عصر خودرو

مدیر اولین صندوق کالایی بازار سرمایه تشریح کرد؛

ضرورت‌های راه‌اندازی صندوق طلا

عصر بازار- یکی از اصلی ترین کارکردهای صندوق کالایی افزایش شفافیت اقتصادی است، بنابر این با توجه به اینکه صندوق طلای لوتوس در بستر بورس کالا معامله خواهد شد و تمام سرمایه‌گذاری‌های آن نیز از مجاری رسمی این بازار مالی صورت می گیرد، در نتیجه در افزایش شفافیت اقتصادی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

ضرورت‌های راه‌اندازی صندوق طلا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور با دارایی پایه سکه طلا به زودی در بورس کالای ایران پذیره‌نویسی خواهد شد. در همین راستا "پایگاه خبری بورس کالای ایران"، با علی تیموری، مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، درباره ضرورت‌های راه‌اندازی صندوق طلا گفت‌وگو داشته استکه شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

    علی تیموری با اشاره به اینکه صندوق طلا، ابزار جدید برای سرمایه‌گذاری با کارکردها و مزایای جدید نسبت به ابزارهای سرمایه‌گذاری موجود و سرمایه‌گذاری مستقیم در فلز طلاست، گفت: نفت و طلا به عنوان بزرگترین کالاهایی هستند که در دنیا بر روی آنها سرمایه‌گذاری می‌شود. با توجه به اینکه 90 درصد معاملات کالاها در دنیا به صورت کاغذی است و تنها 10 درصد معاملات، فیزیکی صورت می‌گیرد؛ لزوم ایجاد ابزارهای سرمایه‌گذاری به صورت اوراق بهادار و صندوق‌های کالایی در کشور احساس می‌شود. به همین منظور در شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان تصمیم گرفتیم تا صندوق کالایی با دارایی پایه سکه طلا ایجاد کنیم.

    او ادامه داد: سرمایه‌گذاری در کالاها به عنوان جایگزینی برای سرمایه‌گذاری‌های دیگر شناخته می‌شود. عموماً زمانی که سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌ها به دلایل مختلف اقتصادی یا سیاسی خطرناک باشد، سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری در طلا حرکت می‌کنند. به همین دلیل برای پوشش ریسک‌های سیستماتیک و کاهش ریسک سبد سرمایه‌گذاری، اختصاص بخشی از ثروت و سرمایه توسط سرمایه‌گذاران به اینگونه دارایی‌ها مناسب است. در کنار آن معمولاً طلا همبستگی بالایی با تورم و نرخ ارز دارد و سرمایه گذاری در آن پوشش تورمی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.

     

    مزایای صندوق در مقابل بازار فیزیکی

    مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان توضیح داد: سرمایه‌گذاری در فلز طلا برای همگان امکانپذیر نیست یا دارای هزینه‌های سربار بسیار بالایی است. افراد برای سرمایه‌گذاری مستقیم در فلز طلا باید به بازار فیزیکی آن مراجعه کنند و با توجه به اینکه عموماً دارای شناخت کافی از آن نیستند ممکن است در معرض زیان قرار بگیرند. در کنار آن با توجه به اینکه فاصله قیمت خرید و فروش طلا توسط فعالان بازار فیزیکی عدد قابل توجهی است افراد هزینه معاملاتی بالایی را پرداخت می‌کنند.

    این فعال بازار سرمایه خاطر نشان کرد: در بحث طلا و جواهر هزینه‌های بالاسری مانند اجرت، سود و غیره به مبلغ خرید اضافه می‌شود که در هنگام فروش، در ارزش فروش در نظر گرفته نمی‌شود و سرمایه‌گذار دچار زیان قابل توجهی می‌شود. در حالی که با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا با توجه به اینکه فاصله قیمت خرید و فروش بسیار اندک است و کارمزد معاملاتی پایینی دارد، این نقصیه برطرف می‌شود. از جهت دیگر با توجه به معامله واحدهای صندوق در بازار متشکل و امکان خرید و فروش آنلاین، خطراتی همچون سرقت که در هنگام معامله فیزیکی طلا وجود دارد از بین می‌رود و دیگر نیازی به در نظر گرفتن هزینه برای نگهداری طلا با خطرات خاص خودش نیز وجود ندارد. همچنین، با توجه به قانون بازار سرمایه و قانون ابزارهای نوین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در این ابزار، دارای معافیت مالیاتی است و این مزیت را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند که از سپر مالیاتی آن استفاده کنند.

