عصر خودرو

شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بهتر شده است

عصر بازار- روزنامه ایران در گزارشی به بررسی شرکت‌کنندگان خارجی در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران درباره سرمایه گذاری در کشورمان پرداخت.

شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بهتر شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر هیدروکربوری جهان است که با وجود قدمت 100 سال و اندی صنعت نفت کشور هنوز بخش اعظمی از این منابع دست نخورده باقی مانده است. چراکه توسعه آن نیازمند سرمایه، تکنولوژی و فناوری‌ های روز دنیاست. این موضوع امروزه به یکی از فرصت‌های توسعه و سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های داخلی و خارجی تبدیل شده که از آسیا تا اروپا و امریکا به دنبال آن هستد.

    همین امر هم هفته گذشته بیش از هزار و 800 شرکت سرمایه‌گذار و سازنده تجهیزات صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را در بیست و دومین نمایشگاه دور هم جمع کرد؛ شرکت‌هایی داخلی و خارجی که برخی از آنها در دنیا صاحبنام هستند. اما حال و هوای بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در دومین سال پس از اجرای برجام کمی متفاوت از دوره‌های قبل بود.

    از یک سو شرکت‌های اروپایی مشتاق‌تر از همیشه ظاهر شده بودند و از طرف دیگر شرکت‌های داخلی با رقابتی شدن فضای صنعت نفت سعی کرده بودند سطح توانشان را ارتقا دهند. جالب‌تر از آن ،چینی‌ها عکس سال‌های تحریم از بازار ایران ناامید بودند و حتی حضور آنها کم رنگ‌تر بود. با این حال تمام شرکت‌کنندگان این نمایشگاه‌ در خصوص موضوعی یکصدا بودند. اینکه اگر فضای با ثبات امروز ایران در آینده حفظ نشود دیگر علاقه‌مند به حضور در صنعت نفت ایران نیستند؛ فضایی معتدل و با ثبات که در سایه برجام ایجاد شده است. آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، روسیه، ژاپن، کره‌جنوبی، اتریش، هلند و چین ازجمله کشورهایی بودند که نمایشگاه امسال پاویون داشتند.

    حال و هوای بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در دومین سال پس از اجرای برجام کمی متفاوت از دوره‌های قبل بود. از یک سو شرکت‌های اروپایی مشتاق‌تر از همیشه ظاهر شده بودند و از طرف دیگر شرکت‌های داخلی با رقابتی شدن فضای صنعت نفت سعی کرده بودند سطح توانشان را ارتقا دهند. جالب‌تر از آن، چینی‌ها برعکس سال‌های تحریم از بازار ایران ناامید بودند.

    تمام شرکت‌کنندگان این نمایشگاه‌ در خصوص موضوعی یکصدا بودند. اینکه اگر فضای با ثبات امروز ایران در آینده حفظ نشود دیگر علاقه‌مند به حضور در صنعت نفت ایران نیستند؛ فضایی معتدل و با ثبات که در سایه برجام ایجاد شده است. آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، روسیه، ژاپن، کره‌جنوبی، اتریش، هلند و چین ازجمله کشورهایی بودند که نمایشگاه امسال پاویون داشتند.

    **حمایت رئیس جمهوری جدید فرانسه از روابط با ایران
    فرانسوی‌ها یکی از حاضران نمایشگاه نفت امسال تهران بودند. شرکت‌های فرانسوی نظیر توتال سال هاست که از بنام‌های این صنعت به شمار می‌رود. وقتی پای صحبت نمایندگان این شرکت‌ها می‌نشستیم بیم و امید آنها نسبت به صنعت نفت ایران مشابه یکدیگر بود. آنها می‌خواستند که رئیس جمهوری جدیدشان یعنی امانوئل مکرون از همکاری و حضورشان در ایران حمایت کند و فضای فعلی ایران نیز حفظ و حتی بهتر شود. به این ترتیب که تعادل و آرامشی که امروز در ایران وجود دارد، ادامه بیابد و تحریم‌های جزئی باقی مانده نیز به مرور لغو شود.

