عصر خودرو

خوب ، بد، زشت عارضه کوتاه‌مدت‌نگری در بازارسهام

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: بر اساس محتمل‌ترین سناریوهای کارشناسان و فعالان بازار پیش ‌بینی می‌شود که قیمت ارز در سال جاری افزایشی باشد. به همین دلیل صنایعی همچون پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و فلزات اساسی بیشتر از سایر گروه‌ها مستعد رشد خواهند بود.

خوب ، بد، زشت عارضه کوتاه‌مدت‌نگری در بازارسهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، علیرضا قدرتی کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی رفتار معاله گران بازار سهام دلیل تمرکز بر سفته بازی و نوسان گیری با سهم های کوچک یا  بازار پایه ،گفت: به هیچ عنوان نباید نوسان‌گیری و سفته بازی را به عنوان عامل منفی در بازار تلقی نمود. زیرا  در همه جای دنیا و در غالب بورس ها از جمله بورس کالا ، بورس اوراق بهادار و بورس نفت نیز نوسان گیری وجود دارد. اتفاقاً از آنجایی که نوسان‌گیری، افزایش معاملات هم به لحاظ حجم و هم به لحاظ ارزش را به دنبال دارد  و تعداد دفعات معاملات را بالا می برد، باعث افزایش کارایی بازار و عمق بازار نیز می شود.
    وی افزود: همچنین  موضوع نوسان‌گیری از مدت‌ها قبل در بازار وجود داشته و در حال حاضر این موضوع در سهام شرکت های کوچک و بازار پایه ای افزایش یافته که ناشی از سه  دلیل عمده است؛ اول اینکه سهام شرکتهای کوچک نقدینگی کمی برای بالا بردن و نوسان گیری لازم دارد و حجم مبنای شرکت های بازار پایه یک است، دوم اینکه با برقراری معاملات آنلاین تعداد معامله گرانی که بر روی سهام شرکتهای کوچک معامله می کردند به میزان زیادی افزایش یافت.
    وی  سومین دلیل را  ناشی از نداشتن برنامه بلندمدت و شفاف در بازار از سوی برخی شرکت ها برشمرد و گفت:  این امر سبب شده معامله‌گران نتوانند به سرمایه‌گذاری بلندمدت فکر کنند، از این رو   با ایجاد شایعات و اخباری خاص درخصوص یک شرکت کوچک و یا پایه ای قیمت آن سهم را به طور قابل توجهی می توان  بالا برد؛ البته به موازات افزایش حجم بازار و گسترش آن بحث نوسان گیری و سفته بازی سخت تر می گردد.
    وی به صنایع پیش رو در بازار امسال اشاره کرد وگفت: به نظر می رسد طی دو سه سال آینده کشور از نظر سیاسی و اقتصادی شرایطی بهتر از شرایط فعلی را تجربه کند، در نتیجه با توجه به عزمی که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار پول دارد و همچنین سیاست های اجرایی که سازمان بورس در جهت شفافیت هر چه بیشتر ناشران و شرکت ها در پیش گرفته است، می توان خوش بین بود بازدهی بهتری را طی دو سه سال آینده به نسبت چند سال اخیر در بازار سرمایه شاهد باشیم.
    قدرتی در ادامه تصریح کرد:همچنین بودجه عمرانی دولت  رشد قابل توجهی نسبت به سنوات گذشته داشته است و رقم چشمگیری برای رشد عمرانی در نظر گرفته شده است. هنگامی که بودجه عمرانی مثبت باشد، می توانیم امیدوار باشیم که خیلی از صنایع به تبع آن رشد داشته باشند و از حرکت صعودی برخوردار شوند.
    به باور این کارشناس ارشد بازار سرمایه؛  با این اوصاف به نظر می‌رسد چشم انداز سهام شرکت ها در صنایعی که درآمد ارزی یا مرتبط با ارز دارند، مثبت است. بر اساس محتمل‌ترین سناریوهای کارشناسان و فعالان بازار پیش ‌بینی می‌شود که قیمت ارز در سال جاری افزایشی باشد. به همین دلیل صنایعی همچون پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و فلزات اساسی بیشتر از سایر گروه‌ها مستعد رشد خواهند بود.
