عصر خودرو

پاییز آینده در کولالامپور برگزار می شود؛

نشست شورای مجمع عمومی سالانه IFSB

عصر بازار- مجمع عمومی سالانه IFSB ( شورای عالی هیات خدمات مالی اسلامی) و نشست شورا با حضور هیاتی از سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در مالزی برگزار شد.

نشست شورای مجمع عمومی سالانه IFSB
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، در مجمع عمومی سالانه IFSB و نشست شورای آن اهداف و افق های نوین پیش روی بازار پول و سرمایه بررسی شد.

    در حاشیه این مجمع، طی جلسه ای اصلاح مقررات و پیشرفت‌های کنونی و اقدامات آینده با هدف چگونگی اجرا و تطابق با استانداردهای کلیدی محتاطانه توسط نهادهای ناظر و قانونگذار (RSAs) مورد بررسی قرار گرفت و در خصوص چالش‌های عمده از جمله ظرفیت سازی بحث و گفتگو شد.

    توسعه بازارهای پولی اسلامی با محور افزایش نقدینگی و چالش‌ها همگون سازی و نیز انتشاد اوراق بهادار داخلی و برون مرزی از دیگر مسائل مجمع سالیانه IFSB بود. این مسائل در جلسه ای مورد نقد و بررسی قرار گرفت. هدف از این جلسه، بحث گفتگو در مورد موقعیت کنونی بازار صکوک، موقعیت کنونی اقتصاد و پویایی شناسی (دینامیک) بازار بود.

    همچنین موضوع شناسایی افق‌های جدید و چالش‌های ساختاری بازار پول و سرمایه کشور های اسلامی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. یکی از مهمترین محور های این نشست شناسایی ظرفیت مالی اسلامی در شرکت‌های دانش بنیان و کوچک و متوسط بود.

    در پنلی چگونگی آینده صنعت مالی اسلامی بررسی شد. فرصت‌های رشد مالی اسلامی در آینده مطرح شد وهدف ازآن پاسخ به این سوال بود که آیا شکل کنونی این صنعت با وجود چالش‌های ساختاری و مقرراتی، به صورت بهینه است؟ در این پنل، آینده 5 ساله صنعت خدمات مالی اسلامی و چگونگی رسیدن به آن ترسیم شد. همچنین پیش نیاز ظرفیت سازی و منابع انسانی در این راستا چه خواهد بود نیز مورد گفتگو بین پنلیست‌ها قرار گرفت.

    در روز دوم این نشست سخنرانی عمومی IFSB در مورد سیاست و ثبات مالی بر گزار شد و دو موضوع مهم پذیرش جهانی چارچوب بازل و افزایش سرمایه برای اوراق دولتی در زمان نکول بررسی شد.

    در نهایت در روز سوم مواردی به به تصویب مجمع رسید. پس از بحث فراوان، فرآیند انتخاب دبیرکل جدید به تایید اعضا رسید. کمیته مذاکره و انتخاب متشکل از 6 عضو این مهم را بر عهده خواهند داشت.

    به پیشنهاد جاسم احمد و رای مثبت اعضا، زاهدالرحمن خوخر، نایب رییس IFSB، تا تعیین جانشین دبیرکل IFSB موقتا بعنوان دبیرکل آن نهاد انتخاب شد.

    همچنین بندر محمد حجار، رییس IDB موافقت خود را برای پرداخت وجه ثابت سالانه و به مدت 5 سال به صندوق وقف IFSB اعلام کرد. از اینرو IFSB برای تغییر دبیرکل، نیازی به درخواست کمک مازاد نمی‌بیند.

    همچنین یادآور می‌شود مقرر شد حسابرس معتمد IFSB پس از سه سال، تغییر یابد.

    نهایتا، شورا از بانک‌های مرکزی ایران و مالزی برای برگزاری این نشست تشکر کرد. همچنین نشست آینده شورا به میزبانی بانک مرکزی ایران آذر ماه در کوالالامپور برگزار خواهد شد. پیش نویس این نشست برای تایید نهایی تا تاریخ 25 اردیبهشت در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

    برچسب ها