    نیکولو کیه ررونی یکی از فرانسوی‌هایی بود که در بیست و دومین نمایشگاه حضور داشت. او که مدیر شعبه ایرانی یکی از شرکت‌های سازنده تجهیزات فنی بود، به «ایران» گفت: شرکت‌های فرانسوی همگی علاقه‌مند به حضور در ایران هستند چراکه صنعت نفت و گاز ایران بسیار بکر است و ایران برای سرمایه‌گذاری و فعالیت یکی از امن‌ترین کشورهای نفتخیز جهان به شمار می‌رود اما برای حضور شرکت‌های فرانسوی دو شرط وجود دارد. اول؛ حمایت صریح رئیس جمهوری جدید کشورمان، دوم؛ حفظ شرایط فعلی ایران و حتی بهبود وضع تحریم‌ها.

    البته در روزهای اخیر اعلام شد که «در برنامه دیپلماتیک دولت جدید فرانسه آمده که دو شرط برای این گشایش در نظر گرفته شده است، به شرط آنکه توافق هسته‌ای سال 2015 (1394) رعایت شود و ایران به برقراری ثبات در منطقه کمک کند.» مفهوم این موضوع علاقه‌مندی رئیس جمهوری جدید فرانسه به ادامه روابط با ایران است، اما به شرط حفظ مواضع فعلی ایران. به نظر می‌رسد شرکت‌های فرانسوی حاضر در نمایشگاه امسال، جدیت بیشتری برای ورود به بازار صنعت نفت ایران داشتند. به گفته مسئولان پاویون فرانسه، شرکت‌های حاضر دراین پاویون در تمام حوزه‌های صنعت نفت از جمله حفاری، مهندسی، ساخت کالا و تجهیزات، پالایش و پتروشیمی آمادگی فعالیت دارند، فرانسوی‌ها سال گذشته نیز در نمایشگاه به صورت پاویون حضور داشتند و قراردادها و تفاهمنامه‌های متعددی با طرف‌های ایرانی به امضا رساندند.

    به گفته مسئولان پاویون امسال نیز با اجرایی شدن برجام شرکت‌های جدیدی در ایران حضور یافتند که البته بازار نفت ایران را کامل می‌شناسند و تنها به دنبال مذاکره و عقد قرارداد هستند. لغو تحریم‌ها باعث شده شرکت‌های فرانسوی علاقه‌مندی بیشتری برای حضور در ایران پیدا کنند و به طور کلی امسال 35 شرکت فرانسوی در نمایشگاه نفت تهران حضور داشتند که از این تعداد 17 شرکت برای نخستین بار بعد از لغو تحریم‌ها و امضای برجام به ایران آمدند.

    **آلمانی‌ها منتظر انتخابات ایران
    شرکت‌های آلمانی در دو سال گذشته تفاهمنامه‌های زیادی در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش با ایران امضا کرده‌اند. آنها نیز مانند فرانسوی‌ها بشدت به حضور در صنعت نفت ایران علاقه‌مند هستند اما یک ترس دارند؛ ترس از تغییر شرایط ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری. اینکه رئیس جمهوری جدید ایران پای توافق هسته‌ای نایستد و ایران مجدداً تحریم شود.

    یکی از شرکت‌های معروف آلمانی که در زمینه صنعت پتروشیمی فعالیت می‌کند و اتفاقاً تفاهمنامه‌ای با شرکت ملی صنایع پتروشیمی امضا کرده است، حتی تمایلی به مصاحبه با خبرنگاران ایرانی نداشت. مدیر بازرگانی این شرکت می‌گفت بعد از انتخابات پیش رو حاضر است که وارد مرحله عقد قرارداد شود اما به شرطی که شرایط سیاسی ایران با امروز فرقی نداشته باشد. آلمانی‌ها یکی از متضررشدگان تحریم‌های ایران به شمار می‌روند و از این نظر هنوز نگرانی‌هایی در دلشان وجود دارد اما با تمام این تفاسیر امسال پرچم آلمان یکی از پررنگ‌ترین پرچم‌های نمایشگاه بود و شرکت‌کنندگان آلمانی از حضور خود در ایران بسیار خرسند بودند.

