عصر خودرو

مهدی کرباسیان خبر داد:

بخش معدن و صنایع معدنی، آماده جهش برای توسعه

عصر بازار- «مهدی کرباسیان» اظهار کرد: ایمیدرو در زمان تحویل دولت یازدهم، ۲۴۰ هزار میلیارد ریال طرح نیمه تمام یا شروع نشده داشت و برخی از آنها به دلیل بی پولی، عدم مدیریت یا مشکلات فناوری راکد مانده بود.

بخش معدن و صنایع معدنی، آماده جهش برای توسعه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، وی همچنین با اشاره به واگذاری 210 هزار میلیارد ریال از اموال و دارایی های ایمیدرو در سال های گذشته تحت عنوان خصوصی سازی در قالب رد دیون به نهادها که اغلب غیر تخصصی بودند، خاطرنشان کرد: با وجود این شرایط، ایمیدرو توانست همه طرح ها را فعال کند و روحی دوباره به بخش معدن و صنایع معدنی ببخشد.

    کرباسیان افزود: ایمیدرو طی دولت یازدهم 9 هزار شغل جدید ایجاد کرد و 73 پروژه جدید را که شروع نشده یا راکد بود را با کمک بخش خصوصی و غیر دولتی فعال کرد که برخی از آنها افتتاح شده است؛ تا پایان سال 96 نیز 6 هزار شغل جدید ایجاد می شود.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو به برخی طرح های بزرگ فعال شده در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: از جمله این طرح ها، فعال شدن طرح آلومینیوم جنوب و باز شدن ال سی آن در دولت یازدهم با 300 هزار تن ظرفیت است که تا مهر سال 97 راه اندازی می شود؛ اکنون هزار نفر در این طرح مشغول کارند.

    وی ادامه داد: فعال شدن طرح سرب و روی «مهدی آباد» با برنده شدن کنسرسیوم ایرانی با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری از دیگر طرح هاست که عملیات اجرایی آن تا پایان اردیبهشت یا اوایل خرداد شروع می شود و قرار است در کمتر از چهار سال به بهره برداری برسد.

    این مقام مسوول اضافه کرد: از دیگر طرح های فعال شده در این دولت، به نتیجه رسیدن طرح استخراج و انتقال بوکسیت از گینه کوناکری پس از 25 سال رکود، فعال شدن طرح تیتانیوم کهنوج با 400 میلیون تن ذخیره معدن و نیز فعال شدن طرح الکترود گرافیتی - که فروش آن به ایران ممنوع بوده است.

    بهبود روابط با کشورهای خارجی

    رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره عوامل تاثیرگذار در توسعه‌ اقتصاد ایران گفت: ایران هیچ راهی بجز بهبود روابط خود با کشورهای دیگر ندارد.

    وی تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه، برای ایجاد جهشی موثر در حوزه معدن و صنایع معدنی نیاز به جذب 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی دارد که فقط در شرایط بهبود روابط کشور با جهانیان بهبود می یابد.

    طرح هایی برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی

    کرباسیان در ادامه به موضوع جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و درنتیجه محقق کردن شعار مورد تاکید مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: در بخش فولاد اقدام های خوبی برای فرآوری سنگ آهن و تبدیل آن به کنسانتره و گندله برداشته شده است.

    وی بیان داشت: به عنوان مثال، اکنون 9 کارخانه فرآوری در منطقه سنگان ساخته می شود که اکنون کارخانه کنسانتره فعال شده و کارخانه های گندله فولاد مبارکه، گندله اُپال و کنسانتره توسعه ملی نیز تا شهریور امسال راه اندازی شود.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: در حوزه سیرجان، گل گهر و جلال آباد پروژه های متعددی در حوزه کنسانتره و گندله به نتیجه نشسته است؛ در دولت یازدهم میزان ظرفیت تولید کنسانتره کشور که از خام فروشی جلوگیری می کند 54 درصد رشد کرده و در گندله 45 درصد افزایش یافته است.

    کرباسیان درباره آخرین وضعیت زنجیره تولید فولاد، گفت: در حوزه تکمیل زنجیره فولاد، ظرفیت تولید کنسانتره، از 28.8 میلیون تن به 44 میلیون تن ارتقا پیدا کرد و ظرفیت تولید گندله نیز در حالی که پیش از این یک محصول وارداتی برای ایران محسوب می‌شد با افزایشی 45 درصدی به 32 میلیون تن رسید که پیش‌بینی می‌کنیم در سال 96 زنجیره فولاد به توازن کامل برسد.

    وی ادامه داد: در بخش مس، در سال 93، 2 کارخانه کنسانتره در معادن سونگون و سرچشمه راه اندازی شد و طی سال 95، رکورد صادرات کنسانتره و کاتد مس را داشتیم و حدود 700 میلیون دلار صادرات داشتیم.

    فولاد نقطه قوت صنایع معدنی است

    رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به آخرین وضعیت تولید فولاد و تکمیل زنجیره فولادی کشور، عنوان کرد: زمانی که هدفگذاری 55 میلیون تن تولید فولاد در سال 1404 مطرح شد، بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که این کار شدنی نیست و تصمیم غیرواقعی گرفته شده است؛ اما موفق ‌شدیم ظرفیت تولید فولاد را در سال 95 به 30 میلیون تن برسانیم.

    وی افزود: نقطه قابل افتخاری که در این زمینه وجود دارد رساندن صادرات فولاد از 200 هزار تن در سال 91 به حدود 6 میلیون و 800 هزار تن در سال 95 است که حاصل تکمیل طرح‌های فولادی و توجه به زنجیره تولید فولاد است.

    اکتشاف 2.5 برابر کل تاریخ معدن ایران در دولت یازدهم

    کرباسیان در خصوص دستاوردهای دولت یازدهم تصریح کرد: این دولت موفق شد در حوزه اکتشاف نزدیک به 2.5 برابر تاریخ معدن ایران اقدام کند، به گونه‌ای که طی 80 سال گذشته کل اکتشاف در حوزه معدن حدود 100 هزار کیلومتر مربع بود اما از سال 93 تا امروز بیش از 250 هزار کیلومتر مربع اکتشاف شد.

    وی افزود: حاصل این اکتشافات، افزایش ذخایر مواد معدنی است؛ به طوری که در سنگان، با اکتشافات صورت گرفته ذخیره معدن سنگ آهن از 900 میلیون تن به یک میلیارد و 200 میلیون تن ذخیره قطعی رسید.

    این مقام مسوول وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در بخش طلا در زرشوران، 80 تن ذخیره قطعی به 110 تن رسید. در سیستان و بلوچستان و فلات مرکزی نیز 30 تا 40 تن طلا اکتشاف شده و در عناصر نادر خاکی نیز ظرفیت از 300 هزار تن به یک میلیون و 200 هزار تن افزایش یافت.

    برچسب ها