    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سبحان خاطرنشان کرد: البته با توجه به شرایط بازار سرمایه و رکود حاکم بر این بازار که البته متاثر از رکود اقتصادی است، بهتر است سرمایه گذاران در گروه های ارزنده خصوصا آنهایی که فروش ارزی دارند یا داراییهای آنها بوسیله سرمایه گذاری ارزی تامین شده بصورت پلکانی و به دور از هیجان سرمایه گذاری کنند.
    وی به عرصه شرایط انتخابات و تاثیرات آن بر بازار سهام اشاره و اظهارداشت: طبعا رقابت‌های انتخاباتی در ذات خودش اتفاقی است که ابهام را در بازارهای مالی بالا می‌برد. برنده شدن هر کدام از کاندیداها یعنی ترسیم مسیر جدید و ریل‌گذاری اقتصاد کشور متناسب با دیدگاه رئیس جمهور و گروه اجرایی وی. بنابرین فعالان بازار با محافظه کاری بیشتری دست به معامله می‌زنند.
    قدرتی بر این باور است، اگر نگاهی به سوابق انتخابات ریاست جمهوری دوره‌های قبلی بیاندازیم نیز متوجه می‌شویم که بازار به دوره‌های مختلف انتخاباتی واکنش مختلفی نشان داده است. دلیل این امر این است که شرایط اقتصادی و اجتماعی هر دوره متفاوت بوده است. بنابرین این باور که بازار همیشه در زمان انتخابات افزایشی است چندان قریب به صحت نیست. اتفاقا در این دوره شاهدیم که بازار به دلیل عوامل دیگر، تمایل بیشتری به سهم‌های با سرمایه کم دارد.
    تزریق نقدینگی جدید به بازار  سوال دیگری بود که این مدیر بورسی در پاسخ گفت:طی یک سال گذشته شاهد ورود و خروج متناوب نقدینگی به صنایع مختلف هستیم. دیدیم که طی دوره‌ای با افزایش قیمت‌های جهانی گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی بازدهی خوبی داد. سپس گروه قند و شکر و سیمان که با تغییراتی در نرخ های جهانی و حذف تخفیفات داخلی روبرو شدند رشد کردند؛ همچنین در گروه شیمیایی نیز شاهد رشد متانولی‌ها بودیم.
    به همین ترتیب برخی صنایع دیگر نیز از رشدهای مقطعی برخوردار شدند. همچنین صنایع غذایی به دلیل افزایش نسبی تقاضای خانوار و صنایع حمل و نقلی به دلیل افزایش توجه دولت به این حوزه و رفع تحریم ها رشد مناسبی را تجربه کرده اند. اما نکته‌ای که باید توجه نمود این است که تا زمانی که نرخ بهره پایین نیاید، رشد اقتصادی در صنایع به جز نفت و گاز استمرار پیدا نکند  شاهد رشد پیوسته‌ی بازار نخواهیم بود.
    این کارشناس بازار سرمایه  به تشریح  انتظارات بازار سهام از رئیس جمهور آینده پرداخت و بیان داشت:  پرداخت بدهی های دولت به سیستم بانکی و همچنین پیمانکاران،تشویق سرمایه گذاران خارجی جهت ورود به بازار سرمایه ایران و رفع موانع کسب و کار،عدم تعیین نرخ دستوری در خصوص شرکت های تولید کننده داخلی، بالا بردن نرخ تعرفه واردات در خصوص کالاهایی که در داخل کشور تولید می شود،  اجرای کامل انتقال مدیریت همزمان با انتقال مالکیت سهام دولت به بخش خصوصی،کنترل حجم انتشار اوراق بدهی در بازار بورس و یا فرابورس و رفع ابهامات نرخ خوراک شرکتهای پالایش و فرآورده های نفتی انتظاراتی است که سهامداران از رییس دولت دوازدهم انتظار تحقق آن را دارند.

    برچسب ها