عصر خودرو

تحلیلی بر بازار آینده تجدیدپذیرها

عصر بازار- میزان توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران در قیاس با کشورهای پیشرفته آن طور که باید نبوده و ایران در این زمینه عقب مانده است که البته در دولت یازدهم با تغییر رویکرد به این انرژی این امیدواری ایجاد شده که توسعه انرژی پاک در ریل توسعه قرار بگیرد.

تحلیلی بر بازار آینده تجدیدپذیرها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آمارها حاکی از آن است که سال گذشته تولید انرژی‌های تجدید پذیر در جهان 160 گیگاوات ساعت افزایش داشته و بخش خصوص در حال گسترش آن است بر همین اساس 90 شرکت بزرگ جهان از جمله جنرال موتورز، گوگل و فیس بوک متعهد شده‌اند در آینده نزدیک 100 درصد انرژی مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین کنند و دیگر از انرژی سنتی استفاده نکنند.

    اتحادیه اروپا نقش اساسی در تبدیل انرژی‌های تجدید ناپذیر به انرژی‌های تجدیدپذیر دارد تاجایی که سهم افزایش انرژی‌های تجدید پذیر تا این زمان 16 درصد بوده و قرار است که تا سال 2020 این میزان به 20 درصد برسید.

    اخیراً در آلمان یکی از شرکت‌های بزرگ 50 درصد مصرف خود را از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین می‌کند، این‌ها تحولاتی است که در سراسر جهان با آن روبرو هستیم و چشم انداز مثبتی را برای آینده جهان ترسیم می‌کند.

    ظرفیت‌های فنی و مهندسی ایران قادر است فرصت‌های اقتصادی و اشتغال زیادی را فراهم کند، چراکه ایران پیشرفت‌های زیادی را در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته و بخش خصوصی نقش اساسی را در این میان ایفا می‌کند.

    ایران به عنوان بازار بسیار قوی در زمینه انرژی‌های پایدار شناخته شده و در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر قراردادهای زیادی بین ایران با آلمان، ایتالیا و سوئیس منعقد شده است.

    در همین رابطه عدنان امین مدیر کل آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیرمعتقد است که ایران بازار آینده انرژی است و زمینه‌های سرمایه گذاری فراوانی در بخش انرژی‌های تجدید پذیر در ایران وجود دارد.

    وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا ارزش زیادی برای ظرفیت‌های ایران قائل است و به همین خاطر، فرصت و زمینه مناسبی را فراهم خواهد کرد تا سرمایه گذاران خارجی بتوانند در بازار انرژی ایران سرمایه گذاری کنند بر این باور است که با همکاری متقابل می‌توان به اهداف بزرگ رسید و سوخت یا موتور دسترسی به اهداف جهان را فراهم کرد.

    به‌گفته وی، اگر سیاست دقیقی در پیش گرفته شود می‌توان هزینه انرژی‌های تجدید پذیر در ایران را کاهش داد به‌طوری‌که هزینه تولید انرژی خورشیدی در ایران می‌تواند تا 45 درصد کاهش یابد.

    یکی از برنامه‌های مهم دولت یازدهم توسعه انرژی‌های تجدیذدپذیر بوده که در این راستا نیز گام‌های خوبی را برداشته به‌طوری که ظرفیت این انرژی طی سال‌های اخیر با افزایش خوبی روبرو بوده است.

    با این وجود پتانسیل‌های ایران در حوزه تجدیدپذیرها بسیار بالا است و لازم است که توجه بیشتری در این حوزه صورت بگیرد چراکه این مساله نه تنها می‌تواند در مسائل اقتصادی کمک رسان باشد بلکه در زمینه زیست محیطی نیز می‌تواند تاثیرات خوبی را برجای بگذارد.

    برچسب ها