عصر خودرو

بهره برداری از ۶ طرح جدید پتروشیمی تا پایان امسال

عصر بازار- ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور تا پایان سال ۱۳۹۶ با بهره برداری از ۶ طرح جدید به ۷۲ میلیون تن و ارزش کل فروش خالص این محصولات نیز به ۱۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

بهره برداری از ۶ طرح جدید پتروشیمی تا پایان امسال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مجموع کل ظرفیت نصب شده در صنعت پتروشیمی در سال گذشته 61.9 میلیون تن و میزان تولید محصولات پتروشیمی نیز حدود 50.6 میلیون تن بوده است.
    مقدار فروش کل در سال گذشته، 27.6 میلیون تن بوده است که از این میزان سهم صادرات 20.4 میلیون تن و سهم فروش داخلی 7.2 میلیون تن بوده است.
    ارزش صادراتی محصولات پتروشیمی در سال گذشته 9.5 میلیارد دلار و ارزش فروش داخلی نیز 163.8 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
    در سال گذشته، 6 طرح (پلی اتیلن لرستان، اسید سولفوریک ارومیه، پلی اتیلن مهاباد، آمونیاک و اوره مرودشت، فاز 2 کارون ، تخت جمشید ماهشهر) به ظرفیت 2.2 میلیون تن و سرمایه گذاری 1.3 میلیارد دلار به ارزش فروش بیش از 2 میلیارد دلار محصول افتتاح شد.
    همچنین، طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار بوده است که در سال 1396 تعداد 11 طرح پتروشیمیایی در مدار تولید بگیرد که تاکنون پنج طرح کردستان ، تخت جمشید پارس عسلویه ، کاویان 2، مروارید و پتروشیمی انتخاب افتتاح شده اند.
    6 طرح باقیمانده شامل پردیس 3 ، فاز اول بوشهر، انیدریک مالئیک و بوتان دی.ال پتروکیمیای ابن سینا، کاوه و مرجان و دو طرح زیر بنائی فاز دوم خط لوله غرب و فاز اول پتروشیمی دماوند هستند که تا پایان امسال به بهره برداری خواهند رسید.
    با افتتاح طرح های جدید، ظرفیت تولید به 72 میلیون تن در پایان سال 96 افزایش خواهد یافت .
    پیش بینی می گردد، مجموع کل تولید صنعت پتروشیمی در سال جاری به مرز 59 میلیون تن برسد و ارزش کل فروش خالص نیز از مرز 17 میلیارد دلار عبور کند که 67 درصد آن متعلق به صادرات و 33 درصد سهم فروش داخلی خواهد بود.

    برچسب ها