت: اینکه در تریبون ها صحبت از خروج از رکود شود اما در واقعیت اغلب صنایع خوابیده باشند، باعث سلب اعتماد سرمایه گذاران می شود چون آنها خروج از رکود را در عمل نمی بینند.

    به گفته طحانی بعد از گذشت دو سال و با وجود کنترل قابل توجه تورم همچنان کاهش سود بانکی با اما و اگر رو به رو است.

    وی در این باره افزود: همانقدر که در سیاست بین الملل هماهنگ و یک دست عمل شد و نتیجه مطلوب به دست آمد، اقتصاد کشور نیز نیاز به یک هم اندیشی و همراهی جمعی از سوی هیأت دولت و شخص رییس جمهور دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها