عصر خودرو

شیب تند افت قیمت فولاد

عصر بازار- بازار محصولات فولادی در هفته گذشته نیز نزولی بود به‌طوری‌که در بازارهای بیلت، مقاطع و ورق شاهد افت قیمت این کالاها در بازار بودیم.

شیب تند افت قیمت فولاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مرکز خدمات فولاد ایران، قیمت بیلت سایز(عرضی) 150 میلی‌متر 1370 تا 1380 تومان و سایز 125 میلی‌متر 1340 تا 1350 تومان در ابتدای هفته پیشنهاد شد اما قیمت سایز 150 میلی‌متر به 1330 تا 1360 تومان و سایز 125 میلی‌متر به 1330 تا 1340 تومان افت کرد. به‌طور میانگین قیمت تمام سایزهای بیلت در طول هفته گذشته بطور متوسط 15 تا 20 تومان در هر کیلو کاهش داشت.

    سقوط قیمت مقاطع و رکود بازار آنها تقاضای بیلت را به حداقل خود رسانده است. از طرف دیگر کاهش قیمت شمش در بازارهای جهانی این انتظار را به وجود آورده که قیمت در ایران هم باید کاهش یابد، چرا‌که با افت قیمت در بازار جهانی تقاضای صادرات کاهش می‌یابد. هفته گذشته شایعاتی در بازار پخش شد مبنی بر اینکه یکی از کارخانه‌های بزرگ قصد دارد قیمت شمش را در بورس کاهش دهد. مجموعه این عوامل باعث شد که خریداران شمش از بازار عقب بنشینند. از طرف دیگر حواله‌هایی که طلبکاران کارخانه‌های تولیدکننده شمش در سال گذشته گرفته‌اند، در طول هفته گذشته به بازار عرضه شد. در حال حاضر قیمت پیشنهادی این کالاها پایین‌تر از قیمتی است که به‌طور رسمی از طرف کارخانه‌های بزرگ پیشنهاد می‌شود. با توجه به مجموعه این عوامل پیش‌بینی می‌شود روند نزولی قیمت ادامه یابد. در صورت کاهش قیمت شمش در بورس کالا افت قیمت می‌تواند تا 50 تومان در هر کیلو هم باشد؛ در غیر این صورت با توجه به ثبات قیمت آهن اسفنجی که ماده اولیه شمش است نوسان قیمت در حد هفته گذشته خواهد بود.

     

    مقاطع در بازار ایران

    قیمت مقاطع نیز در بازار ایران مثل هفته‌های قبل روند نزولی داشت و علت اصلی این روند نزولی توقف تقاضا بود، به‌طوری‌که سطح عمومی قیمت‌ها بین 30 تا 40 تومان کاهش یافت. در این میان تنها ذوب آهن که در مقابل روند بازار مقاومت می‌کرد کمترین میزان افت قیمت را تجربه کرد. روز شنبه میانگین قیمت میلگرد‌های سایز 14 تا 25 در اصفهان 1610 تومان بود که تا پایان هفته به 1590 تومان رسید. میانگین قیمت تیرآهن 14 تا 18 در اصفهان هم اوایل هفته 1890 تومان بود که تا پایان هفته به 1880 تومان تنزل کرد. از روز سه‌شنبه به بعد تلاش‌هایی صورت می‌گرفت تا قیمت تیرآهن ثابت بماند؛ باوجود مقاومت ذوب‌آهن افت تقاضا قدرت بیشتری داشت.

    قیمت نبشی و ناودانی برای سایزهای ریز ابتدای هفته تا کیلویی 50 تومان هم پایین آمد ولی کارخانه‌ها بعد از آن در مقابل افت قیمت مقاومت کردند. با توجه به روند نزولی قیمت شمش طبعا‌ قیمت مقاطع هم باید در طول هفته آینده رو به کاهش باشد ضمن آنکه هفته آینده هفته آخر ماه است و اوج مبارزات انتخاباتی. به همین دلیل تقاضایی در بازار نخواهد بود. فضای بازار مقاطع شدیدا تحت تاثیر مسائل سیاسی است. بیم و امیدهای تداوم دولت جدید یا روی کار آمدن دولتی با رویکرد‌های متفاوت همه دست اندرکاران را به حالت صبر و انتظار در‌آورده است. این پدیده به‌خصوص در بین تجار بسیار قوی است و همین موضوع باعث شده تا سرمایه‌گذاری روی خرید مقاطع با پیش‌بینی منفی روبه‌رو‌ باشد.

    چشم‌انداز بازار مقاطع برای اکثر دست‌اندرکاران مثبت نیست به‌خصوص آنکه قیمت در بازار جهانی کاهش یافته و سهم صادرات در تولید مقاطع و مواد اولیه به‌صورت چشمگیری در تجارت فولاد به بازارهای جهانی وصل شده است. از این به بعد هر نوسانی روی قیمت‌های فولاد در بازار جهانی به بازار داخلی منعکس خواهد شد؛ حتی اگر با روی کارآمدن دولت جدید در ایران تقاضا بهبود یابد باز هم تاثیر نوسانات خارجی در بازار ایران وجود خواهد داشت.

