عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران خبر داد:

سه صندوق کالایی در راه ورود به بازار

توسعه بازار مشتقه با راه اندازی سامانه مجازی

عصر بازار- بورس کالا در حال بررسی تقاضای راه اندازی دو صندوق کالایی طلا و یک صندوق کالایی زعفران است.

سه صندوق کالایی در راه ورود به بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به راه اندازی سامانه آموزشی بازار مشتقه گفت: برای توسعه بازار مشتقه نیاز به آموزش عملیاتی این بازار به علاقه مندان بود.

    وی با اشاره به اینکه برای آشنایی با بازار مشتقه همیشه به طور شفاهی نحوه معامله در این بازار را تشریح می کردیم و آموزش ها در خصوص این بازار کاملا تئوریک بود، اظهار داشت: این شرایط باعث شد به سمت راه اندازی سامانه ای حرکت کنیم تا علاقه مندان به این بازار در فضای مجازی اقدام به معامله کنند و آموزش به نحوه عملیاتی انجام شود.

    وی ادامه داد: با راه اندازی این سامانه افراد می توانند وارد این سامانه شوند تا در قالب فضای مجازی موقعیت بگیرند، خرید و فروش کنند و نهایتاً سود و زیان خودشان را در عالم مجازی تجربه کنند.

    وی با اشاره به اینکه عملکرد این سامانه شبیه irvex است، گفت: در حال حاضر این سامانه بر روی فیوچرز طلا معاملات مجازی انجام می دهد اما در سایر حوزه ها نیز شرایط معامله به همین روال است.

    مدیرعامل بورس کالا با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی تلاش های زیادی در حال انجام است که محصولات کشاورزی وارد بازار مشتقه شود، گفت: یکی از دلایل عدم موفقیت در این حوزه نبود آموزش برای بازار مشتقه تا پیش از این بود؛ چراکه سرمایه گذار برای آشنایی با این بازار مجبور بود در فضای واقعی وارد شود و امکان داشت متضرر شود اما در فضای مجازی چنین مشکلاتی وجود ندارد.

    سلطانی نژاد با اشاره به اینکه این سامانه در همان ابتدای راه اندازی با استقبال خوبی مواجه شد، افزود: در همان روزهای اول نزدیک به 300 نفر در این سامانه ثبت نام کردند و مسابقه بین آنها آغاز شد و به سه نفر برنده نیز جوایزی اهدا شد.

    وی راه اندازی این سامانه را برای توسعه بازار مشتقه بسیار مفید دانست و افزود: در شرایط جدید معرفی بازار مشتقه به صورت عملیاتی تسهیل شده است و در عمل می توان در فضاهایی مثل دانشگاه یا وزارت جهاد کشاورزی می توان عملیات روی کالاها انجام داد و نتایج را نشان داد.

    مدیرعامل بورس کالای ایران به وضعیت بازار مشتقه سکه نیز اشاره کرد و افزود: بازار آتی سکه با ورود سرمایه گذاران جدید به بازار مشتقه بسیار رونق گرفته است و با راه اندازی آپشن سکه پازل این بازار تقریبا کامل شده است.

    وی به بازار نقد سکه در قالب گواهی سپرده اشاره کرد و گفت: در بازار نقد با وجود گواهی سپرده سکه، از آنجایی که کالا در خزانه توسط کارشناس بانک نگهداری می شود امکان جعل به صفر می رسد و سرمایه گذار می تواند گواهی یا سند سکه را مورد معامله قرار دهد.

    سلطانی نژاد با اشاره به اینکه بازار آتی سکه عمر بیشتری نسبت به سایر بازارهای این کالا دارد، افزود: بازار آتی بسیار فعال است و آپشن این کالا هم راه اندازی شده است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و ظرف چند ماه ابتدایی این بازار بیش از 50 میلیارد تومان معاملات در این بازار انجام شد که انتظار چنین اقبالی در بازار وجود نداشت.

    مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه در شرایط فعلی زمان ورود نهادهایی همچون صندوق های کالایی طلا به این بازار است، ادامه داد: این صندوق ها باید معاملات الگوریتمی بر روی این کالا را طراحی کنند.

    وی ارزش معاملات بازار مشتقه سکه را در سال گذشته بالغ بر 390 هزار میلیارد ریال دانست و گفت: این رقم در کل تاریخ بورس کالای ایران بی سابقه است .

    سلطانی نژاد در ادامه برنامه توسعه بازار مشتقه را بازار مبتنی بر کالا دانست و افزود: برای توسعه این بازار برای ورود محصولات کشاورزی ذرت، جو، زعفران و پسته که مزیت نسبی در آنها وجود دارد، برنامه ریزی شده است.

    وی همچنین با اشاره به اینکه سنگ آهن را به زودی در بازار کالا خواهیم داشت، اظهار داشت: توسعه بازار صادراتی سنگ آهن به موجب ماده 37 دستورالعمل پذیرش، ماده دو بند الف ماده 32 قانون برنامه ششم اجرایی خواهد شد که می گوید: تنظیم گر بازار مثل شرکت بازرگانی دولتی و نهادهای دیگر می می توانند از ابزارهای مالی مثل: فیوچرز، آپشن، فوروارد برای تنظیم بازار استفاده کنند این اجازه به آنها داده شده است از این ابزار استفاده کنیم.

    وی در ادامه درخصوص ساز و کار صندوق های کالایی گفت: این صندوق ها می توانند یونیت هایشان را به مردم بفروشند افرادی که مدیریت این صندوق ها را بر عهده دارند، افرادی هستند که در تجارت زعفران یا تجارت طلا یا هر کالایی که می خواهند روی آن صندوق کالایی داشته باشد، حرفه ای هستند.

    این مقام مسوول با اشاره به اینکه چنین صندوق هایی ریسک سرمایه گذاری کالایی را کاهش می دهند، گفت: ممکن است فرد با خرید مستقیم سکه یا طلا و بدون تحلیل نوسان های قیمتی این کالاها متضرر شود اما چنین صندوق هایی با وجود مدیران حرفه ای، ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهند.

    مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه این صندوق ها در هر کالایی که بازار نقد و گواهی سپرده آنها وجود داشته باشد، امکان سرمایه گذاری دارند، اظهار داشت: زمینه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری اوراق بهادار است و هر جا که امکان تبدیل کالا به اوراق بهادار وجود داشته باشد صندوق ها می توانند ورود پیدا کنند.

    وی ادامه داد: تا امروز زمینه حضور این صندوق ها وجود نداشته است اما با راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران اواخر سال گذشته و گواهی سپرده پسته و گواهی سپرده سکه طلا که پایان سال 94 راه اندازی شد، در حال حاضر زمینه فعالیت این صندوق ها وجود دارد.

    سلطانی نژاد با اشاره به اینکه چند تامین سرمایه در تلاش برای راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر کالا هستند، گفت: اما در حال حاضر تقاضای دو صندوق طلا و یک صندوق زعفران در بورس کالا وجود دارد که در حال بررسی است.

    برچسب ها