عصر خودرو

اداره نظارت بر ناشران اعلام کرد؛

جزئیات سهام شناور آزاد فرابورسی‌ها

عصر بازار- سهام شناور آزاد شرکت‌های پذیرفته‌شده در فرابورس اعلام شد‌. اداره نظارت بر ناشران فرابورسی سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای ابلاغیه ضوابط نحوه محاسبه سهام شناور آزاد ناشران پذیرفته شده در بورس‌ها و بازار خارج بورس مصوب شورای عالی بورس و اوراق بهادار، درصد سهام شناور آزاد شرکت‌های فرابورسی را اعلام کرد‌.

جزئیات سهام شناور آزاد فرابورسی‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر این گزارش 8 شرکت دارای سهام شناور بالای 50 درصد، 27شرکت دارای سهام شناوری میان 50 تا 20 درصد و 53شرکت نیز دارای سهام شناور کمتر از 20درصد هستند. این در حالی است که 27شرکت مزبور با سهام شناور تک رقمی فعالیت دارند. دو شرکت نیز دارای سهام شناور زیر یک درصد هستند. بررسی جزئیات آمار مزبور نشان‌دهنده این است که سیمان لار «سبزوار»با شناور آزاد 21/ 93‌درصد، لقب بیشترین درصد سهام شناور آزاد فرابورسی را به خود اختصاص داد. صنایع فولاد آلیاژی یزد با ضریب شناور آزاد 53/ 83 درصد، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان با ضریب شناوری 46/ 79 درصد و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان نیز با سهام شناور 57/ 75 درصد در فهرست بیشترین درصد سهام شناوری قرار گرفتند.

    در ادامه صنعتی معدنی شمال‌شرق شاهرود، اعتباری ملل، مواد ویژه لیا، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی از جمله شرکت‌هایی بودند که سهام شناور بالای 50 درصد داشتند. قند شیروان، توکا رنگ فولاد سپاهان، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، مواد بهداشتی ساینا، آتیه داده پرداز، خدمات فنی و مهندسی روان فن‌آور، فرآورده‌های غذایی و قند چهار محال و شهداب ناب خراسان به همراه 3 نماد بانکی بانک حکمت ایرانیان، بانک دی و اعتباری کوثر مرکزی از جمله نمادهایی بودند که درصد سهام شناور بالای 30درصد داشتند. سرمایه‌گذاری مسکن تهران، بازرگانی و تولیدی مرجان کار، بیمه سامان، زرین معدن آسیا، گروه صنایع کاغذ پارس به همراه 11نماد دیگر از جمله نمادهایی بودند که درصد سهام شناور بالای 20درصد را در سال گذشته به خود اختصاص دادند.

    سهام شناور آزاد زیر 20درصد

    بر اساس این گزارش 26شرکت از فهرست مزبور را شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند که سهام شناوری در محدوده 10 تا 20درصد دارند. در این میان سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب، صنعتی بهپاک، صنایع غذایی مینو شرق، باغمیشه، پگاه گلپایگان، فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس، ذوب‌آهن اصفهان، دامداری تلیسه نمونه، آ س پ، سرمایه‌گذاری اعتلا البرز، داروسازی سبحان انکولوژی و شیر‌پاستوریزه پگاه گلستان با ضریب شناوری آزاد بالای 15درصد، وضعیت به مراتب مساعدتری در مقایسه با دیگر شرکت‌ها دارند. در این میان، شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج 56/ 2 درصد، نفت پاسارگاد با درصد شناوری 33/ 2 درصد، افرانت با ضریب شناوری 15/ 2درصد، پتروشیمی مارون با درصد ضریب شناوری 25/ 0 درصد، چهار شرکت موجود در قعر جدول هستند. این در حالی است که ضعیف‌ترین رتبه به بانک ایران زمین با سهام صفر درصدی تعلق گرفته است. به نظر می‌رسد توقف نماد «وزمین» از اردیبهشت سال‌94، مهم‌ترین عامل در افت سهام شناور آزاد این شرکت باشد.

     

    نحوه محاسبه سهام مزبور

    سهام شناور آزاد اعلام شده با احتساب ضریب شناوری (عبارت است از حاصل تقسیم تعداد روزهایی از دوره مالی ناشر که طی آن معاملات سهم در بازار عادی بیش از 0001/ 0 تعداد سهام ناشر است بر نصف روزهای معاملاتی آن دوره و حداکثر معادل یک خواهد بود) ارائه شده است.شروع دوره مالی برای تمامی شرکت‌ها به جز عرضه شده طی دوره که متناسب با روز عرضه تا آخر دوره محاسبه شده است از تاریخ اول فروردین 95 تا پایان اسفند 95 در نظر گرفته شده است. در این بین، شرکت‌هایی که بخشی از سهام آنها در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است، در صورتی که مجموع درصد سهام شرکت‌های مذکور بالای 5 درصد شده باشد به‌عنوان سهام مدیریتی محاسبه شده است. همچنین، نحوه محاسبه سهامداران مدیریتی و غیرمدیریتی در سهام شناور به این صورت بوده است که اگر هر سهامداری یکی از شرایط زیر را داشته باشد؛ سهامدار مدیریتی است. نخست اینکه اشخاص حقیقی که به واسطه سهامداری خود، اقوام نسبی از طبقه اول و دوم یا اشخاص حقوقی تحت کنترل خود، مجموعا مساوی یا بیشتر از 5 درصد سهام ناشر را داشته باشد. همچنین اشخاص حقوقی که به واسطه سهامداری خود، اشخاص حقوقی تحت کنترل یا اشخاص حقوقی با کنترل‌کننده مشترک مجموعا مساوی یا بیشتر از 5‌درصد سهام ناشر را داشته باشند.

    برچسب ها