عصر خودرو

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با حضور در بورس کالا:

گندم به چرخه معاملات قیمت تضمینی وارد می شود

شفافیت اطلاعات کشاورزان با سامانه بورس کالا

عصر بازار- هفته گذشته نشستی به میزبانی مدیرعامل بورس کالای ایران با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در جهت تسهیل و بهبود شرایط ثبت نام کشاورزان در سامانه جدید اطلاعات کشاورزان صورت گرفت.

گندم به چرخه معاملات قیمت تضمینی وارد می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، طی این نشست، مذاکراتی در مورد نحوه ثبت اطلاعات کشاورزان در این سامانه، ارائه آموزش های لازم و هماهنگی ها برای اجرای هر چه بهتر طرح قیمت تضمینی انجام شد.

    کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، حمایت از کشاورزان، شفافیت معاملات، کشف قیمت منصفانه و اهمیت به بحث های آموزشی را از مهمترین اقدامات و مزیت های بورس کالا برشمرد و گفت: سال گذشته طرح قیمت تضمینی ذرت از طریق بورس کالای ایران در کل کشور اجرایی شد که این طرح مزایای فراوانی برای کشاورزان و دولت به همراه داشت.

    چنگلوایی از ورود گندم با اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا خبر داد و گفت: گندم هم به زودی به چرخه معاملات قیمت تضمینی اضافه خواهد شد بنابراین برای گسترش و توسعه ابزارهای کشاورزی و رسیدن به افق توسعه با همکاری بورس کالا و نهادهای بخش کشاورزی، باید فضا را برای انجام معاملات پرحجم و مطلوب آماده کنیم.

    وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی ما در ادامه رشد تولید و خودکفایی گندم، بنابراین باید در این راستا تمامی زیرساخت ها اعم از بحث آموزشی، سخت افزاری، سیلو های استاندارد و انبارها فراهم شود تا هر چه زودتر این هدف تحقق یابد.

    چنگلوایی افزود: سامانه ثبت نام اطلاعات کشاورزان به تازگی طراحی شده و کشاورزان در این زمینه به آموزش های بیشتری نیاز دارند، بنابراین همکاری های بورس کالا در زمینه آموزش می تواند این مشکل را برای آن ها مرتفع سازد.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با تاکید بر اینکه خیلی از موارد برای اجرایی کردن قیمت تضمینی گندم خوزستان از طریق بازار شفاف بورس کالای ایران برای فعالان بازار تازگی خواهد داشت، گفت: با همکاری که میان دستگاه های اجرایی این طرح، همه چیز برای دادوستد کل گندم خوزستان در قالب سیاست جدید دولت و حمایت از کشاورزان فراهم است و امیدواریم که کل گندم همانند ذرت بدون هیچ گونه مشکل و پرداخت سریع کشاورزان در بورس معامله شود.

    به گفته چنگلوایی، همانطور که از فروش تضمینی ذرت سربلند بیرون آمدیم در معاملات گندم نیز موفق خواهیم بود و امیدواریم در این مسیر تمامی ارکان های مربوط همکاری لازم را انجام دهند.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان تاکید کرد: اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا موجب شده تا معاملات سنتی به سمت بازاری مدرن، قانونمند و کارا حرکت کند که با توجه به همکاری های بورس کالای ایران، این امر درحال توسعه است.

    وی در پایان گفت: سیاست قیمت تضمینی علاوه بر کاهش هزینه های دولت به رشد تولید و کیفیت محصولات منجر خواهد شد که امیدواریم طی سال های آینده شاهد اجرای سیاست قیمت تضمینی روی سایر محصولات کشاورزی در کشور باشیم.

    طرحی ملی برای حمایت از کشاورزان

    مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در این نشست ضمن قدردرانی از مسئولان استان خوزستان به عنوان اولین استان در اجرای طرح قیمت تضمینی، این طرح را در راستای حمایت از کشاورزان عنوان کرد و گفت: اجرای موفقیت آمیز طرح قیمت تضمینی جو و ذرت طی دو سال اخیر در خوزستان، نشان از تعامل و همکاری مناسب بین نهادهای مربوطه دارد که در این طرح ملی، تمام سعی مان بر این است تا بهترین شرایط را برای تولید محصولات کشاورزی و رفع دغدغه های کشاورزان تسهیل بخشیم.

    حامد سلطانی نژاد با اشاره به اینکه کشاورزان می توانند از طریق آموزش کارشناسان بورس کالا با اطلاعات سامانه جدید آشنا شوند، افزود: با تغییر سامانه، شرایط برای کشاورزان تسهیل بخشیده شده و ما با فرستادن کارشناسان مجرب به استان ها شرایط آموزشی را نیز فراهم کرده ایم علاوه بر این ها بروشورهای آموزشی و کانال های تلگرامی نیز تهیه شده تا تمام اقدامات برای رضایت کشاورزان و ثبت دقیق اطلاعات فراهم باشد.

    سلطانی نژاد در پایان عرضه محصولات در بورس کالا را سبب دست یابی سریع کشاورزان به منابع مالی دانست و گفت: طرح قیمت تضمینی و عرضه محصولات در بورس کالا، علاوه مزایایی چون پرداخت عمده پول کشاورزان در سریع ترین زمان، کاهش بار مالی دولت، واقعی شدن قیمت ها و اطلاعات کشاورزان، سبب افزایش کیفیت کالاها نیز می شود.

    براساس این گزارش، در سامانه اطلاعات کشاورزان، اطلاعات شناسایی، شماره حساب بانکی، سطح زیر کشت محصولات و همچنین پیش بینی تولید کشاورزان توسط کاربران مراکز خدمات کشاورزی وارد شده و پس از تایید مدیریت شهرستان و استان به بورس کالای ایران ارسال می شود. بورس کالا نیز در روند معاملات از این داده ها استفاده می کند و به این ترتیب در جریان عرضه ها، معاملات و همچنین پرداخت وجه معاملات به حساب کشاورزان مشکلی بروز نخواهد کرد. از طرفی وزارت جهاد کشاورزی نیز از اطلاعات کشاورزان برای پرداخت مابه التفات قیمت کشف شده در بورس با قیمت تضمینی استفاده خواهد کرد؛ به این ترتیب طی تعامل بورس کالای ایران و وزارت جهاد کشاورزی، این اطلاعات در اختیار این وزاتخانه قرار خواهد گرفت و در شناسایی کشاورزان و پیش برد اهداف اجرای سیاست های حمایتی  موثر خواهد بود.

    برچسب ها