     

    مدیریت حرفه‌ای نیاز اصلی صندوق

    مدیر صندوق پشتوانه طلای لوتوس درباره نحوه مدیریت این صندوق گفت: سرمایه‌گذاری در کالاها و به طور خاص طلا، نیاز به تحلیل داده‌های زیادی به صورت پیوسته و با حجم زیاد دارد. این تحلیل‌ها از طریق فرمول‌های بسیار پیچیده انجام می‌شود و نیاز به طراحی و استفاده از نرم‌افزاهای خاص دارد. در کنار آن، رسیدن به برخی مدل‌های معاملاتی، نیازمند استفاده از افراد مجرب و با تجربه در این زمینه است.

    او ادامه داد: باتوجه به اینکه ایجاد این نیازمندی‌ها برای تک‌تک افراد امکانپذیر نیست، شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان یکی از نهادهای مالی فعال در حوزه مدیریت دارایی، این بسترها را برای توسعه معاملات انجام داده است. همانطور که می‌دانید، یکی از تخصص‌های شرکت‌هایی که اقدام به مدیریت دارایی می‌کنند ایجاد امکانات و سرمایه‌گذاری برای مدیریت حرفه‌ای دارایی‌های سرمایه‌گذاران است و شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان نیز در این مسیر حرکت کرده است.

     

    افزایش شفافیت اقتصادی

    تیموری در پاسخ به سؤالی مبنی بر کارکردهای صندوق طلا، گفت: یکی از اصلی ترین کارکردهای صندوق کالایی افزایش شفافیت اقتصادی است. با توجه به اینکه صندوق طلای لوتوس در بستر بورس کالا معامله خواهد شد و تمام سرمایه‌گذاری‌های آن نیز از مجاری رسمی این بازار مالی صورت خواهد گرفت، در نتیجه از چند جهت در افزایش شفافیت اقتصادی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

    مدیر اولین صندوق کالایی بازار سرمایه به کارکردهای این صندوق اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به سرمایه‌گذاری افراد از مجاری رسمی، امکان به‌وجود آمدن مشکلات از قبیل پولشویی دستکاری‌ها و خرابکاری‌های اقتصادی به حداقل می‌رسد. در کنار آن، با توجه به در دسترس بودن تابلو معاملات برای عموم، قیمت واحدهای اینگونه صندوق، قابل استفاده برای سیاست‌گذاری‌های مختلف خواهد بود. عملیات این صندوق تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و با نظارت مداوم متولی و حسابرس خواهد بود و امکان به‌وجود آمدن هرگونه سوء استفاده از سرمایه‌گذاران را به حداقل می‌رساند.

     

    توسعه بازار سرمایه

    این عضو هیات مدیره فرابورس ایران یادآور شد: در سال‌های گذشته و پس از تصویب قانون بازار سرمایه و قانون توسعه ابزارهای نوین، تلاش فعالان این بازار همواره ایجاد ابزارهای جدید سرمایه‌گذاری و آشنا کردن هر چه بیشتر افراد با بازار سرمایه بوده است. کارکردهای بازار سرمایه متشکل برای همگان آشکار است و هر چه مشارکت عمومی در این بازار افزایش یابد به بهبود سازوکار اقتصادی کشور کمک می‌کند. با توجه به اینکه طلا یکی از دارای‌هایی است که افراد همواره علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در آن هستند، راه‌اندازی این صندوق باعث معرفی هر چه بیشتر بازار سرمایه به آنها خواهد شد.

    علی تیموری در پایان گفت: تأمین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان یکی از نهادهای فعال مالی بازار سرمایه همواره تلاش می‌کند تا نفوذ این بازار را در جامعه افزایش دهد و با توجه به اینکه بازار سرمایه یکی از سالم‌ترین سازوکارهای اقتصادی کشور را دارد، در بلندمدت این حرکت باعث افزایش بهره‌وری اقتصادی کشور خواهد شد.

    برچسب ها