عصر خودرو

روزهای خوب بازار سرمایه در راه است

عصر بازار- مجامع بیشتر شرکت‌های بورسی در خرداد و تیرماه برگزار می‌شود و بعضی از این شرکت‌ها سود تقسیم می‌کنند و به‌طور حتم این اقدام در شاخص بورس اثرگذار است.

روزهای خوب بازار سرمایه در راه است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، سید حسین سلیمی، نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در یادداشت خود در اتاق تهران نوشت: بازار سرمایه هفته پیش روند رشد را طی کرد و شاخص کل به کانال 80 هزار واحد رسید. بعضی از کارشناسان این صعود بورس را به هیجانات انتخابات ربط می‌دهد اما به نظر من، این رشد هیچ ربطی به انتخابات ندارد. هرچند مسائل سیاسی در همه جای دنیا از شاخص‌های اثرگذار بر بازارها عنوان می‌شود اما در این مورد خاص، عوامل دیگری باعث رشد شاخص کل شده است.

    بازار سرمایه پانزده روز در فروردین‌ماه تعطیل بود. بعضی تابلوها و نمادها بسته بود. حالا این نمادها بازشده است و حجم عملیات روزانه هم به 200 تا 400 میلیارد تومان رسیده است. این حجم نشان می‌دهد که بازار روند مثبتی را در پیش‌گرفته است و اثرات آن در هفته گذشته در شاخص کل نمایان شد. این روندی است که در تمام اردیبهشت‌ها تکرار می‌شود و به نظر نمی‌رسد انتخابات در بروز آن نقش مهمی ایفا کرده باشد.

    شواهد نشان می‌دهد که این روند مثبت در خردادماه ادامه پیدا کند. مجامع بیشتر شرکت‌های بورسی در خرداد و تیرماه برگزار می‌شود و بعضی از این شرکت‌ها سود تقسیم می‌کنند و به‌طور حتم این اقدام در شاخص بورس اثرگذار است. با مشخص شدن بازدهی‌ها و انجام حسابرسی‌ها و اعلام نتیجه آن، بازار سرمایه واکنش‌های مثبتی خواهد داشت. این مسئله خودبه‌خود تأثیر مثبتی در شاخص کل خواهد داشت.

    شاخص کل سابق بر این تا کانال 92 هزار واحد هم پیش رفت اما به دلیل تحریم‌ها افت کرد. بعد از لغو تحریم‌ها و امضای برجام دوباره بازار سرمایه روی خوش نشان داد و رشد را از کانال 76 هزار واحد شروع کردیم. به‌مجرد امضای برجام روند مثبت رشد آغاز شد و درنهایت در هفته گذشته به کانال 80 هزار واحد رسیدیم.

    در سراسر جهان آنچه بر بازار سرمایه اثر می‌گذارد نتیجه انتخابات است. در آمریکا و فرانسه که اخیراً انتخابات ریاست جمهوری برگزار کردند، شاهد نوسان در بازارها بودیم. در فرانسه پس از انتخاب امانوئل مکرون، ضریب تبدیل یورو به دلار به دلیل پیشنهادات و اظهارنظرهای اقتصادی او، از 06/1 به 09/1 رسید. این در حالی است که هنوز برنامه‌های رئیس‌جمهور جدید فرانسه اعمال نشده و تنها اعلام‌شده است اما بازار به همین هم واکنش نشان داد. بازار سرمایه ایران هم در این زمینه مستثنا نیست. به‌هرحال نمی‌توان انتخابات ریاست جمهوری را بی‌تأثیر بر بورس دانست اما نمی‌توان گفت تأثیری به‌اندازه رشد دو هزار واحدی و 900 واحدی بر بازار سرمایه دارد. بااین‌وجود می‌توان رشد 5 تا 10درصدی شاخص کل را سیاسی دانست.

    اینکه به‌واقع رشد شاخص کل در ادامه یعنی در خرداد و تیرماه با برگزاری مجامع شرکت‌ها و تقسیم سود مثبت می‌شود یا نه، بستگی به نتیجه انتخابات دارد. نامزدها در دوره تبلیغات انتخابات در مورد اقتصاد اظهارنظر کردند یا وعده افزایش یارانه را دادند. این در حالی است که بودجه سال آینده کشور تصویب‌شده است و ارقام لازم برای عمل به این وعده‌ها در آن دیده نشده است. باید دید کدام نامزد رئیس‌جمهور می‌شود و از چه منابعی برای افزایش یارانه استفاده می‌کند.

    برچسب ها