عصر خودرو

حسینی مقدم:

حضور بنگاه های ایرانی در بازارهای بین المللی حتمی است

عصر بازار- معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران حضور بنگاه های ایرانی در بازارهای بین المللی را گریزناپذیر دانست و گفت: این بدان معنی است که حتما شرکت های ایرانی استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه بین الملل را پی گیری خواهند کرد.

حضور بنگاه های ایرانی در بازارهای بین المللی حتمی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، روح الله حسینی مقدم افزود: به ویژه برای کشور ما که شرکت های بزرگ آن بعضا در سطح جهانی مثال زدنی هستند و اندازه بسیاری از آنها در قیاس با بازارهای منطقه بسیار بزرگ است، این نگاه بین المللی اهمیت بیشتری می یابد.

    وی ادامه داد: هم اکنون حتی در بورس تهران شرکت هایی داریم که با قیمت ها و نسبت های امروز، بیش از 6 میلیارد دلار ارزش دارند که طبعا این شرکت ها به دلایل مختلف باید نگاه به بازارهای مالی دنیا داشته باشند.

    حسینی مقدم در پاسخ به این سوال که با پذیرفته شدن اوراق بنگاه های داخلی در بورس های جهانی چه آثاری بر بازار سرمایه کشور مترتب خواهد بود یا  آثار متقابل احتمالی که بورس های جهانی از این رویداد به ویژه در بحران های اقتصادی خواهند پذیرفت کدامند، گفت: حضور در بازارهای معتبر برای شرکت ها اعتبار و شهرت بیشتری به همراه خواهد آورد.

    به گفته معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران، این اتفاق در صورت تحقق، برای بازار سرمایه ایران و مجموعه شرکت های پذیرفته شده و نهادهای مالی فعال شرایط ویژه ای را به همراه دارد و نگاه سرمایه گذاران دنیا نسبت به بازار سرمایه ایران به شکل قابل ملاحظه ای بهبود خواهد یافت.
     
    وی با بیان اینکه حضور شرکت های بزرگ در بازارهای سرمایه دنیا به ویژه بورس های بین المللی معتبر از چند بعد قابل بررسی است، افزود:  یکی از مهمترین نکات برای شرکت های ایرانی، تامین مالی است که حضور در بازارها سرمایه معتبر این امکان را برای آنها فراهم می کند تا بتوانند از منابع ارزان قیمت برای برنامه های توسعه ای خود استفاده کنند.

    معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران عنوان داشت: شرکت هایی که نگاه صادراتی دارند و محصولات خود را در بازارهای کالایی دنیا عرضه می کنند برای کسب شهرت تجاری، حضور در بازارهای مالی بزرگ را دنبال می کنند. ضمن اینکه مزایای بی شمار دیگری را هم می توان برای این مساله بر شمرد.
     
    وی با اشاره به اینکه هنوز شناخت لازم نسبت به بورس ما در دنیا وجود ندارد، اظهار داشت:  هر چند طی یکی دو سال اخیر هیات ها و گروه های زیادی برای شناخت این بازار به بورس تهران آمده اند اما همچنان شناخت کاملی به وجود نیامده است. لذا حضور یک شرکت در بازارهای معتبر دنیا کمک می کند تا سرمایه گذاران خارجی نسبت به اینکه شرکت های ایرانی می توانند بسیاری از معیارها و حداقل های معمول را تامین کنند، دید مناسب پیدا کرده که قطعا موجب ایجاد جریان سرمایه به سمت سایر شرکت های ایرانی خواهد شد.

    معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران  در عین حال تاکید کرد: نکته مهم آن است که این مسیر را به شکل دقیق و کارشناسی طی کنیم تا به اعتبار شرکت ها و بازار سرمایه کشور لطمه نزنیم.

