عصر خودرو

دانشنامه اصطلاحات اقتصادی:

صندوق بین المللی پول چه کارکردی دارد؟

عصر بازار- صندوق بین المللی پول یکی از مهمترین نهادهای مالی جهان است که بر ایجاد نظم مالی در جهان نظارت می کند.

صندوق بین المللی پول چه کارکردی دارد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، صندوق بین المللی پول یا به اختصار IMF یک موسسه مستقل مالی بین المللی است که بر اساس توافق کنفرانس برتون وودز در سال 1945 میلادی تشکیل شد.

    اهداف این صندوق عبارت از اقدام برای شکوفایی همکاری های مالی بین المللی، ایجاد ثبات مالی، تسهیل تجارت بین المللی، کمک به افزایش اشتغال، کمک به رشد پایدار اقتصادی، و کاهش فقر در سراسر جهان است. این نهاد بین المللی هم اکنون 189 عضو دارد که ایران نیز جزو آنها است.

    ماموریت اصلی IMF اطمینان یافتن از پایداری نظام پولی بین المللی است، نظامی از نرخ تبدیل ارز و پرداخت های بین المللی که بواسطه آن کشورها و شهروندان آنها می توانند با یکدیگر تبادل مالی داشته باشند.

    صندوق سه فعالیت مشخص و مداوم انجام می دهد؛ پایش اقتصاد جهانی و اقتصاد کشورهای عضو، ارائه وام، ارائه کمک های عملی به اعضاء. این نهاد بین المللی به طور پیوسته نظام مالی بین المللی و سیاست های اقتصادی و پولی کشورهای عضو خود را بررسی می کند و ریسک های محتمل را شناسایی و برای رفع آنها اقدام می کند.

    یکی از مهمترین وظایف IMF ارائه وام به کشورهایی است که توازن مالی شان بر هم خورده است یا در آستانه برهم خوردن است. این کمک های مالی صرف بازسازی ذخایر بین المللی کشورها، ایجاد ثبات ارزی، ادامه واردات، و پدید آوردن شرایط لازم برای ایجاد رشد اقتصادی قوی و پایدار می شود. بر خلاف بانک های ویژه پروژه های توسعه ای، وام های IMF صرف پروژه خاصی نمی شود.

    از سوی دیگر کمک ها و آموزش های فنی این صندوق به کشورهای عضو کمک می کند که سیاست های اقتصادی خود را به نحو مطلوبی طراحی و اجرا نمایند.

    مقر اصلی این سازمان در آمریکاست و دارای 24 مدیر است که هر یک، یک یا چند کشور را نمایندگی می کنند. تا پایان سال 2016 میلادی کشورهای پرتغال، یونان، اوکراین، و پاکستان از بزرگترین بدهکاران به این سازمان بوده اند.

    برچسب ها