    بسیاری از دست‌اندرکاران اعتقاد دارند که ادامه کار دولت فعلی برای یک دوره چهار‌ساله می‌تواند به معنای تداوم رکود باشد، چرا‌که این دولت در حال اصلاح ساختارهای اقتصادی به‌خصوص در بخش مالیاتی است. اما رقبای این دولت هم در برنامه‌هایشان همین روش را دنبال خواهند کرد. به عقیده آنها وزارت امور اقتصادی و دارایی به بعضی پرونده سال‌های 92 تا 94 مجددا رسیدگی می‌کند. این روند به شدت انگیزه تجارت را از بین برده است، چرا‌که همراه با شفاف‌سازی نیست. از طرفی دیگر صحبت‌های اقتصاددان‌ها در ماه‌های گذشته نسبت به شرایط بانک‌ها و احتمال ادغام بعضی از بانک‌ها بر ابهام سرمایه‌گذاری افزوده است.

     

    ورق در بازار ایران

    قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلی‌متر روز شنبه در انزلی 2170 تومان و در بندر امام خمینی 2150 تومان اعلام ‌شد در حالی‌که تقاضای آن بسیار ضعیف بود. روز چهارشنبه قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلی‌متر در انزلی به 2140 تومان و در بندر امام‌خمینی به 2120 تومان رسید. قیمت ورق ضخامت 2 میلی‌متر در هفته گذشته با حدود 30 دلار کاهش به 430 دلار تحویل انزلی کاهش یافت که همین موضوع باعث روند نزولی در بازار ایران شد. قیمت ورق‌های گرم محصول مبارکه نیز با ضخامت‌های 5/ 2 تا 15 میلی‌متر روز شنبه به‌طور متوسط 2190 تومان اعلام می‌شد در حالی‌که روز چهارشنبه به 2140 تومان رسید.

    ورق‌های گرم محصول کارخانه اکسین ضخامت 15 تا 40 میلی‌متر به‌طور میانگین 2260 تومان قیمت داشت که در پایان هفته به 2230 تومان کاهش یافت. بیشترین کاهش برای ورق‌های 20، 25 و 30 میلی‌متر بود، در حالی‌که ضخامت 40 میلی‌متر با کمبود روبه‌رو است و به همین علت قیمت آن ثبات داشت. ورق‌های کاویان ضخامت‌های 8 تا 40 میلی‌متر با عرض‌های مختلف به‌طور میانگین روز شنبه 2230 تومان معامله می‌شد اما روز چهارشنبه به 2200 تومان رسید. اکثر دست اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند که این روند ادامه یابد. البته در مورد محصولات اکسین قضاوت‌ها بسیار با احتیاط است چون سیاست عرضه این کارخانه غیر‌قابل پیش‌بینی است. علت اینکه روند قیمت‌ها نزولی پیش‌بینی می‌شود این است که قیمت در بازار جهانی در حال کاهش است. با در پیش بودن ماه مبارک رمضان و افت تقاضا در بازارهای جهانی این روند ادامه خواهد یافت در حالی‌که به‌طور فصلی در بازار ایران هم کاهش تقاضا بسیار محسوس خواهد بود. فارغ از روند جهانی، تقاضا در بازار ایران به حداقل خود رسیده است و همین امر به کاهش قیمت کمک می‌کند. روند نزولی قیمت در بازار جهانی به افزایش عرضه در بازار داخلی کمک خواهد کرد. در شرایطی که تقاضا بسیار ضعیف شده است طبعا روند نزولی قیمت ادامه خواهد یافت.

    ورق سرد با بازار بسیار راکدی روبه‌رو‌ بود. قیمت بعضی از اقلام از همان روز شنبه روند نزولی به خود گرفت و این روند با شیب آرام تا پایان هفته ادامه یافت. قیمت ورق سرد محصول سی‌آی‌اس تحویل انزلی با حدود 30 دلار کاهش به 510 دلار هر تن رسیده است. باوجود آنکه واردات این کالا روند نزولی داشته است اما عرضه محصولات مبارکه در بازار بسیار چشمگیرتر از سال گذشته است. این امر به معنای آن نیست که تنها مبارکه عرضه خود را بالا برده بلکه کاهش تقاضا باعث شده فاصله بین عرضه و تقاضا بیشتر شود. بالطبع روند نزولی قیمت ادامه خواهد داشت مگر آنکه مبارکه با افزایش صادرات خود حجم کالای تزریق شده به بازار را محدود کند که این کار هم به دو ماه زمان نیاز دارد. ورق گالوانیزه از روز شنبه روند نزولی داشت و تا پایان هفته به‌طور میانگین 40 تومان هر کیلو پایین آمد. محدودیت عرضه این کالا باعث شده تا بعضی از اقلام ورق گالوانیزه پتانسیل افزایش قیمت برای هفته آینده داشته باشد ولی به‌طور کلی مثل دیگر اقلام فولاد قیمت‌ها رو‌به پایین است.

     

    برچسب ها