عصر خودرو

نوسان شاخص سهام به صفر نزدیک شد

پیام هیجان صفر در سه بازار

عصر بازار- بازارهای داخلی نخستین روز هفته را در فضایی آرام سپری کردند؛ به‌طوری‌که دلار در فضایی کم‌تقاضا، افت ۴ تومانی را تجربه کرد. سکه با کاهش اندک هزار تومانی مواجه شد و شاخص بورس تقریبا بدون تغییر باقی ماند. این در حالی بود که روزهای پایانی هفته گذشته، برخی با نیت سفته‌بازی در بازارها فعالیت‌هایی در جهت رشد قیمت‌ها انجام داده بودند.

پیام هیجان صفر در سه بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به نظر می‌رسد پس از برگزاری آخرین مناظره انتخاباتی، آنچه معامله‌گران از آینده انتخابات انتظار دارند، عدم ایجاد شوک ناگهانی و حرکت بازارها بر مدار آرامش است.

    شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز گذشته با رشد 15 واحدی در کانال 80 هزار واحد باقی ماند. این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن باز هم با افت مواجه شد و بیش از 3/ 0 درصد از ارتفاع خود را از دست داد. ضمنا ارزش معاملات بورس نیز در روز گذشته به شدت نگران‌کننده بود. از ابتدای سال جاری تاکنون، به جز در روزهای نیمه‌تعطیل ابتدای سال، این کمترین ارزش روزانه معاملاتی است که در بورس تهران رقم می‌خورد. بر این اساس روز گذشته ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی به زحمت به 113 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که میانگین ارزش روزانه معاملات خرد در بورس از ابتدای سال تا کنون 167 میلیارد تومان بوده است. به نظر می‌رسد رشد بی‌رویه قیمت‌های سهام در هفته‌های ابتدایی سال از یکسو و از سوی دیگر کاهش ریسک‌پذیری بورس‌بازان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، باعث رکود فعلی بازار سهام شده است.

    اوج‌گیری احتیاط در بازار سهام

    معاملات سهام در بورس تهران، روز گذشته در حالی ادامه یافت که تقریبا دیگر مهلتی تا انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران باقی نمانده است. به نظر می‌رسد آخرین مناظره زنده تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی باعث شد هیجان در بورس تهران به شدت کاهش یابد. پیشتر در گزارش‌های «دنیای اقتصاد» اشاره شده بود که تداوم حاکمیت دولت فعلی به زعم فعالان بورس، می‌تواند برای آینده بازار سهام بهتر باشد. حالا چنین به نظر می‌رسد که شانس دولت فعلی برای ادامه حیات در دوره آتی بیشتر شده است. پیش‌فرض آن است که چنانچه دولت فعلی در دوره بعدی نیز انتخاب شود، سیاست‌های اقتصادی خود را ادامه خواهد داد. بنابراین می‌توان ادعا کرد که اتفاق غیرمترقبه‌ای در انتظار بورس تهران نخواهد بود. نکته دیگر اینکه چنانچه شانس دولت فعلی را برای انتخاب مجدد بالاتر بدانیم، بخشی از هیجان بورس ناشی از افزایش ریسک برجام، افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش نرخ تورم نیز مرتفع شده است.بنابراین رفته‌رفته رفتار بورس تهران نیز به سمت عادی‌سازی و خروج از هیجان پیش خواهد رفت. اما از آنجا که هنوز آینده انتخابات به‌طور کامل روشن نشده است، طبیعی است که فعالان بورس تا حدودی احتیاط را چاشنی تحلیل‌های خود کنند. به ویژه آنکه اغلب قیمت‌ها در بورس تهران (خصوصا قیمت‌ سهام شرکت‌های کوچک‌تر) در محدوده بالایی قرار گرفته است. شاخص کل هم‌وزن در ابتدای سال جاری از محدوده 15 هزار و 700 واحدی کار خود را آغاز کرد. روند صعودی این شاخص از همان موقع آغاز شد و در تاریخ 13 اردیبهشت، شاخص کل هم‌وزن به عدد 17 هزار و 700 واحد رسید. به عبارت دقیق‌تر بازدهی متوسط تجربه شده از سوی بورس‌بازان از ابتدای سال جاری تا 13 اردیبهشت تقریبا 13 درصد بود. هیچ دلیل بنیادینی چنین رشدی را توجیه نمی‌کند. حالا بازدهی شاخص کل هم‌وزن اندکی تعدیل شده است و به سطح 8/ 10 درصدی رسیده است. در واقع دلیل افت فعلی قیمت‌ها را می‌توان از یک سو افزایش احتیاط خریداران بالقوه و از سوی دیگر رشد بی‌رویه قیمت‌ها در هفته‌های اخیر دانست.

