عصر خودرو

«یارانه» ضامن وام ‌می‌شود

عصر بازار- یارانه نقدی گرچه رقمی بیش از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیست اما براساس آنچه که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است حساب‌ بانکی یارانه‌ می‌تواند ضامن وام‌های خرد شود.

«یارانه» ضامن وام ‌می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، تامین ضامن و وثیقه برای دریافت وام از شبکه بانکی همواره از سختی‌های پیش روی متقاضیان دریافت تسهیلات بوده است. در حالی وجود تضمین با توجه به احتمال معوق شدن وام از الزامات پرداخت از سوی بانک‌ها محسوب می‌شود که در مورد وام‌های خرد، اغلب وثایق و ضامن‌هایی درخواست می‌شود که تامین آنها می‌تواند زمان و فرایند دریافت تسهیلات را طولانی کند. ضامن‌هایی که در مورد شخص اغلب باید افرادی با شرایط استخدام رسمی باشند و یا وثیقه‌های نقدی با مبلغی بیش از وام دریافتی بلوکه می‌شود. سند ملک، چک و همچنین سفته و یا ترکیبی از این موارد نیز بنابر سلیقه بانکها درخواست می‌شود.

    اما رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین واکنش خود به انتقاداتی که نسبت به سختی دریافت وام‌های خرد و تامین ضامن ‌آن می‌شود ضمن اینکه قول داده تا تسهیل شرایط برای پرداخت وامهای خرد پیگیری  شود اعلام دیگری هم داشته است.

    سیف عنوان کرده که بانکها می‌توانند از ظرفیت حساب یارانه نقدی سرپرست خانوار برای تسهیل در پرداخت وامهای خرد استفاده کنند. وی این را هم گفته که دستورالعمل ارائه کارت اعتباری به پشتوانه اینکه حساب یارانه نقدی نیز به عنوان ضمانت مورد استفاده قرار بگیرد، صادر شده است.

    گرچه توضیحی در مورد نحوه استفاده از حساب‌های یارانه برای ضمانت وام خرد وجود ندارد اما به نظر می‌رسد  میزان مبلغ واریزی به این حساب با توجه به تعداد افراد تحت سرپرستی صاحب حساب و همچنین میزان وام پرداختی مورد توجه خواهد بود.

    اما موضوع دیگر این است که حساب یارانه‌های نقدی چگونه می‌تواند به عنوان تضمینی برای پرداخت وام باشد آنهم در شرایطی که استمرار این حساب‌ها برای تمامی افراد از تضمینی برخوردار نیست . این در حالی است که در جریان غربالگری یارانه‌بگیران در هر ماه  امکان حذف خانوار از لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای واریز مبلغ نقدی وجود دارد.

    برچسب ها