عصر خودرو

بازدهی دلار منفی شد

عصر بازار- در آخرین روز هفته گذشته، دلار در حالی دومین افزایش متوالی را تجربه کرد که با وجود این بازدهی هفتگی آن منفی شد. روز پنج‌شنبه شاخص بازار ارز با ۲ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۷۶۷ تومان رسید. این افزایش در حالی ثبت شد که در مجموع رشد هفتگی دلار به منفی دو دهم درصد رسید.

بازدهی دلار منفی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، رشد بهای دلار در روز آخر بیشتر ناشی از کاهش حضور بازارساز و خریدهای احتیاطی شماری از معامله‌گران بود. به باور آنها بخشی از بازیگران ارزی در 2 روز انتهایی هفته سعی کردند با خرید ارز خود را در برابر جوسازی‌های احتمالی معامله‌گران غیررسمی در روز شنبه آماده کنند. این دسته انتظار داشتند، بخشی از معامله‌گران پیرامون اتفاقات مناظره روز جمعه (آخرین مناظره پیش از انتخابات) جو روانی در بازار ارز روز شنبه ایجاد کنند. در این شرایط، روز گذشته چشم‌های معامله‌گران به وقایع مناظره اقتصادی بود؛ چراکه می‌توانست در نوسانات روز شنبه اثرگذار باشد. در این میان، عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد داشتند، جوسازی روانی معامله‌گران اثر چندانی بر قیمت روز ابتدایی هفته نخواهد داشت، چون بازارساز با عرضه مناسب مانع از افزایش دامنه نوسان خواهد شد.

    در بازار سکه روز پنج‌شنبه نیز خریداران دست بالاتر را داشتند و با افزایش تقاضا قیمت سکه تمام بهار آزادی را 4 هزار تومان بالا آوردند. با این افزایش، سکه به قیمت یک میلیون و 209 هزار تومان رسید و میزان بازدهی هفتگی آن به یک دهم درصد رسید. سکه تمام بهار آزادی دو هفته پیش بازدهی منفی را تجربه کرده بود.

     

    دو نیمه متفاوت

    قیمت دلار هفته گذشته دو نیمه متفاوت را پشت‌سر گذاشت. شاخص بازار ارز در 2 روز ابتدایی هفته در مجموع 16 تومان از ارزش خود را از دست داد و تا محدوده 3 هزار و 750 تومان پایین رفت. از روز دوشنبه فضای بازار آرام‌تر شد و این ارز دو نوسان متوالی تک تومانی را تجربه کرد. روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، زمانی برای بازگشت قیمت دلار و قرار گرفتن در مسیر افزایشی بود. شاخص بازار ارز در 2 روز انتهایی هفته گذشته 9 تومان رشد را تجربه کرد و در نهایت با قیمت 3 هزار و 767 تومان به کار خود پایان داد. با توجه به اینکه، دلار پنج‌شنبه دو هفته پیش روی نرخ 3 هزار و 774 تومان قرار گرفته بود، این ارز در هفته گذشته 2 دهم درصد از ارزش خود را از دست داد. افت این ارز در حالی رخ داد که 2 هفته پیش افزایش 3 دهم درصدی را به ثبت رسانده بود.

    عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند، رشد بهای دلار در انتهای هفته به روز شنبه نیز سرایت خواهد کرد. این دسته اعتقاد دارند، ممکن است بازار نسبت به اتفاق‌های مناظره روز جمعه واکنش نشان دهد و با افزایش خریدهای ارزی قیمت را در مسیر افزایشی قرار دهند. به گفته این دسته، دلار در سال 96 نوسان قیمت چندانی را تجربه نکرده است؛ ولی احتمال دارد با قرار گرفتن در هفته منتهی به انتخابات جوسازی‌های روانی منجر به افزایش دامنه نوسان شوند. این در حالی است که عده دیگری اعتقاد دارند در سال‌های اخیر بازار، تغییرات قیمتی چندانی را ثبت نکرده است و این روند به احتمال زیاد تا روز قبل از انتخابات ادامه خواهد داشت.

    برچسب ها