    **دولت ایتالیا در نمایشگاه امسال
    ایتالیا بعد از آلمان بیشترین تعداد شرکت‌کننده را در نمایشگاه امسال داشت. حتی به گفته مسئولان پاویون ایتالیا، تعداد متقاضیان ایتالیایی بیش از این بوده، اما به دلیل کمبود فضای نمایشگاه امکان حضور تمام شرکت‌های متقاضی نبوده وگرنه تعداد آنها از شرکت‌های آلمانی نیز بیشتر بود، اما نکته ویژه در پاویون ایتالیا حضور نمایندگان دولت ایتالیا برای نخستین بار بود که این موضوع نشان از حمایت این دولت ازشرکت‌های ایتالیایی برای حضور در بازار نفت و گاز ایران است.

    الیور داچاتلت یکی از فعالان ایتالیایی صنعت نفت به «ایران» گفت: ایتالیایی‌ها به همکاری با ایران بسیار علاقه‌مندند. حتی پس از امضای برجام، چندین قرارداد و تفاهمنامه امضا کردند که عملیاتی شدن آنها در حال پیگیری است و با حل برخی موانع بانکی، سرعت بیشتری نیز به خود می‌گیرد.

    **صنایع پایین دستی اسپانیا را به ایران کشاند
    اسپانیایی‌ها از دیگر حاضران نمایشگاه امسال بودند. آنها که بیشتر با شرکت‌های پایین دستی خود در این نمایشگاه حاضر شدند، علاقه‌مندند با شرکت‌های ایرانی شریک شوند و بهترین راه برای ورود به صنعت نفت ایران را در همین شراکت می‌دانند. شرکت‌های اسپانیایی علاقه‌مند به انتقال فناوری به شرکت‌های ایرانی هستند. طی 20 سال گذشته همواره به دنبال سرمایه‌گذاری در صنعت نفت وگاز ایران بودند که در این میان چندسالی به دلایلی از جمله مسائل سیاسی و تحریم از این امر محروم شدند.

    **سفارت هلند پیگیر رفع موانع بانکی
    در دولت یازدهم حضور هلندی‌ها نیز در نمایشگاه نفت تهران جدی‌تر شد. آنها حتی سال گذشته چندین تفاهمنامه و قرارداد در حضور وزیر انرژی کشورشان و معاون وزیر نفت ایران با شرکت‌های ایرانی امضا کردند و هم‌اکنون در حال پیگیری برای امضای قراردادهای جدید بویژه در بخش پتروشیمی و استخراج گاز در ایران هستند، اما آنها نیز به وجود برخی موانع بانکی و بیم از انتخابات پیش روی ایران اشاره می‌کنند. البته برای حل مشکلات بانکی گروهی از متخصصان هلندی در سفارت هلند در ایران مستقر شده‌اند تا هرچه سریع‌تر این مشکل را حل کنند تا طرح‌های مشترک جدید و قدیمی وارد فاز اجرایی شود.

    **امضای تفاهمنامه‌های داخلی و خارجی
    در نمایشگاه امسال چندین تفاهمنامه داخلی و خارجی نیز به امضا رسید؛ تفاهمنامه‌هایی با شرکت‌هایی نظیر نفت فیلیپین و پتروناس تا ایدرو و مپنا. ارزش تفاهمنامه‌های امضا شده در این نمایشگاه هنوز مشخص نیست اما برآورد می‌شود که رقم آن میلیاردی باشد.

    برچسب ها