    وی در پاسخ به سوالی درخصوص جزئیات خبر لیست شدن اوراق شرکت های داخلی در بورس های جهانی و اینکه قرار است این اقدام با چه مکانیسمی انجام شود نیز گفت: در حال حاضر موضوع پذیرش متقابل یک شرکت در یکی از بازارهای منطقه جدی تر است. مذاکراتی انجام شده و درخواست پذیرش در هر دو بورس ارایه شده است. با توجه به تفاوت زیرساخت های فنی و نرم افزاری، کارگروهی تشکیل شده و در حال رایزنی برای تعیین یک مدل مناسب هستیم تا بتوانیم در قالب همین زیرساخت ها ، پذیرش متقابل را انجام دهیم.

    حسینی مقدم تصریح کرد: آن چه مهم است اینکه یک  شرکت باید مقررات دو بازار را تامین کند و از آنجا که تفاوت هایی وجود دارد باید بتوانیم در آن کارگروه نقاط مشترک را برجسته کنیم و نقاط اختلافی را به حداقل برسانیم تا فشار کمتری برای شرکت و سرمایه گذاران در گام های بعدی به وجود بیاید. هر چند در این کارگروه از نقاط مختلفی صحبت شد، اما هنوز مدل در این کارگروه نهایی نشده است.

    وی در پاسخ به این سوال که بنگاه ها یا شرکت هایی که این مسیر را در کشور آغاز کرده اند در چه مرحله ای هستند و فکر می کنید اولین شرکت حدودا تا چه زمانی موفق به ثبت اوراق خود در بورس های جهانی خواهد شد، گفت:  من فکر می کنم این اتفاق در سال جاری انجام شود و تنها ملاحظه اساسی ما این است که بتوانیم همه جوانب کار را ببینیم و در خصوص آن با بورس کشور مقصد، به جمع بندی برسیم. ضمن اینکه یکی از الزامات تهیه صورت های مالی به زیان بین المللی است که شرکت در فرایند تهیه آن است.

    وی با اشاره به فعالیت دیگر شرکت ها برای حضور در بورس های جهانی خاطرنشان کرد: در رسانه ها مطلع شدیم که شرکت های دیگری هم حضور در بورس های دیگر را پیگیری می کنند و ما سعی کردیم با برگزاری این کنفرانس در هجدهم اردیبهشت همه جنبه های حقوقی و مقرراتی را برای شرکت ها روشن تر کنیم تا آنها هم بتوانند تصمیم درستی بگیرند.

    حسینی مقدم همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین اخبار رفع محدودیت های بازار سرمایه از جمله حذف حجم مبنا و تغییر در دامنه نوسان  گفت:  کارگروهی متشکل از سازمان بورس، بورس تهران و فرابورس ایران چندین جلسه کارشناسی در این خصوص برگزار کردند که ضمن بررسی تطبیقی مقررات سایر بورس ها ، جلسات کارشناسی هم به صورت جدی ادامه دارد.

    معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران  افزود: اخیرا همکاران ما در سازمان بورس در جلسه ای با کارگزاران، برخی از ابعاد این تغییر سیاست را به اطلاع فعالان رساندند و امیدواریم با بررسی همه ابعاد این سیاستگذاری بتوانیم برای کاهش محدودیت ها قدم برداریم.

    وی درباره تعریف شاخص برای حاکمیت شرکتی نیز اظهار داشت: مطالعات در بورس تهران در خصوص حاکمیت شرکتی به پایان رسید و در سازمان بورس هم گزارش هایی ارایه شد و نظرات کارشناسان محترم نهاد ناظر هم اخذ شد.

    معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران افزود: از نظر بورس تهران موضوع کمی سازی حاکمیت شرکتی به پایان رسیده چون نحوه رتبه بندی شرکت ها نهایی شده و جلسات کارشناسی برای اخذ نظرات همه صاحب نظران برگزار شده و امید داریم که پس از بررسی های سازمان بورس ، امکان رتبه بندی و همچنین محاسبه شاخص فراهم شود.

    برچسب ها