    کاهش ارزش معاملات و شکست محدوده مقاومتی

    نکته‌ای که در روزهای اخیر فعالان بازار را نگران‌ کرده است، واگرایی ارزش معاملات و سطح شاخص کل است. به نظر می‌رسد تحرکات برنامه‌ریزی‌شده اشخاص حقوقی برای حمایت از شاخص کل و مثبت جلوه دادن بورس تهران آغاز شده و در حال افزایش است. در هفته گذشته نیز شاهد واگرایی شدید شاخص کل هم‌وزن و شاخص کل بورس بودیم. حالا نه تنها شاخص کل افزایش یافته و شاخص هم‌‌وزن نزولی شده است، بلکه ارزش معاملات شدیدا افت کرده است. ارزش معاملات روز گذشته بیش از 32 درصد پایین‌تر از میانگین آن از ابتدای سال جاری قرار گرفته است. این در حالی است که شاخص کل بورس با حمایت‌های هدفمند برخی اشخاص حقوقی در حال عبور از محدوده 80 هزار واحدی است. تحلیلگرانی که از ابزارهای فنی و تکنیکال برای بررسی روند قیمت‌ها استفاده می‌کنند، بر این باورند که در محدوده‌های حمایتی و مقاومتی و در زمانی که مقاومت‌ها و حمایت‌های قیمتی شکسته می‌شوند، ارزش معاملات افزایش می‌یابد. در حال حاضر درست عکس این مسأله در حال شکل‌گیری است. بنابراین در حال حاضر نمی‌توان عبور شاخص کل از محدوده 80 هزار واحدی را معتبر دانست. چرا که به نظر می‌رسد شاخص بورس صرفا با مهندسی معاملات در حال رشد است.

    مروری بر آمار معاملات دیروز

    شاخص کل بورس تهران در روز گذشته با رشد 15 واحد و رسیدن به سطح 80 هزار و 142 واحد به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز بیش از 3/ 0 درصد از ارتفاع خود را از دست داد تا همچنان شاهد افت قیمت‌ها در نمادهای کوچک‌تر بازار باشیم. طی معاملات روز گذشته جمعا 785 میلیون و 722 هزار ورقه بهادار به ارزش 242 میلیارد تومان و در 47 هزار و 310 نوبت در بورس تهران دست به دست شد. از این میزان تقریبا 113 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی اختصاص یافت که حاکی از کاهش شدید ارزش معاملات است. همچنین طی معاملات دیروز نمادهای شرکت‌های پتروشیمی مبین، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی گل‌گهر و پتروشیمی جم، با استمداد از حمایت‌های حقوقی روی شاخص کل تأثیر مثبت گذاشتند و جمعا آن را 96 واحد ارتقا دادند. در طرف دیگر نماد شرکت‌های پتروشیمی پردیس، گروه مپنا و پارس‌خودرو بیشترین تأثیر منفی را به دماسنج بازار تحمیل کردند.

    از میان صنایع 37گانه حاضر در بورس، شاخص 16 صنعت با رشد خفیف مواجه شد. در صدر این صنایع، گروه‌های تأمین آب و برق و گاز، کاشی و سرامیک و استخراج کانه‌های فلزی قرار داشتند. در طرف دیگر نیز شاخص 18 صنعت در روز گذشته با افت مواجه شد. بر این اساس سهامداران گروه‌های محصولات کاغذی، استخراج سایر معادن و استخراج زغال‌سنگ متحمل بیشترین زیان روزانه شدند. بیشترین ارزش معاملات در روز گذشته نیز به گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، محصولات شیمیایی و دستگاه‌های برقی اختصاص یافت.از میان نمادهای عادی نیز بیشترین ارزش معاملات به «خساپا» اختصاص یافت. بیشترین رشد قیمت نیز به نمادهای «تمحرکه»، «سخوز» و «مرقام» اختصاص یافت. در مقابل نمادهای «وپست»، «کپشیر» و «چکارن» نیز بیشترین افت قیمتی را تجربه کردند.

    برچسب ها