عصر خودرو

قائم مقام وزیر راه:

۴ فروند هواپیمای ای تی آر این هفته تحویل ایران ایر می شود

عصر بازار- قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل با اشاره به قرارداد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با کمپانی( ای.تی.آر) ATR گفت: در سال ۲۰۱۷ ای تی آر ۹ فروند هواپیما به ایران ایر تحویل می دهد که ۴ فروند آن این هفته وارد کشور می شود.

۴ فروند هواپیمای ای تی آر این هفته تحویل ایران ایر می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا،  اصغر فخریه کاشان افزود: خلبانان و متخصصان ایران ایر هم اکنون در تولوز فرانسه هستند تا با انجام فرآیند تحویل این هواپیماها تحویل ایران ایر شود.

    وی با بیان این که شرکت ایرباس با توجه به قرارداد خود به ایران ایر تاکنون 3 فروند هواپیما به ایران ایر تحویل داده است، اظهارداشت: ایرباس امسال 3 فروند دیگر هواپیما نو به ایران ایر تحویل خواهد داد تا به تدریج وارد کشور شوند.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل در باره قرارداد ایران ایر با بوئینگ نیز گفت: شرکت بوئینگ طبق قرارداد خود نخستین فروند از هواپیماهای خود را در سال 2018 به ایران ایر تحویل می دهد.

    وی اظهاردشات: شرکت بوئینگ اخیرا پیشنهاد کرده بود که یک فروند هواپیمای 777 به ایران ایر تحویل دهد که ما اعلام کردیم اگر از لحاظ فنی، مالی و حقوقی مورد قبول باشد ما از آن استقبال می کنیم.

    فخریه کاشان با بیان این که ما مذاکرات خود را در خصوص تحویل این هواپیما با بوئینگ آغاز کردیم، گفت: تمام مذاکرات ما با بوئینگ با صمیمیت و صداقت انجام شد و ما اعلام کردیم نمی توانیم از این هواپیما در ناوگان هوایی خود استفاده کنیم، لذا مقرر شد که تحویل هواپیماهای بوئینگ به ایران ایر طبق قرارداد از سال 2018 آغاز شد.

    بر اساس این گزارش، با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های ظالمانه همزمان با سفر دکتر حسن روحانی اواخر سال 94 به پاریس، پیش قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس در فرانسه بین ایرباس و ایران ایر منعقد شد.

    با امضای نهایی قرارداد ایران ایر با ایرباس برای خرید 100 فروند هواپیما در تهران نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده اواخر دی ماه 95 و پس از آن یک فروند هواپیمای 330 در اسفندماه و یک فروند دیگر در اولیا فروردین ماه سال 96 وارد کشور شد تا در مسیرهای داخلی و بین المللی پروازهای خود را آغاز کنند.

    همزمان با امضای این قرارداد ایران ایر قرارداد دیگری را با شرکت بوئینگ امریکا در تهران منعقد کرد تا از این شرکت نیز 80 فروند هواپیما خریداری کند که اولین فروند آن در سال 2018 به ایران ایر تحویل خواهد شد.

    در سومین قراردادی که ایران ایر با شرکت ای. تی. آر زیر مجموعه ایرباس منعقد کرد قرار است از این شرکت 20 فروند هواپیمای 72 نفره خریداری شود و قرار است 4 فروند آن تا اواخر اردیبشهت ماه امسال به ایران ایر تحویل شود.

    طبق قراردادی که ایران ایر با این سه شرکت تولید کننده هواپیما منعقد کرده مجموع بهای این 200 فروند هواپیما کمتر از 18 میلیارد دلار است که ایران ایر همه آنها را به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری کرده است تا همه این هواپیماها در مدت 15 سال آینده به تدریج وارد ناوگان هوایی ایران شود.

    طبق این قراردادها 15 درصد هزینه های این خرید توسط ایران ایر و 85 درصد دیگر به صورت فینانس خارجی تامین خواهد شد تا پس از پرداخت تمام وجه آن اسناد این هواپیماها به نام ایران ایر صادر شود.

    در مجموع با ورود 200 فروند هواپیما به ناوگان هوایی ایران بیش از 50 هزار صندلی به ظرفیت ناوگان هوایی ایران ایر اضافه می شود و به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با این قراردادها بیش از 20 هزار شغل فقط در صنعت هوانوردی شامل امور فنی، خلبانی، مهمانداری، مهندسی و تعمیرات ایجاد می شود و ده ها هزار شغل غیرمستقیم دیگر در زمینه‌های بازرگانی، گردشگری و امور وابسته به آنها و همچنین خدمات متعدد حمل ‌و نقلی در مبدا و مقصد شکل می گیرد.

    وی افزود: در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع های دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری گنجانده شده است.

    برچسب ها